Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Vláda rozhodla: Obchvat Bratislavy je naliehavý verejný záujem

Takto by mala časť obchvatu vyzerať. Foto: NDS

Pri zohľadnení kompenzačných opatrení sa tak môže stavať aj v chránenom území.

Bratislava 29. októbra (TASR) – Výstavba diaľničného obchvatu Bratislavy, teda úseku diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever, sa realizuje z naliehavých dôvodov vyššieho verejného záujmu. Na návrh Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR o tom dnes rozhodla vláda. Pri zohľadnení kompenzačných opatrení sa tak môže stavať aj v chránenom území.

Diaľnica negatívne zasahuje do chráneného územia Natura 2000. Analýzou však bola preukázaná neexistencia alternatívneho riešenia bez zásahu alebo s menším negatívnym vplyvom na chránené územie. Envirorezort v materiáli avizuje, že realizáciou navrhovaných kompenzačných opatrení je možné očakávaný negatívny vplyv výstavby eliminovať.

Pohľad na hlavné mesto SR, Bratislavu z výhliadkovej plošiny kaviarne UFO na Moste SNP nad európskym veľtokom, riekou Dunaj 19. augusta 2014 v Bratislave. Na snímke pohľad na diaľničný obchvat – Einsteinova cesta v mieste Pečnianského lesa.
Foto: TASR/Štefan Puškáš
Brusel je s týmito kompenzačnými opatreniami podľa ministra životného prostredia Petra Žigu v zásade spokojný. "Nie je to prvýkrát, čo sa v Európe robia podobné zásahy. Máme podobné príklady z Nemecka alebo Francúzska, kedy sa tiež hľadala pre prírodu najprijateľnejšia cesta," priblížil po rokovaní vlády šéf envirorezortu. Zároveň si myslí, že týmto materiálom sa takýto cieľ dosiahol.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček doplnil, že schválenie tohto návrhu bolo podmienkou toho, aby mohol rezort pokračovať v plánovanom harmonograme. A teda, aby mal právoplatné územné rozhodnutia do konca tohto roku. "Práve dnešným schválením tohto materiálu vládou môžeme pristúpiť k tomu, aby bolo podpísané územné rozhodnutie posledného úseku, ktorý sa týka bratislavského obchvatu D4," opísal Stromček. Tým pádom je podľa neho vysoký predpoklad, dnes už hraničiaci s istotou, že do konca roka bude mať štát právoplatné územné rozhodnutie na tento úsek.

Rezort dopravy by tiež chcel do konca roka predložiť do vlády materiál, ktorý by hovoril o spôsobe obstarávania diaľnice D4. Ako najvýhodnejšia sa podľa ministerstva javí forma takzvaného PPP projektu (projektu verejno-súkromného partnerstva). S výstavbou obchvatu by sa podľa Stromčeka malo začať na konci budúceho roka a cesta má byť dokončená o tri až štyri roky.



Podľa predpokladov sa náklady na kompenzačné opatrenia odhadujú na takmer 9,7 milióna eur. Táto suma zahŕňa ich samotnú realizáciu a aj následnú starostlivosť o ne. Za realizáciu kompenzačných opatrení je zodpovedný investor, v tomto prípade je to Národná diaľničná spoločnosť.

Lokalizácia chránených území juhovýchodne od hlavného mesta Bratislavy.
Foto: rokovania.sk


Časť územia negatívne ovplyvneného výstavbou a prevádzkou diaľnice D4 možno podľa materiálu rezortu životného prostredia lokalizovať v okolí pomyselnej priamky medzi obcou Jarovce a juhovýchodným okrajom priemyselného areálu spoločnosti Slovnaft. Cieľom kompenzačných opatrení je pritom zaistenie podmienok pre zachovanie populácie vtáčích druhov haje tmavej, orliaka morského a bociana čierneho.

V rámci kompenzačných opatrení sa tak za vyrúbané a inak dotknuté lesné plochy vysadí nový les, za zabrané a inak ovplyvnené trávnaté plochy sa vysadí nová trávna plocha. Zároveň za obmedzenie využívania vodných plôch ako potravného biotopu sa zrevitalizuje plocha Biskupického ramena.

Tadiaľto by mohol obchvat viesť:

Vo vládnom materiáli sa uvádza, že na základe pripomienok vznesených pred a v procese EIA boli napokon
optimalizované tri varianty diaľnice D4, ktoré sa odlišovali hlavne prechodom cez rieku
Dunaj a prechodom cez chránené územie NATURA 2000 (km 0,000 – 11,000):
- variant „C“ (mostami nad riekou Dunaj) - červený
- variant „D“ (tunelom popod riekou Dunaj) - modrý
- variant „E“ (mostami nad riekou Dunaj) – zelený

mapa s s trasami obchvatu
Foto: rokovania.sk


Odôvodnenie výberu zvolenej alternatívy

Výsledkom posudzovania bolo záverečné stanovisko Ministerstvo životného prostredia z 28.9.2011, kde odporučilo nasledovný variant diaľnice D4:

- km 0,0 – 5,5 - variant „E“ - zeleného
- km 5,5 – 7,5 – prepojenie na variant „C“ – červený (pri riešení D4 a MÚK „Ketelec“
rešpektovať polohu rýchlostnej cesty R7, D4 a riešenie MÚK „Ketelec“ z DÚR
„Rýchlostná cesta R7 Bratislava – Dunajská Lužná“ a uvažovať s plánovaným
predĺžením rýchlostnej cesty R7 po MÚK „Prievoz“ v rámci pripravovanej stavby „
Rýchlostná cesta R7 Bratislava Ketelec – Bratislava Prievoz“),
- km 7,5 – koniec úseku v trase variantu „C“ – červený (s upresnením vedenia trasy
diaľnice D4 v kontakte s ochrannými pásmami Letiska M.R.Štefánika, doriešiť výškové
riešenie a tvar MÚK „Ivanka – sever“ s nadväznosťou na riešenie následného úseku D4
Ivanka sever – križovatka Rača).