Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Volkswagen hľadá riešenia na posilnenie finančnej pozície firmy

Ilustračné foto Foto: TASR/Martin Baumann

Spoločnosť v súčasnosti zápasí s najväčším škandálom vo svojej 78-ročnej histórii.

Sydney/Paríž 1. októbra (TASR) - Vedenie Volkswagenu začalo hľadať riešenia, ktoré by zlepšili finančnú pozíciu firmy po tom, ako v dôsledku rozsiahleho emisného škandálu hrozia automobilke obrovské pokuty a vysoké náklady na zvolávanie áut s problematickým softvérom do servisov. Medzitým totiž ratingové agentúry varovali, že škandál môže mať pre najväčšiu európsku automobilku vážne následky a firma sa obáva, že časom by mohli jej rating zhoršiť. Informovala o tom agentúra Reuters.

Dozorná rada spoločnosti preto začala diskutovať o opatreniach na posilnenie finančnej pozície firmy vrátane zníženia nákladov. Súčasťou možných riešení je aj zvýšenie kapitálu, uviedli pre agentúru Reuters dva zdroje blízke rade.

Ako uviedol jeden zo zdrojov, je možné, že ak by náklady spojené s emisným škandálom presiahli "kritickú úroveň," VW pristúpi k zvýšeniu kapitálu. Podľa analytika zo spoločnosti Bernstein Maxa Warburtona "je navýšenie kapitálu vysoko pravdepodobné, ak by náklady presiahli 10 miliárd eur". O prípadnom predaji časti aktív či niektorých značiek však vedenie firmy neuvažuje.

Škandál vypukol pred dvomi týždňami, keď manipuláciu pri emisných testoch dieselových áut v USA zverejnila americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA). Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt neskôr oznámil, že k manipuláciám dochádzalo aj v Európe, kde VW predáva približne 40 % svojich vozidiel. Celkovo sa problematický softvér, ktorý umožňuje počas emisných testov znižovať vysoké objemy toxických oxidov dusíka, nachádza po celom svete asi v 11 miliónoch áut s naftovým motorom.

Škandál spôsobil prepad kurzu akcií VW a prinútil šéfa firmy Martina Winterkorna oznámiť rezignáciu na svoj post. Novým šéfom spoločnosti sa 25. septembra stal Matthias Müller, pôvodne šéf divízie Porsche.

Ratingová agentúra Moody's minulý týždeň zmenila výhľad ratingu VW na negatívny, pričom ako dôvod uviedla riziká, ktoré emisná kauza predstavuje pre reputáciu a finančnú flexibilitu firmy. Podľa ďalšej agentúry Fitch by kríza mohla zasiahnuť celý automobilový sektor. Zdroje blízke dozornej rade VW dodali, že vedenie firmy sa obáva, že prípadné zníženie ratingu Volkswagenu by zvýšilo náklady na úvery a zhoršilo šance automobilky získať si späť dôveru zo strany investorov.

V Austrálii hrozia miliónové pokuty, vyšetruje aj Paríž

Nemecká automobilka Volkswagen čelí v Austrálii pokutám za milióny dolárov. K tým môže dôjsť, ak sa dokáže, že spoločnosť údajmi o produkcii emisií vedome zavádzala austrálskych zákazníkov. Vyšetrovanie nemeckej firmy medzitým oznámilo aj Francúzsko. Informovala o tom agentúra Reuters.

Volkswagen v súčasnosti zápasí s najväčším škandálom vo svojej 78-ročnej histórii. Ten vypukol pred dvoma týždňami, keď americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) oznámila, že firma do takmer pol milióna áut s dieselovým motorom v USA nainštalovala softvér, ktorý pri emisných testoch umožňuje objem emisií znížiť. Len v tejto krajine hrozí VW pokuta do 18 miliárd USD (16,07 miliardy eur).

Vyšetrovanie sa následne rozbehlo vo viacerých krajinách sveta a autá s problematickým softvérom potvrdili viaceré divízie spoločnosti, okrem kmeňovej značky VW napríklad aj Audi, Škoda či Seat. Medzičasom jednotlivé krajiny postupne oznamujú počty áut, ktorých sa škandál na ich území týka.

Austrálska komisia pre hospodársku súťaž (ACCC) dnes uviedla, že od VW žiada informácie, či autá alebo komponenty s problematickým softvérom dodal aj na austrálsky trh. Takýto softvér totiž zákon o ochrane spotrebiteľa prísne zakazuje. Akékoľvek vyhlásenia firiem o tom, že ich produkt je priateľský k životnému prostrediu, alebo je úsporný, čo sa týka spotreby paliva, musia byť v krajine reálne podložené.

Ako povedal šéf ACCC Rod Sims, ak sa ukáže, že spoločnosť informáciami o svojich produktoch zákazníkov zavádzala, vláda je pripravená začať proti automobilke konať. V takom prípade môže VW dostať v Austrálii pokutu do 1,1 milióna austrálskych dolárov (690.131 eur) za každé jedno porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa. Výška pokuty sa tak môže vyšplhať na milióny dolárov.

Medzitým Francúzsko oznámilo, že začalo vyšetrovať, či Volkswagen podvádzal pri emisných testoch aj na jeho území tak, ako v USA. Oznámil to v stredu večer (30.9.) zdroj z francúzskeho ministerstva hospodárstva.

Podľa zdroja úrad pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa preveruje, či VW nepristúpil k podobným praktikám ako v USA aj vo Francúzsku. Najskôr sa vyšetrovanie zameria na softvér v autách Volkswagenu, neskôr chce úrad preveriť aj autá ďalších automobiliek, ktoré vo Francúzsku predávajú svoje vozidlá. Výsledky preverovania sa očakávajú do konca novembra, najneskôr v priebehu decembra.