Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Volkswagen obhajoval rozhodnutie nekompenzovať zákazníkov v Európe

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Rozhodnutie na pôde Európskeho parlamentu obhajoval Ulrich Eichhorn, ktorý bol do čela divízie výskumu a vývoja menovaný po vypuknutí škandálu.

Brusel 13. júla (TASR) - Rozhodnutie automobilky Volkswagen nepostupovať v prípade európskych zákazníkov dotknutých emisným škandálom rovnako ako pri zákazníkoch v USA a neposkytnúť im kompenzácie obhajoval dnes na pôde Európskeho parlamentu šéf výskumu a vývoja vo VW Ulrich Eichhorn. Podľa neho je dostatočným riešením úprava vozidla. Informovala o tom agentúra DPA.

Škandál spojený s podvádzaním pri emisných testoch vypukol v polovici septembra minulého roka, keď americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) oznámila, že Volkswagen namontoval v USA do takmer 600.000 vozidiel s naftovým motorom softvér, ktorý počas testovania umožňoval maskovať skutočné hodnoty oxidov dusíka. Nemecká automobilka neskôr priznala, že vo svete jazdí približne 11 miliónov áut s týmto softvérom, z toho okolo 8,5 milióna v Európe.

Koncom júna Volkswagen dosiahol s americkými úradmi a zákazníkmi dohodu, ktorej hodnota dosahuje 14,7 miliardy USD (13,28 miliardy eur). V rámci nej okolo 10 miliárd USD vyčlení na program, ktorý umožní buď spätné odkúpenie vozidla v hodnote spred škandálu, alebo jeho opravu. Zároveň vlastníkom vyplatí od 5100 do 10.000 USD v závislosti od veku vozidla ako odškodné za ich problémy. Ďalšie financie poskytne automobilka do environmentálneho fondu a na podporu ekotechnológií v automobilovom priemysle.

Politici v Európe následne spoločnosť vyzvali, aby sa podobne zachovala aj voči európskym zákazníkom. To však vedenie VW odmietlo. Najskôr šéf spoločnosti Matthias Müller uviedol, že "v Európe je situácia iná". Ako povedal, v USA sú emisné limity prísnejšie, čo celkovú opravu komplikuje. Navyše, aj keď finančná situácia firmy je solídna, pristúpenie k rovnakej forme kompenzácií ako v USA by mohlo mať pre spoločnosť vážne dôsledky.

Dnes toto rozhodnutie na pôde Európskeho parlamentu obhajoval Eichhorn, ktorý bol do čela divízie výskumu a vývoja menovaný po vypuknutí škandálu. Rovnako poukazoval na to, že čo sa týka riešenia v USA a Európe, ide o dva odlišné prípady.

"Naším záujmom je, aby všetci naši zákazníci mali vozidlá v takom stave, v akom ich pri kúpe chceli mať," povedal Eichhorn. Dodal, že v Európe na vyriešenie tohto problému stačí návšteva servisu a úprava vozidla, čo trvá v priemere 30 až 60 minút, pričom nedôjde k žiadnej zmene výkonu auta ani jeho hodnoty.