Slováci nakupujú pred Vianocami hlavne elektroniku a zdá sa, že v nasledujúcom roku výrazne pribudne najmä majiteľov tabletov.
Autor TASR
Bratislava 13. decembra (TASR) - Tablety, smartfóny, LED televízory a elektronika všeobecne. To je tovar, ktorý pred sviatkami možno nájsť najčastejšie v nákupných košíkoch v Kazachstane, Rusku, Číne, Česku či na Slovensku.
Napriek tomu sa na predných priečkach nákupných zoznamom objavia aj také kuriozity ako tlakový hrniec v Rusku alebo kvety vo Vietname. Jedno majú tieto krajiny pri nákupoch spoločné – stále viac využívajú nákupy na splátky.
Zážitkové poukazy a elektronika – v tom sa Slováci a Česi zhodnú. Slováci nakupujú pred Vianocami hlavne elektroniku a zdá sa, že v nasledujúcom roku výrazne pribudne najmä majiteľov tabletov. A nebudú to iba dospelí: „Podľa obchodníkov sa aj tento rok do nákupov premietnu hlavne detské priania. Rodiča budú kupovať potomkom tablety, populárne budú, samozrejme, aj hračky,“ uviedol analytik Home Credit Slovakia Michal Kozub. Na Slovensku a v Česku možno ale očakávať na rozdiel od ázijských krajín aj iný trend. Mnohí plánujú svojim blížnym darovať peniaze alebo využiť zľavové portály. Poukážka na večeru v známej reštaurácii, pobyt v kúpeľoch či permanentka do fitnes tak pod stromčekom potešia tisíce ľudí v oboch krajinách.
„Ľudia pred Vianocami často kupujú aj rodinné darčeky, ktoré sú síce drahšie, ale slúžia celej rodine. Ide napríklad o televízory alebo tablety, ktoré využívajú všetci členovia domácnosti. Vianoce sú dobrou príležitosťou na takýto dar. Naopak, veci pre každodenný chod domácností, ako sú chladničky, sa kupujú podľa potreby počas roka,“ vysvetlil Kozub dôvod, pre ktorý sa už niekoľko rokov držia v rebríčkoch vianočných hitov práve ploché televízory.
Od chvíle, keď Denis Papin vynašiel tlakový hrniec, nestráca tento spôsob varenia svoje kúzlo. To platí určite v Rusku, kde predaje tlakových hrncov v predsviatočnom čase prudko vzrástli. „Či ide o anomáliu, alebo je to nový trend, bude možné vyhodnotiť až neskôr, je ale sympatické, že nie všade musí byť hitom iba chytrá elektronika. Aj keď papiňák vlastne predstavuje chytrý spôsob varenia,“ reagoval na správanie ruských zákazníkov Michal Kozub.
Za nezvyklé položky utrácali Vietnamci. Kupovali si nielen domáce spotrebiče a nové technológie, ale medzi najobľúbenejším tovarom sa objavili aj kvety. Nákup rezaných i živých rastlín súvisí s oslavami sviatku Tet, počas ktorého hrajú dôležitú úlohu. V žiadnej domácnosti nesmie chýbať vetvička rozkvitnutej broskyne alebo mandarínky. Vietnamci pred sviatkami hojne nakupujú aj potraviny a nápoje, pretože slávnostné menu je rovnako dôležitá súčasť sviatku. Kazachovia použijú každý štvrtý spotrebiteľský úver na vianočné nákupy.
Nech už je vianočným hitom v spomínaných krajinách čokoľvek, stále častejšie si ľudia na tieto nákupy požičiavajú. „Z celého roka ľudia nakupujú na úver najčastejšie pred Vianocami. V novembri a decembri tvorí objem poskytnutých úverov jednu pätinu,“ hovorí Michal Kozub.
Číňania a Vietnamci síce na splátky nakupujú tiež, ich najdôležitejšia nákupná sezóna je ale inokedy. V Číne ide predovšetkým o čínsky Nový rok, Vietnamci zase prikladajú veľký význam oslavám sviatku Tet, ktorý sa slávi na prelome januára a februára. Pred jeho príchodom dostávajú zamestnanci z radov úradníkov a robotníkov vyšší plat a zvláštne bonusy. Často hneď vyrážajú do obchodov, kde okrem iného nakupujú napríklad domáce spotrebiče, na ktoré v roku 2012 pripadlo 12 % z objemu úverov. V Kazachstane bolo zo všetkých nákupov na splátky realizovaných dokonca až 24 % v novembri a decembri. Kazachovia pritom plnia košíky predovšetkým v decembri, ktorý predstavuje 14 % z celoročného objemu splátkového predaja.
