Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Vlani Slováci na bežný nákup museli pracovať o štvrťhodinu dlhšie

Ilustračné foto Foto: TASR

Na finančne náročnejšie nákupy mohlo pomýšľať menej slovenských domácností ako v roku 2010.

Bratislava 23. marca (TASR) - V minulom roku inflácia vo výške 3,9 % prevýšila rast platov (2,2 %). Slovák si tak zo svojho zárobku, ktorý sa v priemere pohyboval na úrovni 786 eur, mohol dovoliť kúpiť menej tovarov a služieb ako v roku 2010 a na bežný nákup potravín musel odpracovať o štvrťhodinu dlhší čas. Potvrdzuje to analýza, ktorú uskutočnila Poštová banka.

Vlani Slováci za nákup, obsahujúci 1 kg ryže, 1 kg polohrubej múky, jeden tmavý chlieb, 1 kg bravčového karé s kosťou, 1 kg kurčaťa, 10 dkg trvanlivej salámy, jedno polotučné mlieko, štyri jogurty, 10 slepačích vajec, jedno čerstvé maslo, 1 kg jabĺk, 1 kg zemiakov, jednu čokoládu, jednu kávu a dve pivá museli v priemere odpracovať štyri hodiny a päť minút, pričom predvlani to bolo o 15 minút menej. Kým za takto zostavený nákup sme v roku 2010 zaplatili 18,5 eur, tak o rok neskôr to už bolo 20,1 eur.


Drahšie pohonné látky

Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Ceny išli hore aj v prípade nafty a benzínu. Za každý natankovaný liter pohonnej látky musel Slovák vlani odpracovať dve až dve a pol minúty navyše. Naopak pri elektrických spotrebičoch a autách bol podľa údajov Štatistického úradu SR zaznamenaný pokles cien. Na LCD televízor tak priemernému Slovákovi stačilo odpracovať o jeden pol pracovného dňa kratší čas ako v roku 2010. V prípade kúpy auta bol odpracovaný čas potrebný na kúpu kratší až o deväť dní, čo je takmer polovica pracovného mesiaca.


Lacnejšia kúpa bytu

Foto: TASR/Štefan Puškáš
Pokračujúci pokles cien bytov a domov zaručil, že na ich kúpu stačilo pracujúcemu Slovákovi vlani odrobiť kratší čas ako predvlani.

Dostupnosť bývania či predmetov dlhodobej spotreby bola v roku 2011 podľa prepočtov Poštovej banky vyššia ako v roku 2010.

Na druhej strane ale vzrástla miera nezamestnanosti v krajine a tak na takéto finančne náročnejšie nákupy mohlo pomýšľať menej slovenských domácností ako v roku 2010.