V jednej správe zamestnanec napísal kolegovi, že nenechá svoju rodinu letieť v MAX 737.
Autor TASR
Washington 10. januára (TASR) - Zamestnanci spoločnosti Boeing vedeli o problémoch s leteckými simulátormi uzemneného modelu 737 MAX, a podľa všetkého sa ich pokúsili skrývať pred federálnymi regulačnými úradmi. Ukázali to dokumenty, ktoré boli zverejnené vo štvrtok (9.1.).
V interných správach zamestnancov Boeingu sa píše, že zavádzali regulačné úrady a nepovedali im o problémoch so simulátormi, aby získali ich súhlas s prevádzkou lietadiel bez toho, aby museli piloti absolvovať výcvik na simulátore. V jednej správe zamestnanec napísal kolegovi, že nenechá svoju rodinu letieť v MAX 737.
Obsah viac ako 100 strán interných správ predstavuje novú krízu pre Boeing, ktorý sa snaží napraviť si povesť po dvoch tragických haváriách lietadiel 737 MAX. Tie si vyžiadali 346 obetí a odhalili, že spoločnosť navrhla chybné dopravné lietadlo a predal tisíce týchto strojov aerolíniám po celom svete.
Boeing poskytol tieto správy Federálnemu úradu pre letectvo (FAA) a vyšetrovateľom z Kongresu. Samotný koncern pripustil, že „vyvolávajú otázky týkajúce sa interakcie Boeingu a FAA", verí však, že stroje fungujú správne.
Zamestnanci Boeingu v správach tiež reptali na vrcholový manažment, výber "nízkonákladových" dodávateľov, plytvanie peniazmi a model MAX. "Toto lietadlo je navrhnuté klaunmi, ktorí sú pod dohľadom opíc," napísal jeden z nich. Mená zamestnancov, ktorí napísali e-maily a textové správy, boli redigované.
Lietadlá 737 MAX boli vlani v marci uzemnené na celom svete po havárii letu spoločnosti Ethiopian Airlines, ktorému predchádzala v októbri 2018 havária úplne nového lietadla MAX indonézskej spoločnosti Lion Air.
Boeing stále pracuje na aktualizácii softvéru a ďalších systémov s cieľom presvedčiť regulátorov, aby stroj pustili na oblohu.
Poslednú skupinu interných dokumentov poskytol koncern federálnemu úradu FAA minulý mesiac a vo štvrtok (9.1.) ju vydal Kongresu. Spoločnosť uviedla, že zvažuje disciplinárne konanie proti niektorým zamestnancom.
Hovorca FAA Lynn Lunsford uviedol, že úrad nezistil žiadne nové bezpečnostné riziká, ktoré ešte neboli identifikované. Dodal, že simulátor spomínaný v dokumentoch bol za uplynulých šesť mesiacov skontrolovaný trikrát. "Prípadné bezpečnostné nedostatky identifikované v dokumentoch boli odstránené," vyhlásil.
Zákonodarca, ktorý viedol jedno z vyšetrovaní Kongresu v súvislosti s Boeingom, ich označil za „usvedčujúce“. "Načrtli hlboko znepokojujúci obraz o tom, kam až bol Boeing zjavne ochotný zájsť, aby sa vyhol kontrole zo strany regulačných úradov, posádok a verejnosti, dokonca aj keď jeho zamestnanci interne bili na poplach," povedal Peter DeFazio, predseda výboru pre dopravu americkej Snemovne reprezentantov.
Podľa DeFazia dokumenty podrobne opisujú „niektoré z prvých a najzákladnejších chýb v rozhodnutiach". Ďalší kritici obviňujú spoločnosť, že uprednostnila zisk pred bezpečnosťou.
