V súčasnosti sa pri nových investíciách začína situácia meniť, čoho príkladom môže byť podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu investícia spoločnosti Minebea-Mitsumi.
Autor TASR
Bratislava 30. júla (TASR) – Na Slovensku nie je rozvinutý priemyselný výskum a inovácie v oblasti automobilového priemyslu. Myslí si to prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraj Sinay. Podľa neho je to dané tým, že väčšina firiem, ktoré sú na Slovensku etablované v automobilovom priemysle, majú svoje materské firmy v zahraničí. A výskum, vývoj a inovácie si robia tam.
V súčasnosti sa pri nových investíciách začína situácia meniť, čoho príkladom môže byť podľa Sinaya nová investícia japonskej spoločnosti Minebea-Mitsumi pri Košiciach, ktorá sa pri svojej investícii bude venovať vývoju. Problémom, prečo sa v slovenských podmienkach nerozvíja priemyselný výskum, je podľa prezidenta ZAP napríklad aj legislatívne opatrenie, ktoré neumožňuje využívať všetky prístroje nakúpené v rámci európskych štrukturálnych fondov v minulých rokoch aj na konkrétnu spoluprácu s praxou. "Ono sa to dnes nedá realizovať, lebo keď ste zariadenia kúpili z európskych fondov, nesmiete päť rokov v rámci ich využívania vytvárať zisk. Výskumno-vývojové inštitúcie z verejného sektora ich môžu používať na vedu a výskum, ale nie na priemyselný výskum, ktorý má väčšinou komerčný charakter," priblížil Sinay. Zväz automobilového priemyslu v záujme jeho členov by privítal, keby sa takéto legislatívne opatrenie zmenilo.
V podmienkach SR tak spolupráca s vysokými školami je predovšetkým o vzdelávaní. "Potrebujeme kvalifikovanú pracovnú silu," dodal Sinay. Podľa jeho slov automobilový priemysel na Slovensku spolupracuje najmä so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave, Technickou univerzitou v Košiciach, Žilinskou univerzitou, Trenčianskou univerzitou, Technickou univerzitou vo Zvolene či Slovenskou poľnohospodárskou univerzitou v Nitre.
V tomto smere automobilový priemysel prišiel s projektom SPICE. V rámci neho si študenti môžu vybrať témy diplomových prác, ktoré zadajú fabriky z automobilového priemyslu, či už finálni výrobcovia automobilov, alebo firmy zo subdodávateľského reťazca. "Študent si môže vybrať tému a potom sa urobí dohoda medzi príslušnou fakultou, študentom a firmou a diplomant potom absolvuje celú diplomovú prax v automobilovej firme a robí pre ňu diplomovú prácu," opísal Sinay. Napríklad aj ZAP už druhý rok oceňuje diplomové práce. "Tak motivujeme absolventov, aby v rámci svojich diplomových prác robili atraktívne témy pre automobilový priemysel," priblížil.
V súčasnosti sa pri nových investíciách začína situácia meniť, čoho príkladom môže byť podľa Sinaya nová investícia japonskej spoločnosti Minebea-Mitsumi pri Košiciach, ktorá sa pri svojej investícii bude venovať vývoju. Problémom, prečo sa v slovenských podmienkach nerozvíja priemyselný výskum, je podľa prezidenta ZAP napríklad aj legislatívne opatrenie, ktoré neumožňuje využívať všetky prístroje nakúpené v rámci európskych štrukturálnych fondov v minulých rokoch aj na konkrétnu spoluprácu s praxou. "Ono sa to dnes nedá realizovať, lebo keď ste zariadenia kúpili z európskych fondov, nesmiete päť rokov v rámci ich využívania vytvárať zisk. Výskumno-vývojové inštitúcie z verejného sektora ich môžu používať na vedu a výskum, ale nie na priemyselný výskum, ktorý má väčšinou komerčný charakter," priblížil Sinay. Zväz automobilového priemyslu v záujme jeho členov by privítal, keby sa takéto legislatívne opatrenie zmenilo.
V podmienkach SR tak spolupráca s vysokými školami je predovšetkým o vzdelávaní. "Potrebujeme kvalifikovanú pracovnú silu," dodal Sinay. Podľa jeho slov automobilový priemysel na Slovensku spolupracuje najmä so Slovenskou technickou univerzitou v Bratislave, Technickou univerzitou v Košiciach, Žilinskou univerzitou, Trenčianskou univerzitou, Technickou univerzitou vo Zvolene či Slovenskou poľnohospodárskou univerzitou v Nitre.
V tomto smere automobilový priemysel prišiel s projektom SPICE. V rámci neho si študenti môžu vybrať témy diplomových prác, ktoré zadajú fabriky z automobilového priemyslu, či už finálni výrobcovia automobilov, alebo firmy zo subdodávateľského reťazca. "Študent si môže vybrať tému a potom sa urobí dohoda medzi príslušnou fakultou, študentom a firmou a diplomant potom absolvuje celú diplomovú prax v automobilovej firme a robí pre ňu diplomovú prácu," opísal Sinay. Napríklad aj ZAP už druhý rok oceňuje diplomové práce. "Tak motivujeme absolventov, aby v rámci svojich diplomových prác robili atraktívne témy pre automobilový priemysel," priblížil.