Iróniou je, že domáce vlajky takmer nikoho nezaujímajú.
Autor TASR
Dháka 26. mája (TASR) - Výrobcovia vlajok v Bangladéši pracujú pred futbalovými majstrovstvami sveta na plné obrátky. Iróniou je, že domáce vlajky takmer nikoho nezaujímajú. Najviac idú na odbyt argentínske, vďaka popularite Lionela Messiho, a brazílske, ktoré kupujú obdivovatelia Neymara.
Hossain vlastní jednu z desiatich malých, horúcich a upotených dielní v hlavnom meste Dháka, v ktorej sa pracuje takmer non-stop pre uspokojenie lokálneho dopytu po vlajkách pred turnajom v Rusku.
"V uplynulých dvoch mesiacoch pracujem prakticky nepretržite," povedal Hossain. "Boli aj dni, kedy som ani nemal dve hodiny spánku," dodal 40-ročný muž, ktorý ledva zdvihol oči od tlačiarenského stroja. Bangladéš je tradične "kriketový", ale každé štyri roky ovládne krajinu so 160 miliónmi obyvateľov, ktorej národný tím sa umiestnil na 197. mieste z 202 v rámci FIFA, futbalová horúčka.
Ulice zaplavia vlajky, najmä argentínske a brazílske. Tlačiarne v meste Dháka ich vychrlia státisíce aj pred začiatkom turnaja v Moskve 14. júna.
Domy v bangladéšskej metropole sa zmenili na provizórne tlačiarne a ani šijacie stroje sa nezastavia. Objednávky prichádzajú z celej krajiny.
"Každý deň vytlačíme a vyrobíme tisíce vlajok. Dnes sme napríklad vytlačili 11.000 argentínskych vlajok," povedal Hossain.
Fanúšikovia po celom Bangladéši mávajú vlajkami obľúbeného tímu. Minulý týždeň ovládlo sociálne siete video fanúšikov pochodujúcich s 200-metrovou vlajkou Argentíny vo štvrti Madarganj v severozápadnej časti metropoly Dháka. Chudobná krajina pritom videla prvýkrát prenos z futbalových majstrovstiev v roku 1982. Ale až turnaj v roku 1986, keď Diego Maradona pomohol Argentíne vyhrať trofej, vyvolal v Bangladéši futbalový ošiaľ. Maradona medzitým odišiel, ale nahradila ho nová hviezda - Messi.
Aj majiteľ ďalšej dielne Selim Howlader očakáva, že predá viac ako 100.000 vlajok. Tento rok pritom futbalová horúčka ovládla Bangladéš veľmi skoro, už mesiac pred šampionátom.
"V roku 2014 som predal vyše 80.000 vlajok, väčšinu počas majstrovstiev sveta alebo niekoľko dní pred začiatkom. Ale teraz predávam 2000-2500 veľkých vlajok a 10.000 malých denne už niekoľko týždňov pred majstrovstvami," skonštatoval šťastný 33-ročný podnikateľ.
Howlader zamestnáva 25 ľudí a podľa jeho odhadov len v štvrti Merajnagare aktuálne vyrába vlajky ďalších približne 2000 ľudí.
Tímy Messiho a Neymara dominujú na zozname objednávok. "Argentína a Brazília sú dva najobľúbenejšie tímy v Bangladéši," povedal. "Ďalšie obľúbené tímy sú Nemecko, Španielsko a Portugalsko."
Vlajkový boom znamená dodatočný príjem pre chudobných, ktorí vďaka nemu zarobia v priemere 47 USD (približne 40 eur). Na ilustráciu, priemerný príjem robotníka v textilnej továrni v Bangladéši je okolo 70 USD mesačne a patrí medzi najnižšie mzdy na svete za takúto prácu. V odhadom 4500 textilkách po celej krajine, ktoré vyrábajú oblečenie pre odevné reťazce na celom svete, pracujú približne štyri milióny ľudí. A hoci podľa odborníkov už došlo k istému zlepšeniu, ich pracovný čas je stále dlhý, podmienky na pracovisku sú nebezpečné a mzdy slabé.
