Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Výdavky aj príjmy spotrebiteľov v USA vzrástli

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Slabé spotrebiteľské výdavky zohrali veľkú úlohu pri spomalení americkej ekonomiky v 1. kvartáli 2016.

Washington 29. apríla (TASR) - Spotrebiteľské výdavky v USA sa v marci mierne zvýšili, už štvrtý mesiac po sebe, ale menej, ako vo februári. Prispel k tomu aj rast príjmov domácností. Výdavky spotrebiteľov sú kľúčovým ukazovateľom vývoja americkej ekonomiky, keďže v USA na ne pripadá až 70 % ekonomickej aktivity. Informovali o tom agentúry AP a RTTNews.

Podľa údajov amerického ministerstva obchodu spotrebiteľské výdavky v USA v marci stúpli o 0,1 % po februárovom zvýšení o 0,2 %. Američania minulý mesiac utratili viac peňazí najmä za tovar krátkodobej spotreby, napríklad za oblečenie, zatiaľ čo nákupy drahších položiek ako sú autá a ďalšie produkty dlhodobej spotreby klesli.

Slabé spotrebiteľské výdavky zohrali veľkú úlohu pri spomalení americkej ekonomiky v 1. kvartáli 2016. Medziročné tempo jej rastu totiž v prvých troch mesiacoch roka kleslo na 0,5 % z 1,4 % v predchádzajúcom štvrťroku a dosiahlo najnižšiu úroveň za dva roky.

Ministerstvo zverejnilo aj údaje o vývoji osobných príjmov Američanov, ktoré sa v marci zvýšili o 0,4 % po revidovanom 0,1-% náraste vo februári. Analytici však očakávali, že tempo rastu marcových príjmov sa zrýchli na 0,3 % z pôvodných 0,2 % pri predbežnom odhade.

Americkým spotrebiteľom sa tento mesiac zhoršila nálada

Americkým spotrebiteľom sa tento mesiac zhoršila nálada a ich dôvera v ekonomiku klesla viac, ako naznačoval rýchly odhad v polovici apríla. Dosiahla pritom najnižšiu úroveň za sedem mesiacov. To odráža obavy domácností zo slabšieho rastu najväčšej svetovej ekonomiky. Informovali o tom agentúry AP a RTTNews.

Zo spresnených výsledkov prieskumu University of Michigan vyplýva, že aprílový index spotrebiteľskej dôvery v USA klesol na 89 z 91 bodov v marci, a nie na 89,7 bodu, ako naznačoval rýchly odhad v polovici apríla.

Táto revízia smerom nadol prekvapila analytikov, ktorí očakávali, že spresnenie odhalí miernejší pokles indexu, na 90,4 bodu. Jeho aprílová hodnota je tak najnižšia od septembra 2015, keď dosiahol 87,2 bodu.

Prieskum tiež ukázal, že v apríli výrazne klesli najmä očakávania spotrebiteľov, a to na 77,7 bodu z marcových 81,5 bodu.

Na druhej strane, čiastkový index aktuálnych podmienok v ekonomike stúpol na 106,7 bodu zo 105,6 bodu v predchádzajúcom mesiaci.

Index spotrebiteľskej dôvery v USA analytici pozorne sledujú, pretože signalizuje, ako sa budú vyvíjať výdavky spotrebiteľov, ktoré sa na ekonomike Spojených štátov podieľajú zhruba 70 %.