Jednotlivé ustanovenia zákona budú po schválení zákona parlamentom účinné v niekoľkých termínoch.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 24. júna (TASR) – Vláda premiéra Igora Matoviča (OĽaNO) schválila 114 zmien, ktoré by mali zlepšiť podnikateľské prostredie a pomôcť naštartovať slovenskú ekonomiku po pandémii ochorenia COVID-19. Zákon z dielne Ministerstva hospodárstva (MH) SR, označovaný aj ako "lex korona", by mal byť schválený parlamentom na najbližšej schôdzi v skrátenom legislatívnom konaní.
"Cieľom návrhu zákona je všestranná podpora podnikateľského sektora pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby COVID-19. Návrh zákona obsahuje opatrenia administratívnej povahy, ako aj odstránenie byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov," uviedlo MH v predkladacej správe.
Zákon upravuje napríklad výšku správnych poplatkov, ruší viacero oznamovacích povinností podnikateľov, zavádza možnosť splnenia si povinností voči Sociálnej poisťovni v ďalšej sedemdňovej lehote či zvyšuje o pätinu limit na preukázateľne vynaložené výdavky na spotrebu pohonných látok oproti údajom z technického preukazu.
Obchodníkom, ktorí nepredávajú vážený tovar, odpúšťa povinnosť mať na predajni kalibrovanú váhu pre prípadný záujem zákazníka prekontrolovať si deklarovanú hmotnosť tovaru, zákon tiež ruší povinnosť pre zariadenia spoločného stravovania mať vypracovaný reklamačný poriadok. Podnikatelia podľa schváleného materiálu nemusia na predajnom mieste sprístupňovať vyobrazenie pokladničného dokladu, vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient.
Schválený zákon ráta aj so zrušením povinnosti mať na čelnom skle automobilu nalepenú kontrolnú nálepku z technickej a emisnej kontroly. Podnikateľom sa tiež zvýši termín na vyjadrenie sa k protokolu z daňovej kontroly zo súčasných 15 pracovných dní na 30 pracovných dní od doručenia protokolu.
Jednotlivé ustanovenia zákona budú po schválení zákona parlamentom účinné v niekoľkých termínoch, prvé už od začiatku júla.
M. Krajniak: Balík 100 opatrení prerokovala tripartita, mala len zopár pripomienok
Bratislava 24. júna (TASR) – Balík 100 opatrení na podporu podnikateľského prostredia, ktorý v stredu schválila vláda, bol prerokovaný na tripartite. Sociálni partneri mali k opatreniam len zopár pripomienok. Uviedol to v stredu počas rokovania kabinetu minister práce Milan Krajniak (Sme rodina).
"Dnešný stav je taký, že tieto úplne zásadné zmeny sme prijali v sociálnom dialógu so všetkými zainteresovanými sociálnymi partnermi," poznamenal Krajniak. Pomáhať podnikateľom a ľuďom sa tak podľa neho dá bez toho, aby boli zamestnanci a zamestnávatelia stavaní proti sebe.
Minister financií Eduard Heger (OĽaNO) očakáva, že vládou prijaté opatrenia budú mať len priaznivé dosahy na Slovensko a na štátny rozpočet. "Zdravé podnikateľské prostredie úzko súvisí so zdravými verejnými financiami," podotkol.
Krajniak zároveň dodal, že na tripartite sa v utorok (23. 6.) hovorilo aj o znižovaní odvodov. "Bavili sme sa o fungovaní toho nového systému kurzarbeit, ktorý budeme zavádzať, a s tým súvisí, koľko percent odvodov, zatiaľ ten návrh je, že 0,5 % zamestnávatelia, 0,5 % zamestnanci, budú odvádzať do tejto poistnej schémy," priblížil. Avizoval tiež, že ambíciou je urobiť to tak, aby sa celkové odvodové zaťaženie nezvyšovalo. Poukázal však aj na to, že Sociálna poisťovňa bude mať v súvislosti s aktuálnou situáciou veľký deficit.
Súčasne vyzdvihol, že existuje zhoda vo vláde, že pri reforme odvodového zaťaženia sa budú môcť použiť prostriedky z tzv. programu SURE. Tie by mali umožniť naštartovať systém do momentu, kým sa ekonomika "nakopne".
Zmeny v schvaľovaní prevádzkových poriadkov či zrušenie niektorých oznamovacích povinností zamestnávateľmi má pomôcť podnikateľskému prostrediu v boji s pandemickou situáciou. Vláda v stredu prijala 22 opatrení pre oblasť zdravotníctva.
"Opatrení je 22 a verím, že všetci podnikatelia si ich prečítajú, a myslím, že budú v mnohých prípadoch spokojní," uviedol minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).
