Nového šéfa koncernu Matthiasa Müllera čaká ťažká úloha.
Autor TASR
Herndon/Wolfsburg 4. októbra (TASR) - Volkswagen mal dlhé roky problémy uspieť v USA, v krajine veľkých pickupov a terénnych áut. Len čo sa však v tomto roku začala ukazovať zmena trendu, prišla aféra so zmanipulovanými emisiami. Informovala o tom agentúra DPA.
Ako vyzerajú šance VW teraz? "Nasledujúce dva, tri mesiace budú rozhodujúce," povedal analytik Jürgen Pieper z banky Metzler. "Potom budeme vedieť odhadnúť, akú veľkú krízu zažije Volkswagen v USA." Dočasný zákaz predaja dieselových áut môže koncern zasiahnuť veľmi tvrdo, keďže práve tieto modely patrili k hlavným oporám VW. Každé štvrté predané vozidlo v USA totiž bol práve diesel.
Otázka teraz znie, do akej miery poškodenie imidžu zasiahne aj benzínové verzie VW. "Tento švindeľ môže zničiť dôveru, ktorú si Volkswagen budoval celé roky," napísal renomovaný denník The New York Times. Hnev tamojšej verejnosti sa pravdepodobne priamo obráti proti šéfovi americkej dcéry VW Michaelovi Hornovi. Už 8. októbra musí čeliť otázkam členov Kongresu. Podobnú situáciu zažili aj najvyšší predstavitelia General Motors a Toyoty, ktorých si vyšetrovacie komisie Kongresu doslova ugrilovali do chrumkava. Pochopenia sa z tejto strany VW určite nedočká.
Aj bez aféry to mal Volkswagen v USA ťažké. Podľa odborníkov bola práve situácia za Atlantikom jedným z dôvodov pre spory medzi patriarchom Ferdinandom Piechom a teraz už bývalým šéfom koncernu Martinom Winterkornom. Vplyvný šéf podnikových odborov Bernd Osterloh označil vlaňajšie výsledky predaja značky VW v USA za "katastrofickú udalosť".
Volkswagen bude musieť niečo podniknúť, keďže akékoľvek prípadné príjmy pohltia náklady na masové zvolávanie vozidiel, pokuty, honoráre právnikov a odškodné v rámci hromadných žalôb. "Mal by sa zvážiť úplný odchod osobných áut značky Volkswagen z USA," myslí si analytik NordLB Frank Schwope. Koncern pred rokom 2007 dlhé obdobie vykazoval v severnej Amerike straty, odvtedy výsledky hospodárenia v tomto regióne nezverejňuje.
Naproti tomu Pieper považuje podobný radikálny krok za predčasný. "Možnosť by to bola v prípade, že situácia zatlačí VW do kúta," myslí si analytik. Podľa neho si takáto veľká automobilka nemôže dovoliť opustiť USA. Problémy spôsobila koncernu pomýlená stratégia, resp. snaha nanútiť kupcom to, o čo nemajú záujem. "Stačí rozpoznať, čo americký kupec chce," hovorí Pieper. "A to sú veľké autá. SUV a pickupy a na masovom trhu nie príliš drahé. VW to príliš dlho ignoroval." Porsche a Audi, ktoré patria do koncernu, slávia v USA úspechy.
V septembri dokázal VW medziročne zvýšiť predaj v USA len o 0,6 %. Americkému trhu sa pritom darí ako už dávno nie a konkurenčné automobilky vykazujú dvojciferný rast predaja. Navyše nové autá za Atlantikom sa kupujú priamo z dvora predajcov, a nie ako v Nemecku, kde sa najprv vozidlo objedná vo fabrike.
Nového šéfa koncernu Matthiasa Müllera čaká ťažká úloha. Reorganizovať spoločnosť a obnoviť dôveru zákazníkov nielen v USA. Dozorná rada od neho žiada, aby odcestoval do USA a verejne sa ospravedlnil ešte predtým, ako si ho pozvú na vypočúvanie do Kongresu.
Ako vyzerajú šance VW teraz? "Nasledujúce dva, tri mesiace budú rozhodujúce," povedal analytik Jürgen Pieper z banky Metzler. "Potom budeme vedieť odhadnúť, akú veľkú krízu zažije Volkswagen v USA." Dočasný zákaz predaja dieselových áut môže koncern zasiahnuť veľmi tvrdo, keďže práve tieto modely patrili k hlavným oporám VW. Každé štvrté predané vozidlo v USA totiž bol práve diesel.
Otázka teraz znie, do akej miery poškodenie imidžu zasiahne aj benzínové verzie VW. "Tento švindeľ môže zničiť dôveru, ktorú si Volkswagen budoval celé roky," napísal renomovaný denník The New York Times. Hnev tamojšej verejnosti sa pravdepodobne priamo obráti proti šéfovi americkej dcéry VW Michaelovi Hornovi. Už 8. októbra musí čeliť otázkam členov Kongresu. Podobnú situáciu zažili aj najvyšší predstavitelia General Motors a Toyoty, ktorých si vyšetrovacie komisie Kongresu doslova ugrilovali do chrumkava. Pochopenia sa z tejto strany VW určite nedočká.
Aj bez aféry to mal Volkswagen v USA ťažké. Podľa odborníkov bola práve situácia za Atlantikom jedným z dôvodov pre spory medzi patriarchom Ferdinandom Piechom a teraz už bývalým šéfom koncernu Martinom Winterkornom. Vplyvný šéf podnikových odborov Bernd Osterloh označil vlaňajšie výsledky predaja značky VW v USA za "katastrofickú udalosť".
Volkswagen bude musieť niečo podniknúť, keďže akékoľvek prípadné príjmy pohltia náklady na masové zvolávanie vozidiel, pokuty, honoráre právnikov a odškodné v rámci hromadných žalôb. "Mal by sa zvážiť úplný odchod osobných áut značky Volkswagen z USA," myslí si analytik NordLB Frank Schwope. Koncern pred rokom 2007 dlhé obdobie vykazoval v severnej Amerike straty, odvtedy výsledky hospodárenia v tomto regióne nezverejňuje.
Naproti tomu Pieper považuje podobný radikálny krok za predčasný. "Možnosť by to bola v prípade, že situácia zatlačí VW do kúta," myslí si analytik. Podľa neho si takáto veľká automobilka nemôže dovoliť opustiť USA. Problémy spôsobila koncernu pomýlená stratégia, resp. snaha nanútiť kupcom to, o čo nemajú záujem. "Stačí rozpoznať, čo americký kupec chce," hovorí Pieper. "A to sú veľké autá. SUV a pickupy a na masovom trhu nie príliš drahé. VW to príliš dlho ignoroval." Porsche a Audi, ktoré patria do koncernu, slávia v USA úspechy.
V septembri dokázal VW medziročne zvýšiť predaj v USA len o 0,6 %. Americkému trhu sa pritom darí ako už dávno nie a konkurenčné automobilky vykazujú dvojciferný rast predaja. Navyše nové autá za Atlantikom sa kupujú priamo z dvora predajcov, a nie ako v Nemecku, kde sa najprv vozidlo objedná vo fabrike.
Nového šéfa koncernu Matthiasa Müllera čaká ťažká úloha. Reorganizovať spoločnosť a obnoviť dôveru zákazníkov nielen v USA. Dozorná rada od neho žiada, aby odcestoval do USA a verejne sa ospravedlnil ešte predtým, ako si ho pozvú na vypočúvanie do Kongresu.