Dodávateľský reťazec prejde konsolidáciou.
Autor TASR
Bratislava 4. novembra (TASR) - Výroba áut v Európskej únii (EÚ) klesne tento rok v porovnaní s rokom 2019 o dva milióny na 11 miliónov kusov. Spomaľuje sa aj medziročný rast výroby automobilov. Dodávateľský reťazec prejde konsolidáciou. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Coface.
"Výroba automobilov napriek svojmu rastu dosiahne približne 11 miliónov kusov, čo je približne o dva milióny menej ako v roku 2019. Navyše vidíme, že medziročný rast sa každým mesiacom spomaľuje a výroba v 2. polroku 2024 nedosiahne pôvodné očakávania zo začiatku tohto roka," spresnil Martin Procházka z Coface.
"Z trhu máme signály o nenaplnených objemoch objednávok, ako aj o ich rušení, čo nepriaznivo ovplyvňuje celý reťazec. Problémom je aj iná ako očakávaná štruktúra predaja," spresnil Procházka.
Elektromobilita podľa neho zaostáva za očakávaniami a pokles výroby dodávateľov, ktorí sa domnievali, že sa zameriavajú na moderný perspektívny segment, je teraz ešte horší, ako v prípade tradičných. "Vidíme predlžovanie lehôt splatnosti, rastúci počet zaznamenaných platobných incidentov a zhoršujúce sa finančné výsledky v celom dodávateľskom reťazci. Bol by som však veľmi opatrný pri pripisovaní týchto ťažkostí ekologickej politike EÚ," upozornil Procházka.
Faktom podľa neho je, že Európa hospodársky stagnuje pre drahé energie v dôsledku rusko-ukrajinského konfliktu. "Po energetickom šoku sa ceny plynu ustálili na dvojnásobku a elektriny na takmer trojnásobku predvojnovej úrovne, čo zdražuje výrobu a znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie v celosvetovom meradle," vysvetlil.
Dosiahnutie akejkoľvek zmeny bude podľa neho veľmi ťažké. "Neočakávame koniec žiadneho koncového výrobcu, ale očakávame, že dodávateľský reťazec prejde určitou optimalizáciou kapacít a kapitálovou konsolidáciou a že niektoré závody sa zatvoria a iné prevezmú kapitálovo náročnejší konkurenti," podčiarkol.
Výroba na Slovensku je podľa neho stále nákladovo efektívna a hoci zdroje pracovnej sily nie sú nevyčerpateľné, celkový počet dobre kvalifikovaných ľudí je vysoký. "Slovensko tak zostáva atraktívnou investičnou destináciou, kde bude tento sektor prispievať k rastu miezd a životnej úrovne. Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí odliv výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať," dodal Procházka.
"Výroba automobilov napriek svojmu rastu dosiahne približne 11 miliónov kusov, čo je približne o dva milióny menej ako v roku 2019. Navyše vidíme, že medziročný rast sa každým mesiacom spomaľuje a výroba v 2. polroku 2024 nedosiahne pôvodné očakávania zo začiatku tohto roka," spresnil Martin Procházka z Coface.
"Z trhu máme signály o nenaplnených objemoch objednávok, ako aj o ich rušení, čo nepriaznivo ovplyvňuje celý reťazec. Problémom je aj iná ako očakávaná štruktúra predaja," spresnil Procházka.
Elektromobilita podľa neho zaostáva za očakávaniami a pokles výroby dodávateľov, ktorí sa domnievali, že sa zameriavajú na moderný perspektívny segment, je teraz ešte horší, ako v prípade tradičných. "Vidíme predlžovanie lehôt splatnosti, rastúci počet zaznamenaných platobných incidentov a zhoršujúce sa finančné výsledky v celom dodávateľskom reťazci. Bol by som však veľmi opatrný pri pripisovaní týchto ťažkostí ekologickej politike EÚ," upozornil Procházka.
Faktom podľa neho je, že Európa hospodársky stagnuje pre drahé energie v dôsledku rusko-ukrajinského konfliktu. "Po energetickom šoku sa ceny plynu ustálili na dvojnásobku a elektriny na takmer trojnásobku predvojnovej úrovne, čo zdražuje výrobu a znižuje konkurencieschopnosť európskej produkcie v celosvetovom meradle," vysvetlil.
Dosiahnutie akejkoľvek zmeny bude podľa neho veľmi ťažké. "Neočakávame koniec žiadneho koncového výrobcu, ale očakávame, že dodávateľský reťazec prejde určitou optimalizáciou kapacít a kapitálovou konsolidáciou a že niektoré závody sa zatvoria a iné prevezmú kapitálovo náročnejší konkurenti," podčiarkol.
Výroba na Slovensku je podľa neho stále nákladovo efektívna a hoci zdroje pracovnej sily nie sú nevyčerpateľné, celkový počet dobre kvalifikovaných ľudí je vysoký. "Slovensko tak zostáva atraktívnou investičnou destináciou, kde bude tento sektor prispievať k rastu miezd a životnej úrovne. Sme presvedčení, že v blízkej budúcnosti nehrozí odliv výroby a že Slovensko bude napriek rizikám z koncentrácie tohto sektora profitovať," dodal Procházka.