Generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR poukazuje na to, že automobilový priemysel a jeho rozvoj je závislý od rozhodnutí, ktoré sa nerobia na Slovensku.
Autor TASR
Bratislava 28. júla (TASR) – Automobilovému priemyslu na Slovensku sa v súčasnosti darí. Potvrdzuje to Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR. Varuje však, že neprimeraný nárast miezd môže v budúcnosti sektoru spôsobiť problémy.
V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 1.043.237 automobilov, čo je o necelých 5000 kusov viac ako v roku 2015. V apríli tohto roka zase vyšlo z výrobnej linky už desaťmiliónte slovenské auto. Na budúci rok by mala spustiť výrobu štvrtá automobilka v Nitre s ročnou výrobnou kapacitou 150.000 vozidiel.
„Súčasný stav je veľmi dobrý, pretože všetky tri naše výrobné závody hlásia, že majú naplnené objednávky, dokonca pripravujú nové projekty. Nahráva tomu celková hospodársko-politická situácia v Európe, kde trhy motorových vozidiel rastú po krízach už niekoľko rokov po sebe. Rastie aj výroba u dodávateľov, čo nie je zanedbateľná časť automobilovej výroby,“ zhodnotil pre TASR generálny sekretár ZAP Ján Pribula.
Možno práve to podľa neho vyvoláva u politikov a odborárov nálady, že treba využiť aktuálnu priaznivú situáciu a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily na zvyšovanie platov bez ohľadu na budúcnosť. Má na mysli aj nedávny šesťdňový ostrý štrajk v automobilke Volkswagen Slovakia, v ktorom odborári pre zamestnancov dohodli zvýšenie tarifných tried o 14,12 % postupne do novembra 2018.
Pribula poukázal na to, že automobilový priemysel a jeho ďalší rozvoj je závislý od rozhodnutí, ktoré sa nerobia na Slovensku, ale v zahraničných centrálach automobiliek. Na rozhodovanie napríklad o nových modeloch vplývajú rôzne faktory a vždy ide o súťaž medzi závodmi v rámci koncernov o tom, ktorý dokáže dať najlepšie podmienky pre výrobu s najväčšími efektmi. Podobne je to s novými investíciami v rámci siete dodávateľov.
„Toto Slovensko nedokáže ovplyvniť. Dokáže však ovplyvniť to, či vytvoríme také podmienky, aby naše závody vyhrávali takéto súťaže aj do budúcna, alebo nie. Pokiaľ by sa tu zaviedla prax narušenia sociálneho dialógu napríklad formou takýchto neadekvátnych zvyšovaní platov, ktoré nie sú podložené ekonomickými kritériami, môže to výrazne znížiť konkurencieschopnosť Slovenska pri rozhodovacích procesoch v centrálach koncernov,“ upozornil.
Tri automobilky podľa zväzu zamestnávajú spolu okolo 17.000 ľudí a ich dodávatelia dávajú prácu viac ako 100.000 ďalším. Automobilový priemysel priamo či nepriamo vytvára asi 250.000 pracovných miest. „Ak niečo zakolíše, objaví sa to aj u dodávateľov. Efekty sú odlišné ako v iných odvetviach, ovplyvňuje to 250.000 pracovných miest. Toto sú obrovské riziká,“ zdôraznil Pribula.
V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 1.043.237 automobilov, čo je o necelých 5000 kusov viac ako v roku 2015. V apríli tohto roka zase vyšlo z výrobnej linky už desaťmiliónte slovenské auto. Na budúci rok by mala spustiť výrobu štvrtá automobilka v Nitre s ročnou výrobnou kapacitou 150.000 vozidiel.
„Súčasný stav je veľmi dobrý, pretože všetky tri naše výrobné závody hlásia, že majú naplnené objednávky, dokonca pripravujú nové projekty. Nahráva tomu celková hospodársko-politická situácia v Európe, kde trhy motorových vozidiel rastú po krízach už niekoľko rokov po sebe. Rastie aj výroba u dodávateľov, čo nie je zanedbateľná časť automobilovej výroby,“ zhodnotil pre TASR generálny sekretár ZAP Ján Pribula.
Možno práve to podľa neho vyvoláva u politikov a odborárov nálady, že treba využiť aktuálnu priaznivú situáciu a nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily na zvyšovanie platov bez ohľadu na budúcnosť. Má na mysli aj nedávny šesťdňový ostrý štrajk v automobilke Volkswagen Slovakia, v ktorom odborári pre zamestnancov dohodli zvýšenie tarifných tried o 14,12 % postupne do novembra 2018.
Pribula poukázal na to, že automobilový priemysel a jeho ďalší rozvoj je závislý od rozhodnutí, ktoré sa nerobia na Slovensku, ale v zahraničných centrálach automobiliek. Na rozhodovanie napríklad o nových modeloch vplývajú rôzne faktory a vždy ide o súťaž medzi závodmi v rámci koncernov o tom, ktorý dokáže dať najlepšie podmienky pre výrobu s najväčšími efektmi. Podobne je to s novými investíciami v rámci siete dodávateľov.
„Toto Slovensko nedokáže ovplyvniť. Dokáže však ovplyvniť to, či vytvoríme také podmienky, aby naše závody vyhrávali takéto súťaže aj do budúcna, alebo nie. Pokiaľ by sa tu zaviedla prax narušenia sociálneho dialógu napríklad formou takýchto neadekvátnych zvyšovaní platov, ktoré nie sú podložené ekonomickými kritériami, môže to výrazne znížiť konkurencieschopnosť Slovenska pri rozhodovacích procesoch v centrálach koncernov,“ upozornil.
Tri automobilky podľa zväzu zamestnávajú spolu okolo 17.000 ľudí a ich dodávatelia dávajú prácu viac ako 100.000 ďalším. Automobilový priemysel priamo či nepriamo vytvára asi 250.000 pracovných miest. „Ak niečo zakolíše, objaví sa to aj u dodávateľov. Efekty sú odlišné ako v iných odvetviach, ovplyvňuje to 250.000 pracovných miest. Toto sú obrovské riziká,“ zdôraznil Pribula.