Pre používanie a rozvoj pokročilých biopalív v SR je podľa vládneho materiálu potrebné tiež vytvoriť vhodné prostredie tak, aby sa zabezpečili investície do ich vývoja a výroby.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 9. novembra (TASR) - Alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu. Uviedlo to Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý dnes schválil vládny kabinet.
"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.
Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu. "Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.
Podľa materiálu by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami. Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.
Elektrická energia má podľa MH SR potenciál zvýšiť energetickú efektívnosť cestných vozidiel a prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého (CO2) v doprave. Sú to zdroje energie nevyhnutné na účely zavádzania elektrických vozidiel, čo môže prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia a zníženiu hluku v mestských aglomeráciách a iných husto osídlených oblastiach. Dôležitou požiadavkou je zabezpečenie, aby sa verejne prístupné nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá budovali s dostatočným pokrytím, čo umožní premávku elektrických vozidiel minimálne v rámci mestských/prímestských aglomerácií a iných husto osídlených oblastí.
Elektromobilita predstavuje podľa rezortu hospodárstva rýchlo sa rozvíjajúcu oblasť. Súčasné technológie v oblasti nabíjacieho rozhrania zahŕňajú káblové konektory, je však potrebné vziať do úvahy aj budúce technológie rozhrania, napríklad bezdrôtové indukčné nabíjanie alebo výmenu batérií.
"Pokiaľ ide o vozidlá s pohonom na zemný plyn, čerpacie stanice by sa mohli zriadiť a zásobovať z existujúcej dobre rozvinutej oblasti, ktorá pokrýva distribučnú sieť zemného plynu za predpokladu, že kvalita plynu bude vhodná na použitie vo vozidlách s pohonom na zemný plyn využívajúcich súčasnú a pokročilú technológiu. Súčasná distribučná sieť zemného plynu by sa mohla doplniť o čerpacie stanice využívajúce biometán z miestnej produkcie," poznamenalo MH SR.
Pre používanie a rozvoj pokročilých biopalív v SR je podľa materiálu potrebné tiež vytvoriť vhodné prostredie tak, aby sa zabezpečili investície do ich vývoja a výroby, a to vo forme stanovenia záväzných cieľov pre používanie pokročilých biopalív v Slovenskej republike najmenej do roku 2030.
"Cenovú atraktivitu pokročilých biopalív je možné podporiť stimulmi, ako sú podpora výskumu v oblasti pokročilých biopalív, stanovenie záväzného cieľa SR pre pokročilé biopalivá, stanovenie povinnosti primiešavať pokročilé biopalivá do motorových palív spolu s príslušnou sankciou za nedodržanie tejto povinnosti," dodalo MH SR.
Alternatívne palivá sú priestor, v ktorom by Slovensko chcelo pokročiť. Uviedol to dnes po rokovaní vlády minister hospodárstva SR Peter Žiga (Smer-SD) v súvislosti s materiálmi týkajúcimi sa alternatívnych palív, ktoré dnes odobril vládny kabinet. Napríklad, počet nabíjacích staníc v SR by sa mal podľa neho zvýšiť na 750 z dnešného počtu 100. Možnosti štátnej podpory rozvoja alternatívnej dopravy v SR chce rezort predstaviť vo štvrtok 10. novembra.
"Zatiaľ tento sektor máme trochu v plienkach. Aj výskyt elektrických automobilov - tzv. plug-inov je veľmi nízky, takže sa snažíme vytvoriť platformu na to, aby sme zvýšili početnosť takejto alternatívnej dopravy. Predstavil som dnes národnú stratégiu, aj koncepciu, aby sme dosiahli ciele, ktoré sme si stanovili," spresnil. Predstavuje to podľa Žigu 10 základných opatrení, ktoré by sa mali sledovať, sú to však úlohy nielen pre rezort hospodárstva.
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý dnes prerokovala vláda uviedlo, že alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu.
"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.
Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu. "Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.
Podľa materiálu MH SR by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami. Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.
"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.
Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu. "Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.
Podľa materiálu by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami. Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.
Elektrická energia má podľa MH SR potenciál zvýšiť energetickú efektívnosť cestných vozidiel a prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého (CO2) v doprave. Sú to zdroje energie nevyhnutné na účely zavádzania elektrických vozidiel, čo môže prispieť k zlepšeniu kvality ovzdušia a zníženiu hluku v mestských aglomeráciách a iných husto osídlených oblastiach. Dôležitou požiadavkou je zabezpečenie, aby sa verejne prístupné nabíjacie stanice pre elektrické vozidlá budovali s dostatočným pokrytím, čo umožní premávku elektrických vozidiel minimálne v rámci mestských/prímestských aglomerácií a iných husto osídlených oblastí.
