Po 5 rokoch alebo 100.000 prejdených kilometroch by batérie nemali stratiť viac ako 20 % kapacity.
Autor TASR
Ženeva 13. novembra (TASR) - Európska únia (EÚ), USA a Čína chcú pre výrobcov elektromobilov a hybridov stanoviť minimálnu životnosť batérií používanú v ich vozidlách.
Na tom sa v princípe dohodli na Svetovom fóre Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (UNECE) pre harmonizáciu predpisov o vozidlách v Ženeve. Návrh presného znenia záväzného pravidla sa ešte musí schváliť v marci 2022. Krajiny, ktoré s ním budú súhlasiť, potom budú musieť nariadenie zapracovať do domácej legislatívy. Pravidlo by mohlo začať platiť už v roku 2023, uviedla v piatok (12. 11.) UNECE.
Podľa návrhu by výrobcovia áut museli preukázať, že baterky v ich elektromobiloch a hybridoch počas stanoveného obdobia alebo prejdených kilometroch nestratia príliš veľa zo svojej kapacity. Konkrétne by po 5 rokoch alebo 100.000 prejdených kilometroch mali stratiť menej ako 20 % kapacity, respektíve menej ako 30 % po 8 rokoch alebo 160.000 kilometroch. "To by zabránilo používaniu kvalitatívne slabých batérií," uviedla UNECE.
Ide o prvú medzinárodnú reguláciu, týkajúcu sa životnosti batérií. Návrh okrem EÚ, USA a Číny podporujú aj Japonsko, Kanada, Južná Kórea a Veľká Británia. Podľa údajov UNECE sa v minulom roku predali viac než 3 milióny elektromobilov a hybridov. V Európe už trhový podiel elektrifikovaných modelov predstavuje 10 %.
Na tom sa v princípe dohodli na Svetovom fóre Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (UNECE) pre harmonizáciu predpisov o vozidlách v Ženeve. Návrh presného znenia záväzného pravidla sa ešte musí schváliť v marci 2022. Krajiny, ktoré s ním budú súhlasiť, potom budú musieť nariadenie zapracovať do domácej legislatívy. Pravidlo by mohlo začať platiť už v roku 2023, uviedla v piatok (12. 11.) UNECE.
Podľa návrhu by výrobcovia áut museli preukázať, že baterky v ich elektromobiloch a hybridoch počas stanoveného obdobia alebo prejdených kilometroch nestratia príliš veľa zo svojej kapacity. Konkrétne by po 5 rokoch alebo 100.000 prejdených kilometroch mali stratiť menej ako 20 % kapacity, respektíve menej ako 30 % po 8 rokoch alebo 160.000 kilometroch. "To by zabránilo používaniu kvalitatívne slabých batérií," uviedla UNECE.
Ide o prvú medzinárodnú reguláciu, týkajúcu sa životnosti batérií. Návrh okrem EÚ, USA a Číny podporujú aj Japonsko, Kanada, Južná Kórea a Veľká Británia. Podľa údajov UNECE sa v minulom roku predali viac než 3 milióny elektromobilov a hybridov. V Európe už trhový podiel elektrifikovaných modelov predstavuje 10 %.