Na porovnaní spolupracovalo šesť krajín: Česká republika, Slovensko, Čína, Rusko, Vietnam a Kazachstan. Boli použité dáta z interných údajov od lokálnych obchodných reťazcov.
Napriek tomu sa na predných priečkach nákupných zoznamom objavia aj také kuriozity ako tlakový hrniec v Rusku alebo kvety vo Vietname. Jedno majú tieto krajiny pri nákupoch spoločné – stále viac využívajú nákupy na splátky.
Zážitkové poukazy a elektronika – v tom sa Slováci a Česi zhodnú. Slováci nakupujú pred Vianocami hlavne elektroniku a zdá sa, že v nasledujúcom roku výrazne pribudne najmä majiteľov tabletov. A nebudú to iba dospelí: „Podľa obchodníkov sa aj tento rok do nákupov premietnu hlavne detské priania. Rodiča budú kupovať potomkom tablety, populárne budú, samozrejme, aj hračky,“ uviedol analytik Home Credit Slovakia Michal Kozub. Na Slovensku a v Česku možno ale očakávať na rozdiel od ázijských krajín aj iný trend. Mnohí plánujú svojim blížnym darovať peniaze alebo využiť zľavové portály. Poukážka na večeru v známej reštaurácii, pobyt v kúpeľoch či permanentka do fitnes tak pod stromčekom potešia tisíce ľudí v oboch krajinách.
„Ľudia pred Vianocami často kupujú aj rodinné darčeky, ktoré sú síce drahšie, ale slúžia celej rodine. Ide napríklad o televízory alebo tablety, ktoré využívajú všetci členovia domácnosti. Vianoce sú dobrou príležitosťou na takýto dar. Naopak, veci pre každodenný chod domácností, ako sú chladničky, sa kupujú podľa potreby počas roka,“ vysvetlil Kozub dôvod, pre ktorý sa už niekoľko rokov držia v rebríčkoch vianočných hitov práve ploché televízory.
Od chvíle, keď Denis Papin vynašiel tlakový hrniec, nestráca tento spôsob varenia svoje kúzlo. To platí určite v Rusku, kde predaje tlakových hrncov v predsviatočnom čase prudko vzrástli. „Či ide o anomáliu, alebo je to nový trend, bude možné vyhodnotiť až neskôr, je ale sympatické, že nie všade musí byť hitom iba chytrá elektronika. Aj keď papiňák vlastne predstavuje chytrý spôsob varenia,“ reagoval na správanie ruských zákazníkov Michal Kozub.
Za nezvyklé položky utrácali Vietnamci. Kupovali si nielen domáce spotrebiče a nové technológie, ale medzi najobľúbenejším tovarom sa objavili aj kvety. Nákup rezaných i živých rastlín súvisí s oslavami sviatku Tet, počas ktorého hrajú dôležitú úlohu. V žiadnej domácnosti nesmie chýbať vetvička rozkvitnutej broskyne alebo mandarínky. Vietnamci pred sviatkami hojne nakupujú aj potraviny a nápoje, pretože slávnostné menu je rovnako dôležitá súčasť sviatku. Kazachovia použijú každý štvrtý spotrebiteľský úver na vianočné nákupy.
Nech už je vianočným hitom v spomínaných krajinách čokoľvek, stále častejšie si ľudia na tieto nákupy požičiavajú. „Z celého roka ľudia nakupujú na úver najčastejšie pred Vianocami. V novembri a decembri tvorí objem poskytnutých úverov jednu pätinu,“ hovorí Michal Kozub.
Číňania a Vietnamci síce na splátky nakupujú tiež, ich najdôležitejšia nákupná sezóna je ale inokedy. V Číne ide predovšetkým o čínsky Nový rok, Vietnamci zase prikladajú veľký význam oslavám sviatku Tet, ktorý sa slávi na prelome januára a februára. Pred jeho príchodom dostávajú zamestnanci z radov úradníkov a robotníkov vyšší plat a zvláštne bonusy. Často hneď vyrážajú do obchodov, kde okrem iného nakupujú napríklad domáce spotrebiče, na ktoré v roku 2012 pripadlo 12 % z objemu úverov. V Kazachstane bolo zo všetkých nákupov na splátky realizovaných dokonca až 24 % v novembri a decembri. Kazachovia pritom plnia košíky predovšetkým v decembri, ktorý predstavuje 14 % z celoročného objemu splátkového predaja.
Na porovnaní spolupracovalo šesť krajín: Česká republika, Slovensko, Čína, Rusko, Vietnam a Kazachstan. Boli použité dáta z interných údajov od lokálnych obchodných reťazcov.