(1 EUR = 1,1728 USD)
Hossain vlastní jednu z desiatich malých, horúcich a upotených dielní v hlavnom meste Dháka, v ktorej sa pracuje takmer non-stop pre uspokojenie lokálneho dopytu po vlajkách pred turnajom v Rusku.
"V uplynulých dvoch mesiacoch pracujem prakticky nepretržite," povedal Hossain. "Boli aj dni, kedy som ani nemal dve hodiny spánku," dodal 40-ročný muž, ktorý ledva zdvihol oči od tlačiarenského stroja. Bangladéš je tradične "kriketový", ale každé štyri roky ovládne krajinu so 160 miliónmi obyvateľov, ktorej národný tím sa umiestnil na 197. mieste z 202 v rámci FIFA, futbalová horúčka.
Ulice zaplavia vlajky, najmä argentínske a brazílske. Tlačiarne v meste Dháka ich vychrlia státisíce aj pred začiatkom turnaja v Moskve 14. júna.
Domy v bangladéšskej metropole sa zmenili na provizórne tlačiarne a ani šijacie stroje sa nezastavia. Objednávky prichádzajú z celej krajiny.
"Každý deň vytlačíme a vyrobíme tisíce vlajok. Dnes sme napríklad vytlačili 11.000 argentínskych vlajok," povedal Hossain.
Fanúšikovia po celom Bangladéši mávajú vlajkami obľúbeného tímu. Minulý týždeň ovládlo sociálne siete video fanúšikov pochodujúcich s 200-metrovou vlajkou Argentíny vo štvrti Madarganj v severozápadnej časti metropoly Dháka. Chudobná krajina pritom videla prvýkrát prenos z futbalových majstrovstiev v roku 1982. Ale až turnaj v roku 1986, keď Diego Maradona pomohol Argentíne vyhrať trofej, vyvolal v Bangladéši futbalový ošiaľ. Maradona medzitým odišiel, ale nahradila ho nová hviezda - Messi.
Aj majiteľ ďalšej dielne Selim Howlader očakáva, že predá viac ako 100.000 vlajok. Tento rok pritom futbalová horúčka ovládla Bangladéš veľmi skoro, už mesiac pred šampionátom.
"V roku 2014 som predal vyše 80.000 vlajok, väčšinu počas majstrovstiev sveta alebo niekoľko dní pred začiatkom. Ale teraz predávam 2000-2500 veľkých vlajok a 10.000 malých denne už niekoľko týždňov pred majstrovstvami," skonštatoval šťastný 33-ročný podnikateľ.
Howlader zamestnáva 25 ľudí a podľa jeho odhadov len v štvrti Merajnagare aktuálne vyrába vlajky ďalších približne 2000 ľudí.
Tímy Messiho a Neymara dominujú na zozname objednávok. "Argentína a Brazília sú dva najobľúbenejšie tímy v Bangladéši," povedal. "Ďalšie obľúbené tímy sú Nemecko, Španielsko a Portugalsko."
Vlajkový boom znamená dodatočný príjem pre chudobných, ktorí vďaka nemu zarobia v priemere 47 USD (približne 40 eur). Na ilustráciu, priemerný príjem robotníka v textilnej továrni v Bangladéši je okolo 70 USD mesačne a patrí medzi najnižšie mzdy na svete za takúto prácu. V odhadom 4500 textilkách po celej krajine, ktoré vyrábajú oblečenie pre odevné reťazce na celom svete, pracujú približne štyri milióny ľudí. A hoci podľa odborníkov už došlo k istému zlepšeniu, ich pracovný čas je stále dlhý, podmienky na pracovisku sú nebezpečné a mzdy slabé.
(1 EUR = 1,1728 USD)