Informoval o tom prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexander Matušek.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 18. januára (TASR) – Za minulý rok bolo v slovenských automobilkách vyrobených približne 985.000 vozidiel, čo je o 11 % menej oproti rekordnému roku 2019. Pod pokles sa podpísala najmä mimoriadna situácia v súvislosti s pandémiou nového koronavírusu. V pondelok o tom informoval prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexander Matušek.
Šéf ZAP množstvo vyrobených automobilov hodnotí vzhľadom na okolnosti ako "vynikajúci výsledok". "Ešte začiatkom jesene sme prognózovali pokles o viac ako 20 %. Výsledok dosiahnutý automobilovým priemyslom v roku 2020 sa pričinil o to, že sa nenaplnili pôvodné katastrofické predpovede o dvojcifernom hospodárskom poklese slovenskej ekonomiky," uviedol Matušek.
Automobily a súčiastky pre ich výrobu tvoria prakticky 50 % exportu priemyslu Slovenskej republiky. Podľa ZAP je preto dôležité, aby sa výroba v roku 2021 zvýšila nad jeden milión kusov automobilov. Na Slovensku ZAP očakáva v tomto roku oživenie trhu a predpokladá, že predaj dosiahne okolo 95.000 registrácií nových vozidiel.
Slovenskému trhu s novými vozidlami sa nepodarilo dobehnúť manko, ktoré spôsobili opatrenia vlády a zatváranie prevádzok a poklesol o 25 % oproti rekordnému roku 2019 na 84.909 áut. "Tento výsledok sa radí na úroveň roku 2014," uviedol výkonný viceprezident Pavol Prepiak. Negatívom roku 2020 podľa neho bolo aj to, že sa nepodarilo zmeniť systém registračných poplatkov a vzrástol podiel individuálne dovezených jazdených vozidiel aj ich priemerný vek. "Až viac ako 36 % všetkých dovezených jazdených vozidiel bolo starších ako desať rokov," uviedol Prepiak.
Matušek ocenil legislatívne opatrenia na minimalizáciu vplyvov pandémie nového koronavírusu. "Boli to nástroje, ktoré nám pomohli pružne reagovať na vývoj situácie na trhoch a úspešne rozbehnúť výrobu po tom, čo bola prakticky celá Európa odstavená. Sme radi, že aj napriek tomu, že Slovensko nebolo na takúto situáciu pripravené, vláda reagovala," doplnil Matušek.
Prezident ZAP zdôraznil, že hoci sa automobilky ešte nevyrovnali s pandémiou, musia aktívne pracovať na plnení záväzkov prijatých v rámci schvaľovania stratégií zelenej a udržateľnej Európy. Napríklad v oblasti elektromobility a príslušnej nabíjacej infraštruktúry podľa neho Slovensko výrazne zaostáva.
Šéf ZAP množstvo vyrobených automobilov hodnotí vzhľadom na okolnosti ako "vynikajúci výsledok". "Ešte začiatkom jesene sme prognózovali pokles o viac ako 20 %. Výsledok dosiahnutý automobilovým priemyslom v roku 2020 sa pričinil o to, že sa nenaplnili pôvodné katastrofické predpovede o dvojcifernom hospodárskom poklese slovenskej ekonomiky," uviedol Matušek.
Automobily a súčiastky pre ich výrobu tvoria prakticky 50 % exportu priemyslu Slovenskej republiky. Podľa ZAP je preto dôležité, aby sa výroba v roku 2021 zvýšila nad jeden milión kusov automobilov. Na Slovensku ZAP očakáva v tomto roku oživenie trhu a predpokladá, že predaj dosiahne okolo 95.000 registrácií nových vozidiel.
Slovenskému trhu s novými vozidlami sa nepodarilo dobehnúť manko, ktoré spôsobili opatrenia vlády a zatváranie prevádzok a poklesol o 25 % oproti rekordnému roku 2019 na 84.909 áut. "Tento výsledok sa radí na úroveň roku 2014," uviedol výkonný viceprezident Pavol Prepiak. Negatívom roku 2020 podľa neho bolo aj to, že sa nepodarilo zmeniť systém registračných poplatkov a vzrástol podiel individuálne dovezených jazdených vozidiel aj ich priemerný vek. "Až viac ako 36 % všetkých dovezených jazdených vozidiel bolo starších ako desať rokov," uviedol Prepiak.
Matušek ocenil legislatívne opatrenia na minimalizáciu vplyvov pandémie nového koronavírusu. "Boli to nástroje, ktoré nám pomohli pružne reagovať na vývoj situácie na trhoch a úspešne rozbehnúť výrobu po tom, čo bola prakticky celá Európa odstavená. Sme radi, že aj napriek tomu, že Slovensko nebolo na takúto situáciu pripravené, vláda reagovala," doplnil Matušek.
Prezident ZAP zdôraznil, že hoci sa automobilky ešte nevyrovnali s pandémiou, musia aktívne pracovať na plnení záväzkov prijatých v rámci schvaľovania stratégií zelenej a udržateľnej Európy. Napríklad v oblasti elektromobility a príslušnej nabíjacej infraštruktúry podľa neho Slovensko výrazne zaostáva.