Vyplýva to materiálu, ktorý v piatok schválila vláda.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 14. apríla (TASR) – Slovensko bude mať nový zákon na ochranu spotrebiteľov. Návrh tejto legislatívy predložený Ministerstvom hospodárstva (MH) SR prináša nové požiadavky pri zmluvách uzatváraných na diaľku v súvislosti s digitalizáciou, ale aj nové informačné povinnosti prevádzkovateľov online trhov, stanovenie podmienok kompatibility a interoperability digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, či zavedenie novej regulácie označovania cien pri znižovaní ceny. Vyplýva to materiálu, ktorý v piatok schválila vláda.
Návrh, ktorý má po schválení Národnou radou (NR) SR od 1. augusta nahradiť aktuálne platný zákon o ochrane spotrebiteľa, má podľa rezortu hospodárstva zjednotiť a modernizovať právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa a transponovať viaceré smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Okrem zavedení nových povinností mnohé vypúšťa. Ide najmä o najmä povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ. Upúšťa napríklad od povinnosti vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách výrobkov, poskytovať potvrdenie o vybavení reklamácie či ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci.
Cieľom návrhu zákona je tiež vytvoriť predpoklady pre efektívny výkon dohľadu účinný aj v digitálnom prostredí, čo by podľa rezortu hospodárstva nebolo možné dosiahnuť bez vymedzenia pôsobnosti orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa, odstránenia kompetenčných konfliktov.
Zákon súčasne posilňuje preventívne a výchovné pôsobenie, keď zavádza nové inštitúty umožňujúce zníženie alebo odpustenie sankcie, ak obchodník prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli porušené. "Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka, a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom predovšetkým na malé a stredné podniky," dodal rezort hospodárstva v predkladacej správe.
K najvýznamnejším zmenám v oblasti práv spotrebiteľa zaradil rezort hospodárstva predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti. "Ak si kúpime tovar v akcii alebo podpíšeme nejakú zmluvu o službe, ktorá nám bola ponúknutá v akcii alebo pod nátlakom, môžeme od tejto zmluvy odstúpiť alebo tovar vrátiť nie do 14 dní ale podľa nového zákona do 30 dní," priblížil dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman.
Návrh, ktorý má po schválení Národnou radou (NR) SR od 1. augusta nahradiť aktuálne platný zákon o ochrane spotrebiteľa, má podľa rezortu hospodárstva zjednotiť a modernizovať právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa a transponovať viaceré smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Okrem zavedení nových povinností mnohé vypúšťa. Ide najmä o najmä povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ. Upúšťa napríklad od povinnosti vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách výrobkov, poskytovať potvrdenie o vybavení reklamácie či ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci.
Cieľom návrhu zákona je tiež vytvoriť predpoklady pre efektívny výkon dohľadu účinný aj v digitálnom prostredí, čo by podľa rezortu hospodárstva nebolo možné dosiahnuť bez vymedzenia pôsobnosti orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa, odstránenia kompetenčných konfliktov.
Zákon súčasne posilňuje preventívne a výchovné pôsobenie, keď zavádza nové inštitúty umožňujúce zníženie alebo odpustenie sankcie, ak obchodník prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli porušené. "Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka, a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom predovšetkým na malé a stredné podniky," dodal rezort hospodárstva v predkladacej správe.
K najvýznamnejším zmenám v oblasti práv spotrebiteľa zaradil rezort hospodárstva predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti. "Ak si kúpime tovar v akcii alebo podpíšeme nejakú zmluvu o službe, ktorá nám bola ponúknutá v akcii alebo pod nátlakom, môžeme od tejto zmluvy odstúpiť alebo tovar vrátiť nie do 14 dní ale podľa nového zákona do 30 dní," priblížil dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman.