Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Vlani zdraželo 10 druhov potravín, pozrite si, ktoré to sú

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Mliečna čokoláda, predné hovädzie mäso s kosťou a kyslé mlieko. Toto je trojica potravín, ktoré vlani na Slovensku zdraželi najvýraznejšie.

Bratislava 4. marca (TASR) - Mliečna čokoláda, predné hovädzie mäso s kosťou a kyslé mlieko. Toto je trojica potravín, ktoré vlani na Slovensku zdraželi najvýraznejšie. Z koša 38 potravín a nápojov sa pritom ceny zvýšili len pri 10 položkách. Vyplýva to z aktuálnej Cenovej hitparády, ktorú zostavili analytici Poštovej banky na základe údajov Štatistického úradu (ŠÚ) SR.

Uplynulý rok sa nielen na Slovensku, ale aj vo väčšine európskych ekonomík, niesol v znamená poklesu spotrebiteľských cien. Najväčší historický prepad bol zaznamenaný v októbri 2015. "Minuloročný vývoj inflácie na Slovensku kopírovali aj ceny vybraných potravín v obchodoch," skonštatovala analytička banky Dominika Ondrová.

Ceny sa pritom v roku 2015 nezmenili pri obyčajných rožkoch, pive a víne. Za ne ľudia vlani platili rovnako ako pred rokom. Zdraželo 10 položiek a pri zvyšných 25 mohli ušetriť. "Najviac si vlani občania priplatili za mliečnu čokoládu, ktorá medziročne zdražela o takmer desatinu. Zdražovanie sa dotklo aj tmavého chleba, ktorého cena medziročne stúpla o necelé percento, čo predstavovalo zvýšenie ceny o jeden cent. Viac zaplatili aj za vybrané druhy hovädzieho mäsa, ryžu i párky," priblížila Ondrová.

Naopak, najvýraznejšie zlacnel kryštálový cukor, a to až takmer o pätinu, teda o 17 centov. "V rozsahu od 5 % do 8 % ľudia zaplatili menej aj za zemiaky, jablká, bravčové mäso, syr Eidam. Zlacneli aj mliečne výrobky ako čerstvé maslo, mlieko, ovocné jogurty alebo tvaroh," doplnila analytička banky. Mäsové výrobky ako šunková, či trvanlivá saláma stáli menej v obchodoch v priemere o 2 % až 3 %, kurča o takmer 4 % a bravčové karé a krkovička až o vyše 7 %.

Analýza banky však ukázala, že väčšina Slovákov zníženie cien nepociťuje. "Má to na svedomí fenomén zvaný pocitová inflácia. Polovica našincov si myslí, že ceny tovarov a služieb sa na Slovensku za posledný rok zvýšili. Tri percentá Slovákov majú dokonca pocit, že výrazne," skonštatovala Ondrová. Len desatine domácností sa zdalo, že ceny klesli. "Predpokladáme, že spotrebiteľské ceny sa budú aj v najbližších mesiacoch znižovať. Priemerná miera inflácie sa bude pohybovať tesne nad nulou," priblížila odhad analytikov banky Ondrová.