Návrh projektu zabezpečenia železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou cez pohraničnú stanicu Pavlovo - Maťovské Vojkovce schválila vláda SR koncom marca na výjazdovom rokovaní v Galante.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava/Michalovce 11. apríla (TASR) - Priame osobné železničné spojenie medzi Kyjevom a Košicami po širokorozchodnej trati by sa malo spustiť do konca roka 2024. Dohodli sa na tom vo štvrtok na spoločnom stretnutí v Michalovciach vlády Slovenskej republiky a Ukrajiny.
Slovenská strana sa v projekte zaviazala vybudovať nástupište v Haniske pri Košiciach, kde má vlakové spojenie končiť. Slovensko má tiež vybudovať príslušnú infraštruktúru na slovenskej časti železničného priechodu Pavlove - Matovce (v Maťovských Vojkovciach) na vykonávanie hraničných a colných kontrol a tiež zabezpečiť tieto kontroly na slovenskej strane. Vytvoriť tiež má komerčnú kyvadlovú dopravu medzi stanicou Haniska pri Košiciach, letiskom Košice a železničnou stanicou v Košiciach.
Ukrajina má zabezpečiť zmenu štatútu medzinárodného železničného priechodu Pavlove - Matovce zo súčasného nákladného železničného priechodu na osobný a nákladný železničný priechod. Potrebné tiež bude zmeniť štatút medzinárodného priechodu pre motorové vozidlá Užhorod - Vyšné Nemecké po rekonštrukcii hraničného priechodu, aby bol aj peším priechodom.
Obe strany sa dohodli, že zvážia aj zvýšenie objemu nákladnej železničnej dopravy a uprednostnenie využívania prekladiska oboch strán. Pokračovať tiež chcú v modernizácii hraničného priechodu Užhorod - Vyšné Nemecké na ukrajinskej aj slovenskej strane. Pripraviť tiež majú ukrajinsko-slovenskú dohodu o spoločnej kontrole na hraničných priechodoch, ktorá by mala byť podpísaná do konca tohto roka.
"Na dnešnom rokovaní ukrajinskej a slovenskej vlády sme sa dohodli, že zrealizujeme osobný vlak, ktorý pôjde z Kyjeva až do Košíc bez toho, aby ukrajinskí alebo slovenskí občania museli prestupovať z vlaku do vlaku. Celý tento spoj bude realizovaný pre širokorozchodnú trať a bude končiť v Haniske pri Košiciach, kde končí širokorozchodná trať," priblížil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).
Pripomenul, že k spusteniu vlakového spojenia čaká rezort ešte niekoľko úloh. Musia v Haniske postaviť dočasný perón pre pasažierov, zabezpečiť parkovisko pre autobusy, ktoré budú cestujúcich odvážať z vlakovej stanice na košické letisko a tiež zabezpečiť certifikáciu ukrajinských lokomotív. "Zriadenie tohto osobného vlaku nás nebude stáť skoro nič, jediné náklady sú spojené s vybudovaním dočasného perónu v Haniske pri Košiciach a s určitými úpravami trate," doplnil Ráž.
Návrh projektu zabezpečenia železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou cez pohraničnú stanicu Pavlovo - Maťovské Vojkovce schválila vláda SR koncom marca na výjazdovom rokovaní v Galante.
Slovenská strana sa v projekte zaviazala vybudovať nástupište v Haniske pri Košiciach, kde má vlakové spojenie končiť. Slovensko má tiež vybudovať príslušnú infraštruktúru na slovenskej časti železničného priechodu Pavlove - Matovce (v Maťovských Vojkovciach) na vykonávanie hraničných a colných kontrol a tiež zabezpečiť tieto kontroly na slovenskej strane. Vytvoriť tiež má komerčnú kyvadlovú dopravu medzi stanicou Haniska pri Košiciach, letiskom Košice a železničnou stanicou v Košiciach.
Ukrajina má zabezpečiť zmenu štatútu medzinárodného železničného priechodu Pavlove - Matovce zo súčasného nákladného železničného priechodu na osobný a nákladný železničný priechod. Potrebné tiež bude zmeniť štatút medzinárodného priechodu pre motorové vozidlá Užhorod - Vyšné Nemecké po rekonštrukcii hraničného priechodu, aby bol aj peším priechodom.
Obe strany sa dohodli, že zvážia aj zvýšenie objemu nákladnej železničnej dopravy a uprednostnenie využívania prekladiska oboch strán. Pokračovať tiež chcú v modernizácii hraničného priechodu Užhorod - Vyšné Nemecké na ukrajinskej aj slovenskej strane. Pripraviť tiež majú ukrajinsko-slovenskú dohodu o spoločnej kontrole na hraničných priechodoch, ktorá by mala byť podpísaná do konca tohto roka.
"Na dnešnom rokovaní ukrajinskej a slovenskej vlády sme sa dohodli, že zrealizujeme osobný vlak, ktorý pôjde z Kyjeva až do Košíc bez toho, aby ukrajinskí alebo slovenskí občania museli prestupovať z vlaku do vlaku. Celý tento spoj bude realizovaný pre širokorozchodnú trať a bude končiť v Haniske pri Košiciach, kde končí širokorozchodná trať," priblížil minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD).
Pripomenul, že k spusteniu vlakového spojenia čaká rezort ešte niekoľko úloh. Musia v Haniske postaviť dočasný perón pre pasažierov, zabezpečiť parkovisko pre autobusy, ktoré budú cestujúcich odvážať z vlakovej stanice na košické letisko a tiež zabezpečiť certifikáciu ukrajinských lokomotív. "Zriadenie tohto osobného vlaku nás nebude stáť skoro nič, jediné náklady sú spojené s vybudovaním dočasného perónu v Haniske pri Košiciach a s určitými úpravami trate," doplnil Ráž.
Návrh projektu zabezpečenia železničnej osobnej dopravy s Ukrajinou cez pohraničnú stanicu Pavlovo - Maťovské Vojkovce schválila vláda SR koncom marca na výjazdovom rokovaní v Galante.