A to aj v čase, keď celkové náklady na zbrojenie vo svete stagnujú či skôr klesajú.
Autor TASR
Praha 8. júna (TASR) - Obnova cvičných letiek, viac vystrieľanej munície na cvičiskách, modernizácia zastaranej výzbroje. Českí zbrojári sa opäť presadzujú vo svete a ich export výrazne rastie. A to aj v čase, keď celkové náklady na zbrojenie vo svete stagnujú či skôr klesajú. Informoval o tom internetový portál českého denníka MFDnes.
Že by zbrojársky biznis úmerne rástol s aktuálnou eskaláciou bojov na Ukrajine či na Blízkom východe, podľa zástupcov zbrojoviek nie je nijako zrejmé. Súčasný rozmach je podľa nich dôsledkom dlhodobejšieho vývoja.
"Zatiaľ nie je možné povedať, ako sa prejavujú blízke konflikty. Zotrvačnosť štátnej správy je totiž dlhá, musia sa zvýšiť rozpočty. Od prvej zahraničnej cesty po naozajstný biznis to trvá tak päť rokov," uviedol šéf Asociácie obranného a bezpečnostného priemyslu Jiří Hynek. Asociácia odhaduje, že vývoz zbrojných firiem tento rok vzrastie až o pätinu na zhruba 14 miliárd Kč (511 miliónov eur).
Vzhľadom na to, že ešte v roku 2011 predstavoval vývoz len 4,3 miliardy Kč, ide o trojnásobný nárast. Veľkosť globálneho zbrojného trhu sa pritom pohybuje opačným smerom. Podľa inštitútu SIPRI v roku 2011 predstavoval 1,744 bilióna USD (1,55 bilióna eur) a vlani to bolo už len 1,711 bilióna USD. Poradenská spoločnosť IHS v tomto roku počíta s poklesom na 1,6 bilióna USD.
Hynek si aktuálny trend, keď českí zbrojári každý rok zvyšujú objem vývozu, ktorý u nich väčšinou tvorí okolo 90 % produkcie, vysvetľuje tým, že sa dokážu lepšie presadzovať na úkor konkurencie zo Západu. "Tunajšie firmy museli byť vždy lepšie ako zahraničná konkurencia, pretože sa nemohli spoliehať na politickú silu svojich vlád. Je jasné, že česká vláda nemá také slovo ako vlády najväčších svetových mocností," súhlasí s ním Ladislav Šimek, šéf výrobcu lietadiel Aero Vodochody.
Česká zbrojovka vlani prvýkrát prekročila trojmiliardovú hranicu obratu, zbrane z toho tvorili asi dve tretiny. Tie však z Uherského Brodu väčšinou putujú pre športových strelcov a lovcov, armádam dodáva firma len asi štvrtinu svojej zbrojnej produkcie.
Aj Zbrojovka sa orientuje prevažne na zahraničné trhy. Normálne podľa jej viceprezidenta Radka Hauerlanda smeruje von asi 94 % produkcie. Pretože sa však teraz podieľa na takzvanej druhej etape prezbrojovania českej armády, zostáva aktuálne pätina zbrojárskej produkcie doma.
Firma podľa neho priamo neťaží z aktuálnych bojov v Európe. "Najviac sme rástli v dodávkach rekreačných zbraní do USA, čo žiadnu spojitosť s konfliktami nemá," vysvetľuje. Najväčší armádny kontrakt minulého roka sa tiež týkal Ameriky. "Išlo o dodávku 2000 útočných pušiek a 5000 pištolí do Mexika," upresňuje Hauerland.
Konflikty podľa neho bezprostredný export továrne zhoršujú. "Ak je niekde vojna, nedostaneme od ministerstva zahraničia licenciu na vývoz do týchto krajín," opisuje situáciu, ktorá sa teraz týka napríklad Ukrajiny.
(1 EUR = 27,396 CZK; 1 EUR = 1,1218 USD)
Že by zbrojársky biznis úmerne rástol s aktuálnou eskaláciou bojov na Ukrajine či na Blízkom východe, podľa zástupcov zbrojoviek nie je nijako zrejmé. Súčasný rozmach je podľa nich dôsledkom dlhodobejšieho vývoja.
"Zatiaľ nie je možné povedať, ako sa prejavujú blízke konflikty. Zotrvačnosť štátnej správy je totiž dlhá, musia sa zvýšiť rozpočty. Od prvej zahraničnej cesty po naozajstný biznis to trvá tak päť rokov," uviedol šéf Asociácie obranného a bezpečnostného priemyslu Jiří Hynek. Asociácia odhaduje, že vývoz zbrojných firiem tento rok vzrastie až o pätinu na zhruba 14 miliárd Kč (511 miliónov eur).
Vzhľadom na to, že ešte v roku 2011 predstavoval vývoz len 4,3 miliardy Kč, ide o trojnásobný nárast. Veľkosť globálneho zbrojného trhu sa pritom pohybuje opačným smerom. Podľa inštitútu SIPRI v roku 2011 predstavoval 1,744 bilióna USD (1,55 bilióna eur) a vlani to bolo už len 1,711 bilióna USD. Poradenská spoločnosť IHS v tomto roku počíta s poklesom na 1,6 bilióna USD.
Hynek si aktuálny trend, keď českí zbrojári každý rok zvyšujú objem vývozu, ktorý u nich väčšinou tvorí okolo 90 % produkcie, vysvetľuje tým, že sa dokážu lepšie presadzovať na úkor konkurencie zo Západu. "Tunajšie firmy museli byť vždy lepšie ako zahraničná konkurencia, pretože sa nemohli spoliehať na politickú silu svojich vlád. Je jasné, že česká vláda nemá také slovo ako vlády najväčších svetových mocností," súhlasí s ním Ladislav Šimek, šéf výrobcu lietadiel Aero Vodochody.
Česká zbrojovka vlani prvýkrát prekročila trojmiliardovú hranicu obratu, zbrane z toho tvorili asi dve tretiny. Tie však z Uherského Brodu väčšinou putujú pre športových strelcov a lovcov, armádam dodáva firma len asi štvrtinu svojej zbrojnej produkcie.
Aj Zbrojovka sa orientuje prevažne na zahraničné trhy. Normálne podľa jej viceprezidenta Radka Hauerlanda smeruje von asi 94 % produkcie. Pretože sa však teraz podieľa na takzvanej druhej etape prezbrojovania českej armády, zostáva aktuálne pätina zbrojárskej produkcie doma.
Firma podľa neho priamo neťaží z aktuálnych bojov v Európe. "Najviac sme rástli v dodávkach rekreačných zbraní do USA, čo žiadnu spojitosť s konfliktami nemá," vysvetľuje. Najväčší armádny kontrakt minulého roka sa tiež týkal Ameriky. "Išlo o dodávku 2000 útočných pušiek a 5000 pištolí do Mexika," upresňuje Hauerland.
Konflikty podľa neho bezprostredný export továrne zhoršujú. "Ak je niekde vojna, nedostaneme od ministerstva zahraničia licenciu na vývoz do týchto krajín," opisuje situáciu, ktorá sa teraz týka napríklad Ukrajiny.
(1 EUR = 27,396 CZK; 1 EUR = 1,1218 USD)