Úspory v počte pracovníkov plniacich úlohy vyplývajúce z kompetencií oboch úradov sa preto nedajú očakávať.
Autor TASR
Bratislava 19. júna (TASR) - Protimonopolný úrad (PMÚ) SR a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) považujú návrh na svoje zlúčenie za ťažko realizovateľný, nehospodárny a neefektívny, a to aj z dôvodu úplnej odlišnosti ich kompetencií a agendy. Uviedla to v spoločnom stanovisku hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská, k nedávno medializovanému návrhu podpredsedu Národnej rady SR Andreja Danka (SNS) na zlúčenie oboch úradov.
Kým hlavným poslaním PMÚ je odhaľovanie kartelov, protiprávneho konania dominantných podnikov, posudzovanie akvizícií a zlúčení firiem pôsobiacich na slovenskom trhu či koordinovanie poskytovania štátnej pomoci, ÚVO vykonáva dohľad nad procesom verejného obstarávania.
Úspory v počte pracovníkov plniacich úlohy vyplývajúce z kompetencií oboch úradov sa preto nedajú očakávať. Zároveň európske právo vyžaduje silnú nezávislosť PMÚ, pričom táto požiadavka neumožňuje zlúčenie vedenia oboch inštitúcií pred uplynutím súčasných mandátov.
V súčasnosti aj Európska komisia vytvára tlak na profesionalizáciu a budovanie excelentnosti, čo je možné účelne realizovať len pri špecializácii jednotlivých inštitúcií. "Tak, ako nie je reálne a účelné spájanie ministerstva zdravotníctva napríklad s ministerstvom kultúry, nepovažujem za účelné ani spojenie Úradu pre verejné obstarávanie s Protimonopolným úradom SR," uviedol predseda ÚVO Peter Kubovič.
Zástupcovia oboch kontrolných úradov považujú za potrebné, aby akékoľvek zmeny vo fungovaní inštitúcií, ktoré musia byť nezávislé, prebehli na základe odbornej a celospoločenskej zhody.
"Uvedomujem si potrebu budovania efektívnej verejnej správy a rád sa na diskusiách na túto tému zúčastním. Spájanie inštitúcií s rozdielnou agendou však nepovažujem za účinné. Zároveň upozorňujem, že možné zlučovanie inštitúcií je limitované právom Európskej únie, ktoré kladie významné požiadavky na nezávislosť regulačných orgánov," dodal predseda PMÚ Juraj Beňa.
Kým hlavným poslaním PMÚ je odhaľovanie kartelov, protiprávneho konania dominantných podnikov, posudzovanie akvizícií a zlúčení firiem pôsobiacich na slovenskom trhu či koordinovanie poskytovania štátnej pomoci, ÚVO vykonáva dohľad nad procesom verejného obstarávania.
Úspory v počte pracovníkov plniacich úlohy vyplývajúce z kompetencií oboch úradov sa preto nedajú očakávať. Zároveň európske právo vyžaduje silnú nezávislosť PMÚ, pričom táto požiadavka neumožňuje zlúčenie vedenia oboch inštitúcií pred uplynutím súčasných mandátov.
V súčasnosti aj Európska komisia vytvára tlak na profesionalizáciu a budovanie excelentnosti, čo je možné účelne realizovať len pri špecializácii jednotlivých inštitúcií. "Tak, ako nie je reálne a účelné spájanie ministerstva zdravotníctva napríklad s ministerstvom kultúry, nepovažujem za účelné ani spojenie Úradu pre verejné obstarávanie s Protimonopolným úradom SR," uviedol predseda ÚVO Peter Kubovič.
Zástupcovia oboch kontrolných úradov považujú za potrebné, aby akékoľvek zmeny vo fungovaní inštitúcií, ktoré musia byť nezávislé, prebehli na základe odbornej a celospoločenskej zhody.
"Uvedomujem si potrebu budovania efektívnej verejnej správy a rád sa na diskusiách na túto tému zúčastním. Spájanie inštitúcií s rozdielnou agendou však nepovažujem za účinné. Zároveň upozorňujem, že možné zlučovanie inštitúcií je limitované právom Európskej únie, ktoré kladie významné požiadavky na nezávislosť regulačných orgánov," dodal predseda PMÚ Juraj Beňa.