Priblížil, že sa zruší povinnosť zamestnávateľov vypracovávať prevádzkové poriadky, najmä pre tie prevádzky, v ktorých zamestnanci vykonávajú prácu v prvej kategórii. "Vypúšťame posudkovú činnosť a nahradíme ju oznamovacou povinnosťou pri vybraných typoch prevádzok. Čo sa týka pracovného lekárstva, dohodli sme sa na tom, že zvýšime frekvenciu posudzovania zdravotného rizika na pracovisku, na ktorom zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do druhej kategórie z 18 na 24 mesiacov," komentoval.
Schvaľovanie prevádzkových poriadkov by sa malo viazať len na prevádzkovateľov zariadení sociálnych služieb a nie na iné druhy sociálnych služieb, ktoré nie sú zariadeniami sociálnych služieb, napríklad denné centrum, stredisko osobnej hygieny.
Ruší sa tiež povinnosť prevádzkovateľov ubytovacieho zariadenia, telovýchovno-športového zariadenia, zariadenia starostlivosti o ľudské telo a zariadenia spoločného stravovania predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie, ako aj návrh na jeho zmenu.
Osoby so spoločenským zvieraťom budú môcť vstúpiť do priestorov určených na konzumáciu stravy zariadenia verejného stravovania, ak vstup povolí prevádzkovateľ zariadenia verejného stravovania. Prevádzkovateľ zariadenia verejného stravovania musí zabezpečiť označenie o povolení vstupu so spoločenským zvieraťom na viditeľnom mieste pri vstupe do priestorov prevádzky určených na konzumáciu stravy.
Zároveň sa upravili podmienky pre osoby, ktoré vykonávajú činnosti na objektivizáciu expozície obyvateľov a ich prostredia hluku, infrazvuku a vibráciám. Ruší sa povinnosť, že túto činnosť môžu vykonávať len osoby, ktoré sú držiteľom osvedčenia o akreditácii.
Zamestnávateľ už nebude povinný oznámiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva každoročne do 15. januára v elektronickej podobe údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie v stanovenom rozsahu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka.
Zruší sa tiež povinnosť zamestnávateľov vypracovať prevádzkový poriadok pre prevádzky, v ktorých sú zamestnanci vystavení záťaži teplom alebo chladom, s výnimkou prevádzky, v ktorej zamestnanci vykonávajú rizikovú prácu.
Ruší sa povinnosť držiteľov oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb predkladať na schválenie príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok. Upraví sa aj povinnosť fyzických osôb – podnikateľov a právnických osôb dodržiavať prevádzkový poriadok.
"Cieľom návrhu zákona je všestranná podpora podnikateľského sektora pomocou opatrení napomáhajúcich oživeniu ekonomiky v čase nasledujúcom po útlme spôsobenom pandémiou choroby COVID-19. Návrh zákona obsahuje opatrenia administratívnej povahy, ako aj odstránenie byrokratických obmedzení malých a stredných podnikateľov a živnostníkov," uviedlo MH v predkladacej správe.
Zákon upravuje napríklad výšku správnych poplatkov, ruší viacero oznamovacích povinností podnikateľov, zavádza možnosť splnenia si povinností voči Sociálnej poisťovni v ďalšej sedemdňovej lehote či zvyšuje o pätinu limit na preukázateľne vynaložené výdavky na spotrebu pohonných látok oproti údajom z technického preukazu.
Obchodníkom, ktorí nepredávajú vážený tovar, odpúšťa povinnosť mať na predajni kalibrovanú váhu pre prípadný záujem zákazníka prekontrolovať si deklarovanú hmotnosť tovaru, zákon tiež ruší povinnosť pre zariadenia spoločného stravovania mať vypracovaný reklamačný poriadok. Podnikatelia podľa schváleného materiálu nemusia na predajnom mieste sprístupňovať vyobrazenie pokladničného dokladu, vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient.
Schválený zákon ráta aj so zrušením povinnosti mať na čelnom skle automobilu nalepenú kontrolnú nálepku z technickej a emisnej kontroly. Podnikateľom sa tiež zvýši termín na vyjadrenie sa k protokolu z daňovej kontroly zo súčasných 15 pracovných dní na 30 pracovných dní od doručenia protokolu.
Jednotlivé ustanovenia zákona budú po schválení zákona parlamentom účinné v niekoľkých termínoch, prvé už od začiatku júla.
M. Krajniak: Balík 100 opatrení prerokovala tripartita, mala len zopár pripomienok
Bratislava 24. júna (TASR) – Balík 100 opatrení na podporu podnikateľského prostredia, ktorý v stredu schválila vláda, bol prerokovaný na tripartite. Sociálni partneri mali k opatreniam len zopár pripomienok. Uviedol to v stredu počas rokovania kabinetu minister práce Milan Krajniak (Sme rodina).
