Konkrétne, výdavky nemeckých domácností sa minulý rok znížili po úprave o cenové vplyvy o 5 % a na neupravenom základe o 4,6 %.
Autor TASR
Wiesbaden 15. marca (TASR) - Správanie domácností v Nemecku sa v roku 2020 výrazne zmenilo. Pandémia nového koronavírusu a s ňou spojené opatrenia utlmili súkromnú spotrebu. Uviedol to v pondelok spolkový štatistický úrad Destatis pri príležitosti Svetového dňa práv spotrebiteľov 15. marca.
Konkrétne, výdavky nemeckých domácností sa minulý rok znížili po úprave o cenové vplyvy o 5 % a na neupravenom základe o 4,6 %.
Išlo o ich najprudší pokles od roku 1970. Vlaňajšie správanie spotrebiteľov sa zásadne líšilo od ich prístupu počas finančnej a hospodárskej krízy v rokoch 2008 - 2009, keď súkromná spotreba klesala menej výrazne a podporovala nemeckú ekonomiku.
Najmä počas 1. polroka 2020 došlo k strmému poklesu výdavkov domácností takmer vo všetkých oblastiach. Nemecké domácnosti v období január-jún utratili viac peňazí len za jedlo a pitie. Za celý rok 2020 sa výdavky na tieto položky zvýšili o 6,3 %.
V druhej polovici roka sa zvýšila ochota Nemcov nakupovať aj tovary dlhodobej spotreby, od spotrebičov, cez nábytok po automobily. Po poklese výdavkov na tieto položky o 8,5 % v 1. polroku minuli za ne v druhej polovici roka o 7,8 % viac ako v rovnakom období 2019.
Destatis sa domnieva, že na výsledky za 2. polrok mohlo mať vplyv aj dočasné zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH).
Konkrétne, výdavky nemeckých domácností sa minulý rok znížili po úprave o cenové vplyvy o 5 % a na neupravenom základe o 4,6 %.
Išlo o ich najprudší pokles od roku 1970. Vlaňajšie správanie spotrebiteľov sa zásadne líšilo od ich prístupu počas finančnej a hospodárskej krízy v rokoch 2008 - 2009, keď súkromná spotreba klesala menej výrazne a podporovala nemeckú ekonomiku.
Najmä počas 1. polroka 2020 došlo k strmému poklesu výdavkov domácností takmer vo všetkých oblastiach. Nemecké domácnosti v období január-jún utratili viac peňazí len za jedlo a pitie. Za celý rok 2020 sa výdavky na tieto položky zvýšili o 6,3 %.
V druhej polovici roka sa zvýšila ochota Nemcov nakupovať aj tovary dlhodobej spotreby, od spotrebičov, cez nábytok po automobily. Po poklese výdavkov na tieto položky o 8,5 % v 1. polroku minuli za ne v druhej polovici roka o 7,8 % viac ako v rovnakom období 2019.
Destatis sa domnieva, že na výsledky za 2. polrok mohlo mať vplyv aj dočasné zníženie dane z pridanej hodnoty (DPH).