Elektromobilita predstavuje podľa rezortu hospodárstva rýchlo sa rozvíjajúcu oblasť. Súčasné technológie v oblasti nabíjacieho rozhrania zahŕňajú káblové konektory, je však potrebné vziať do úvahy aj budúce technológie rozhrania, napríklad bezdrôtové indukčné nabíjanie alebo výmenu batérií.
"Pokiaľ ide o vozidlá s pohonom na zemný plyn, čerpacie stanice by sa mohli zriadiť a zásobovať z existujúcej dobre rozvinutej oblasti, ktorá pokrýva distribučnú sieť zemného plynu za predpokladu, že kvalita plynu bude vhodná na použitie vo vozidlách s pohonom na zemný plyn využívajúcich súčasnú a pokročilú technológiu. Súčasná distribučná sieť zemného plynu by sa mohla doplniť o čerpacie stanice využívajúce biometán z miestnej produkcie," poznamenalo MH SR.
Pre používanie a rozvoj pokročilých biopalív v SR je podľa materiálu potrebné tiež vytvoriť vhodné prostredie tak, aby sa zabezpečili investície do ich vývoja a výroby, a to vo forme stanovenia záväzných cieľov pre používanie pokročilých biopalív v Slovenskej republike najmenej do roku 2030.
"Cenovú atraktivitu pokročilých biopalív je možné podporiť stimulmi, ako sú podpora výskumu v oblasti pokročilých biopalív, stanovenie záväzného cieľa SR pre pokročilé biopalivá, stanovenie povinnosti primiešavať pokročilé biopalivá do motorových palív spolu s príslušnou sankciou za nedodržanie tejto povinnosti," dodalo MH SR.
Žiga: Zatiaľ tento sektor máme trochu v plienkach
Alternatívne palivá sú priestor, v ktorom by Slovensko chcelo pokročiť. Uviedol to dnes po rokovaní vlády minister hospodárstva SR Peter Žiga (Smer-SD) v súvislosti s materiálmi týkajúcimi sa alternatívnych palív, ktoré dnes odobril vládny kabinet. Napríklad, počet nabíjacích staníc v SR by sa mal podľa neho zvýšiť na 750 z dnešného počtu 100. Možnosti štátnej podpory rozvoja alternatívnej dopravy v SR chce rezort predstaviť vo štvrtok 10. novembra.
"Zatiaľ tento sektor máme trochu v plienkach. Aj výskyt elektrických automobilov - tzv. plug-inov je veľmi nízky, takže sa snažíme vytvoriť platformu na to, aby sme zvýšili početnosť takejto alternatívnej dopravy. Predstavil som dnes národnú stratégiu, aj koncepciu, aby sme dosiahli ciele, ktoré sme si stanovili," spresnil. Predstavuje to podľa Žigu 10 základných opatrení, ktoré by sa mali sledovať, sú to však úlohy nielen pre rezort hospodárstva.
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR v návrhu Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami, ktorý dnes prerokovala vláda uviedlo, že alternatívne palivá slúžia ako čiastočná náhrada za najviac používané palivá pre dopravu, a to za benzín a naftu.
"Cieľom ich postupného zvyšovania v doprave je prispieť k diverzifikácii zdrojov na pohon (alternácia k palivám z ropy), eliminácii emisií skleníkových plynov a vylepšiť environmentálne dosahy tohto odvetvia," zdôvodnil rezort hospodárstva.
Chýbajúci harmonizovaný rozvoj podpory dopravných prostriedkov (vozidlá, lode a podobne) a infraštruktúry pre alternatívne palivá bráni podľa MH SR rozvoju úspor z rozsahu na strane ponuky a mobilite na strane dopytu. "Je potrebné vybudovať nové siete infraštruktúry, napríklad pre elektrickú energiu, skvapalnený zemný plyn (LNG), stlačený zemný plyn (CNG), dobudovať siete pre skvapalnený ropný plyn (LPG) a v prípade potreby pre vodík," podčiarklo slovenské ministerstvo hospodárstva.
Podľa materiálu MH SR by sa mala zaručiť technologická neutralita a zohľadniť treba náležite aj požiadavku podpory komerčného rozvoja alternatívnych palív. Budovanie infraštruktúry však nesmie byť samoúčelné a je potrebné zosúladiť ho s rozvojom trhu s vozidlami s nízkymi emisiami. Pri príprave podporných opatrení na rozvoj využívania alternatívnych palív je potrebné brať rozvoj infraštruktúry a trhu s vozidlami ako jeden integrálny celok, nakoľko ani jeden z týchto aspektov nie je schopný úspešne fungovať samostatne.