Uzemnenie strojov 737 MAX bude stáť koncern stámiliardy. Musí zaplatiť kompenzácie rodinám cestujúcich, ktorí zahynuli, aj leteckým spoločnostiam, ktoré zrušili tisíce letov. Minulý mesiac Boeing odvolal svojho generálneho riaditeľa a rozhodol sa dočasne zastaviť výrobu tohto modelu v polovici januára, čo zasiahlo aj dodávateľské siete.
V interných správach zamestnancov Boeingu sa píše, že zavádzali regulačné úrady a nepovedali im o problémoch so simulátormi, aby získali ich súhlas s prevádzkou lietadiel bez toho, aby museli piloti absolvovať výcvik na simulátore. V jednej správe zamestnanec napísal kolegovi, že nenechá svoju rodinu letieť v MAX 737.
Obsah viac ako 100 strán interných správ predstavuje novú krízu pre Boeing, ktorý sa snaží napraviť si povesť po dvoch tragických haváriách lietadiel 737 MAX. Tie si vyžiadali 346 obetí a odhalili, že spoločnosť navrhla chybné dopravné lietadlo a predal tisíce týchto strojov aerolíniám po celom svete.
Boeing poskytol tieto správy Federálnemu úradu pre letectvo (FAA) a vyšetrovateľom z Kongresu. Samotný koncern pripustil, že „vyvolávajú otázky týkajúce sa interakcie Boeingu a FAA", verí však, že stroje fungujú správne.
Zamestnanci Boeingu v správach tiež reptali na vrcholový manažment, výber "nízkonákladových" dodávateľov, plytvanie peniazmi a model MAX. "Toto lietadlo je navrhnuté klaunmi, ktorí sú pod dohľadom opíc," napísal jeden z nich. Mená zamestnancov, ktorí napísali e-maily a textové správy, boli redigované.
Lietadlá 737 MAX boli vlani v marci uzemnené na celom svete po havárii letu spoločnosti Ethiopian Airlines, ktorému predchádzala v októbri 2018 havária úplne nového lietadla MAX indonézskej spoločnosti Lion Air.
Boeing stále pracuje na aktualizácii softvéru a ďalších systémov s cieľom presvedčiť regulátorov, aby stroj pustili na oblohu.
Poslednú skupinu interných dokumentov poskytol koncern federálnemu úradu FAA minulý mesiac a vo štvrtok (9.1.) ju vydal Kongresu. Spoločnosť uviedla, že zvažuje disciplinárne konanie proti niektorým zamestnancom.
Hovorca FAA Lynn Lunsford uviedol, že úrad nezistil žiadne nové bezpečnostné riziká, ktoré ešte neboli identifikované. Dodal, že simulátor spomínaný v dokumentoch bol za uplynulých šesť mesiacov skontrolovaný trikrát. "Prípadné bezpečnostné nedostatky identifikované v dokumentoch boli odstránené," vyhlásil.
Zákonodarca, ktorý viedol jedno z vyšetrovaní Kongresu v súvislosti s Boeingom, ich označil za „usvedčujúce“. "Načrtli hlboko znepokojujúci obraz o tom, kam až bol Boeing zjavne ochotný zájsť, aby sa vyhol kontrole zo strany regulačných úradov, posádok a verejnosti, dokonca aj keď jeho zamestnanci interne bili na poplach," povedal Peter DeFazio, predseda výboru pre dopravu americkej Snemovne reprezentantov.
Podľa DeFazia dokumenty podrobne opisujú „niektoré z prvých a najzákladnejších chýb v rozhodnutiach". Ďalší kritici obviňujú spoločnosť, že uprednostnila zisk pred bezpečnosťou.
Uzemnenie strojov 737 MAX bude stáť koncern stámiliardy. Musí zaplatiť kompenzácie rodinám cestujúcich, ktorí zahynuli, aj leteckým spoločnostiam, ktoré zrušili tisíce letov. Minulý mesiac Boeing odvolal svojho generálneho riaditeľa a rozhodol sa dočasne zastaviť výrobu tohto modelu v polovici januára, čo zasiahlo aj dodávateľské siete.