Diaľkové autobusy stratili za uplynulý rok takmer milión cestujúcich.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 2. decembra (TASR) – Za rok od spustenia bezplatnej vlakovej dopravy pre študentov a dôchodcov prišli 'autobusári' o 13 % cestujúcich v diaľkovej doprave. Na kratších trasách zostali ľudia verní autobusom, úbytok bol 2,4 %. Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave o tom informoval Zväz autobusovej dopravy (ZAD).
Diaľkové autobusy stratili za uplynulý rok takmer milión cestujúcich. "Pokles 13 % vychádza z toho, že diaľková autobusová doprava na rozdiel od rýchlikovej dopravy nie je dotovaná. To znamená, v prípade, že u dopravcov, ktorí prevádzkujú diaľkové autobusové linky, sa prejavil dosah zavedenia vlakov zadarmo priamo na frekvencii a rentabilite liniek, niektoré linky od februára postupne ukončili svoju činnosť," zdôvodnil prezident ZAD Peter Pobeha.
Prímestskú dopravu v tomto období využilo približne o 6,5 milióna cestujúcich menej. "Potvrdilo sa, že autobusová doprava je pre ľudí v regiónoch veľmi dôležitá, nenahraditeľná a má svoje opodstatnenie pri dennodennej dochádzke do zamestnania, do škôl alebo za aktivitami," zdôraznil Pobeha. Ako dodal, medziročný pokles o 2,4 % nespôsobil razantné rušenie alebo obmedzovanie autobusových spojov.
Úbytky cestujúcich na úrovni 2,4 % v prímestskej a 13 % v diaľkovej doprave podľa tajomníka ZAD Mareka Modranského dokazujú, že cenová výhoda sa prejavuje len na dlhších vzdialenostiach. "Bežne dochádzajú ľudia do práce alebo do školy do vzdialenosti 25 alebo 30 kilometrov a prestupy sú pre nich zdĺhavé a nevyhovujúce," upozornil. Pokles v prímestskej doprave pripisuje zväz aj trendu motorizácie a demografickému vývoju a nepovažuje ho za dramatický.
Individuálnu dopravu si na Slovensku tento rok zvolilo 70 % cestujúcich, zatiaľ čo verejná doprava prilákala asi 30 %. Podľa prieskumu zväzu 87 % ľudí využívajúcich verejnú dopravu cestuje autobusmi a zvyšných 13 % vlakmi. "Čo sa týka dostupnosti, autobusová doprava hrá prím. Linky v rámci pravidelnej dopravy sú zabezpečované do takmer všetkých obcí na Slovensku. Ak máme 2927 obcí, 2905 obcí je obslúžených autobusovou dopravou," vyčíslil Modranský.
Prilákať ľudí k využívaniu verejnej dopravy a špeciálne autobusov má zvyšovanie kvality cestovania a zlepšovanie služieb. Za posledných päť rokov sa podľa ZAD 75 % autobusov nahradilo novými modelmi a dnes je po obnove už 95 % vozidlového parku. Pobeha je presvedčený, že opatrenia preferujúce hromadnú dopravu pred autami musia prijať aj samosprávy. Ďalší úbytok cestujúcich v budúcom roku ako dôsledok vlakov zadarmo neočakáva.
MILIÓNY PRESADLI Z AUTOBUSOV DO VLAKOV
Diaľkové autobusy stratili za uplynulý rok takmer milión cestujúcich. "Pokles 13 % vychádza z toho, že diaľková autobusová doprava na rozdiel od rýchlikovej dopravy nie je dotovaná. To znamená, v prípade, že u dopravcov, ktorí prevádzkujú diaľkové autobusové linky, sa prejavil dosah zavedenia vlakov zadarmo priamo na frekvencii a rentabilite liniek, niektoré linky od februára postupne ukončili svoju činnosť," zdôvodnil prezident ZAD Peter Pobeha.
Prímestskú dopravu v tomto období využilo približne o 6,5 milióna cestujúcich menej. "Potvrdilo sa, že autobusová doprava je pre ľudí v regiónoch veľmi dôležitá, nenahraditeľná a má svoje opodstatnenie pri dennodennej dochádzke do zamestnania, do škôl alebo za aktivitami," zdôraznil Pobeha. Ako dodal, medziročný pokles o 2,4 % nespôsobil razantné rušenie alebo obmedzovanie autobusových spojov.
Úbytky cestujúcich na úrovni 2,4 % v prímestskej a 13 % v diaľkovej doprave podľa tajomníka ZAD Mareka Modranského dokazujú, že cenová výhoda sa prejavuje len na dlhších vzdialenostiach. "Bežne dochádzajú ľudia do práce alebo do školy do vzdialenosti 25 alebo 30 kilometrov a prestupy sú pre nich zdĺhavé a nevyhovujúce," upozornil. Pokles v prímestskej doprave pripisuje zväz aj trendu motorizácie a demografickému vývoju a nepovažuje ho za dramatický.
Individuálnu dopravu si na Slovensku tento rok zvolilo 70 % cestujúcich, zatiaľ čo verejná doprava prilákala asi 30 %. Podľa prieskumu zväzu 87 % ľudí využívajúcich verejnú dopravu cestuje autobusmi a zvyšných 13 % vlakmi. "Čo sa týka dostupnosti, autobusová doprava hrá prím. Linky v rámci pravidelnej dopravy sú zabezpečované do takmer všetkých obcí na Slovensku. Ak máme 2927 obcí, 2905 obcí je obslúžených autobusovou dopravou," vyčíslil Modranský.
Prilákať ľudí k využívaniu verejnej dopravy a špeciálne autobusov má zvyšovanie kvality cestovania a zlepšovanie služieb. Za posledných päť rokov sa podľa ZAD 75 % autobusov nahradilo novými modelmi a dnes je po obnove už 95 % vozidlového parku. Pobeha je presvedčený, že opatrenia preferujúce hromadnú dopravu pred autami musia prijať aj samosprávy. Ďalší úbytok cestujúcich v budúcom roku ako dôsledok vlakov zadarmo neočakáva.
MILIÓNY PRESADLI Z AUTOBUSOV DO VLAKOV
Tu bude player