Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. november 2024Meniny má Alžbeta
< sekcia Ekonomika

Výrobný sektor eurozóny v októbri ďalej strácal dynamiku

Ilustračné foto. Foto: TASR - Henrich Mišovič

Na príčine boli najmä problémy na strane ponuky.

Brusel 2. novembra (TASR) – Výrobný sektor eurozóny v októbri ďalej strácal dynamiku a tempo jeho rastu sa spomalilo o niečo viac, ako naznačil predbežný odhad. Dôvodom sú pretrvávajúce problémy v dodávateľských reťazcoch, ktoré zasiahli výrobu aj knihy objednávok, pričom dodacie sú najdlhšie v histórii týchto údajov. Aj problémy v logistike brzdili výrobu. Ukázal to v utorok spresnený prieskum spoločnosti IHS Markit.

Z konečných údajov vyplýva, že index nákupných manažérov (Purchasing Managers Index, PMI) z výrobného sektora eurozóny, ktorý je kľúčovým ukazovateľom budúcej aktivity firiem, po očistení od sezónnych vplyvov v októbri klesol na 58,3 bodu z 58,6 bodu v septembri.

Spresnená hodnota indexu je síce nižšia ako 58,5 bodu pri rýchlom odhade a najnižšia od februára, ale drží sa stále vysoko nad zlomovou hranicou 50 bodov, ktorá oddeľuje rast výkonu súkromného sektora od jeho poklesu.

Čo sa týka jednotlivých krajín eurozóny, vývoj aktivity v ich výrobných sektoroch sa v októbri líšil. Kým v Holandsku, Írsku, Taliansku a Grécku nabrala výroba tempo, v ostatných sledovaných krajinách sa aktivita, naopak, spomalila, najmä v Nemecku a Francúzsku, ktorých PMI sa prepadli na deväťmesačné minimá.

Konkrétne, najvyšší PMI malo v októbri Holandsko, a to 62,5 bodu, čo je najviac za dva mesiace. Nasledovali Írsko (62,1 bodu, dvojmesačné maximum), Taliansko (61,1 bodu, štvormesačné maximum), Rakúsko (60,6 bodu, osemmesačné minimum), Grécko (58,9 bodu, dvojmesačné maximum), Nemecko (57,8 bodu, čo bolo menej ako 58,2 bodu pri rýchlom odhade a deväťmesačné minimum), Španielsko (57,4 bodu sedemmesačné minimum) a Francúzsko (53,6 bodu, deväťmesačné minimum).

Na príčine boli najmä problémy na strane ponuky. A tiež problémy v logistike spôsobené nedostatkom prepravných kontajnerov a vodičov nákladných vozidiel, čo viedlo k prudkému nárastu vstupných nákladov a sťažuje továrňam prístup k vstupným surovinám. Priemerné dodacie lehoty sa drasticky natiahli a sú najdlhšie v histórii prieskumov od roku 1997.

"Výrobcovia v eurozóne oznámili v októbri zhoršenie situácie v dodávateľskom reťazci, čo prudko obmedzilo rast ich produkcie,“ skonštatoval Chris Williamson, hlavný ekonóm IHS Markit.

A hoci ekonomika eurozóny v lete pokračovala v raste, po zotavení sa z poklesu spôsobeného blokádami na zastavenie pandémie nového koronavírusu, inflácia tiež naberá tempo a rýchlejšie, ako sa očakávalo, ukázali oficiálne údaje minulý týždeň.

Prezidentka Európskej centrálnej banky Christine Lagardová minulý týždeň priznala, že inflácia bude vysoká dlhší čas, ale odmietla špekulácie, že cenové tlaky naštartujú zvyšovanie úrokových sadzieb ECB už v budúcom roku.