"Dnešný stav je taký, že tieto úplne zásadné zmeny sme prijali v sociálnom dialógu so všetkými zainteresovanými sociálnymi partnermi," poznamenal Krajniak. Pomáhať podnikateľom a ľuďom sa tak podľa neho dá bez toho, aby boli zamestnanci a zamestnávatelia stavaní proti sebe.
Minister financií Eduard Heger (OĽaNO) očakáva, že vládou prijaté opatrenia budú mať len priaznivé dosahy na Slovensko a na štátny rozpočet. "Zdravé podnikateľské prostredie úzko súvisí so zdravými verejnými financiami," podotkol.
Krajniak zároveň dodal, že na tripartite sa v utorok (23. 6.) hovorilo aj o znižovaní odvodov. "Bavili sme sa o fungovaní toho nového systému kurzarbeit, ktorý budeme zavádzať, a s tým súvisí, koľko percent odvodov, zatiaľ ten návrh je, že 0,5 % zamestnávatelia, 0,5 % zamestnanci, budú odvádzať do tejto poistnej schémy," priblížil. Avizoval tiež, že ambíciou je urobiť to tak, aby sa celkové odvodové zaťaženie nezvyšovalo. Poukázal však aj na to, že Sociálna poisťovňa bude mať v súvislosti s aktuálnou situáciou veľký deficit.
Súčasne vyzdvihol, že existuje zhoda vo vláde, že pri reforme odvodového zaťaženia sa budú môcť použiť prostriedky z tzv. programu SURE. Tie by mali umožniť naštartovať systém do momentu, kým sa ekonomika "nakopne".
Podnikateľom má pomôcť aj 22 opatrení prijatých v oblasti zdravotníctva
Zmeny v schvaľovaní prevádzkových poriadkov či zrušenie niektorých oznamovacích povinností zamestnávateľmi má pomôcť podnikateľskému prostrediu v boji s pandemickou situáciou. Vláda v stredu prijala 22 opatrení pre oblasť zdravotníctva.
"Opatrení je 22 a verím, že všetci podnikatelia si ich prečítajú, a myslím, že budú v mnohých prípadoch spokojní," uviedol minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).
Priblížil, že sa zruší povinnosť zamestnávateľov vypracovávať prevádzkové poriadky, najmä pre tie prevádzky, v ktorých zamestnanci vykonávajú prácu v prvej kategórii. "Vypúšťame posudkovú činnosť a nahradíme ju oznamovacou povinnosťou pri vybraných typoch prevádzok. Čo sa týka pracovného lekárstva, dohodli sme sa na tom, že zvýšime frekvenciu posudzovania zdravotného rizika na pracovisku, na ktorom zamestnanci vykonávajú prácu zaradenú do druhej kategórie z 18 na 24 mesiacov," komentoval.
Schvaľovanie prevádzkových poriadkov by sa malo viazať len na prevádzkovateľov zariadení sociálnych služieb a nie na iné druhy sociálnych služieb, ktoré nie sú zariadeniami sociálnych služieb, napríklad denné centrum, stredisko osobnej hygieny.
Ruší sa tiež povinnosť prevádzkovateľov ubytovacieho zariadenia, telovýchovno-športového zariadenia, zariadenia starostlivosti o ľudské telo a zariadenia spoločného stravovania predkladať príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok na schválenie, ako aj návrh na jeho zmenu.
Osoby so spoločenským zvieraťom budú môcť vstúpiť do priestorov určených na konzumáciu stravy zariadenia verejného stravovania, ak vstup povolí prevádzkovateľ zariadenia verejného stravovania. Prevádzkovateľ zariadenia verejného stravovania musí zabezpečiť označenie o povolení vstupu so spoločenským zvieraťom na viditeľnom mieste pri vstupe do priestorov prevádzky určených na konzumáciu stravy.
Zároveň sa upravili podmienky pre osoby, ktoré vykonávajú činnosti na objektivizáciu expozície obyvateľov a ich prostredia hluku, infrazvuku a vibráciám. Ruší sa povinnosť, že túto činnosť môžu vykonávať len osoby, ktoré sú držiteľom osvedčenia o akreditácii.
Zamestnávateľ už nebude povinný oznámiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva každoročne do 15. januára v elektronickej podobe údaje týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie v stanovenom rozsahu k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka.
Zruší sa tiež povinnosť zamestnávateľov vypracovať prevádzkový poriadok pre prevádzky, v ktorých sú zamestnanci vystavení záťaži teplom alebo chladom, s výnimkou prevádzky, v ktorej zamestnanci vykonávajú rizikovú prácu.
Ruší sa povinnosť držiteľov oprávnenia na odstraňovanie azbestu zo stavieb predkladať na schválenie príslušnému orgánu verejného zdravotníctva prevádzkový poriadok. Upraví sa aj povinnosť fyzických osôb – podnikateľov a právnických osôb dodržiavať prevádzkový poriadok.