Financovanie opatrení je naviazané prevažne na programové obdobie 2021 – 2027 a štátny rozpočet SR.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 26. januára (TASR) – Vláda na stredajšom zasadnutí schválila dlhodobý aj akčný plán na adresovanie výziev v cestnej doprave a inteligentnej mobilite a nasledujúce roky. Materiál na rokovanie predložil minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
Účelom dlhodobého plánu je stanoviť plán, ktorý má nasmerovať dopravu na Slovensku na cestu budovania ekologickej, inteligentnej a trvalo udržateľnej dopravy. V rámci časového horizontu 2021 – 2030 bolo s cieľom dosiahnutia výsledného stavu navrhnutých niekoľko dlhodobých cieľov. Patrí medzi ne využívanie výhod inteligentnej mobility v bežnej prevádzke, zvýšenie konkurencieschopnosti ekosystému mobility a zlepšenie podporného prostredia na rozvoj inteligentnej mobility a tiež udržateľný a odolný dopravný systém v regiónoch.
Rezort dopravy poukázal na to, že stratégia obsahuje aj niekoľko časových míľnikov. Do roku 2030 sa má zabezpečiť delenie sa o dáta medzi rôznymi druhmi osobnej a nákladnej dopravy, predaj jednotných cestovných lístkov na viac druhov dopravy a takisto by do tohto termínu mala železničná a vodná intermodálna doprava úplne konkurovať cestnej doprave.
Do roku 2050 by zas takmer všetky automobily, dodávky, autobusy, ale aj nákladné autá mali mať prakticky nulové emisie. Pomôcť dosiahnutiu tohto cieľa má rozvoj elektromobility či využitie vodíkového pohonu. Zároveň by do roku 2050 mal byť počet úmrtí spôsobených dopravou takmer nulový vďaka využitiu inteligentných prvkov v infraštruktúre, prijatiu Akčného plánu BECEP a aj autonómnemu riadeniu.
"Obrovský priestor na zavedenie autonómneho riadenia vidíme najmä pri koľajových vozidlách – teda vo vlakoch a električkách. V zahraničí sú už aj v testovacej prevádzke. Pri automobilovej doprave ešte zostáva nevyriešených veľa otázok, napríklad zodpovednosť za škody či rôzne etické dilemy," skonštatoval minister dopravy.
Niekoľko prvkov smart mobility sa už na Slovensku zaviedlo alebo sa zavádza. Od augusta funguje líniové riadenie dopravy na obchvate Bratislavy, v blízkej budúcnosti sa má spustiť systém na dynamické váženie vozidiel či monitoring dostupnosti parkovacích miest na diaľničných odpočívadlách. Takisto sa podľa ministerstva dopravy momentálne pracuje na využiteľnosti 5G sietí z pohľadu zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky či čitateľnosti dopravného značenia.
Účelom dlhodobého plánu je stanoviť plán, ktorý má nasmerovať dopravu na Slovensku na cestu budovania ekologickej, inteligentnej a trvalo udržateľnej dopravy. V rámci časového horizontu 2021 – 2030 bolo s cieľom dosiahnutia výsledného stavu navrhnutých niekoľko dlhodobých cieľov. Patrí medzi ne využívanie výhod inteligentnej mobility v bežnej prevádzke, zvýšenie konkurencieschopnosti ekosystému mobility a zlepšenie podporného prostredia na rozvoj inteligentnej mobility a tiež udržateľný a odolný dopravný systém v regiónoch.
Rezort dopravy poukázal na to, že stratégia obsahuje aj niekoľko časových míľnikov. Do roku 2030 sa má zabezpečiť delenie sa o dáta medzi rôznymi druhmi osobnej a nákladnej dopravy, predaj jednotných cestovných lístkov na viac druhov dopravy a takisto by do tohto termínu mala železničná a vodná intermodálna doprava úplne konkurovať cestnej doprave.
Do roku 2050 by zas takmer všetky automobily, dodávky, autobusy, ale aj nákladné autá mali mať prakticky nulové emisie. Pomôcť dosiahnutiu tohto cieľa má rozvoj elektromobility či využitie vodíkového pohonu. Zároveň by do roku 2050 mal byť počet úmrtí spôsobených dopravou takmer nulový vďaka využitiu inteligentných prvkov v infraštruktúre, prijatiu Akčného plánu BECEP a aj autonómnemu riadeniu.
"Obrovský priestor na zavedenie autonómneho riadenia vidíme najmä pri koľajových vozidlách – teda vo vlakoch a električkách. V zahraničí sú už aj v testovacej prevádzke. Pri automobilovej doprave ešte zostáva nevyriešených veľa otázok, napríklad zodpovednosť za škody či rôzne etické dilemy," skonštatoval minister dopravy.
Niekoľko prvkov smart mobility sa už na Slovensku zaviedlo alebo sa zavádza. Od augusta funguje líniové riadenie dopravy na obchvate Bratislavy, v blízkej budúcnosti sa má spustiť systém na dynamické váženie vozidiel či monitoring dostupnosti parkovacích miest na diaľničných odpočívadlách. Takisto sa podľa ministerstva dopravy momentálne pracuje na využiteľnosti 5G sietí z pohľadu zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky či čitateľnosti dopravného značenia.