Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 11. januára (TASR) - Na Slovensku sa v roku 2023 vyrobilo podľa predbežných výsledkov 1,08 milióna vozidiel, čo je nárast v porovnaní s rokom 2022 o takmer 100.000 vozidiel. Informovali o tom zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR na výročnej tlačovej konferencii. Prognóza na rok 2024 je podľa nich pozitívna, očakáva sa, že v tomto roku bude výroba opäť stúpať, mala by dosiahnuť 1,13 milióna vozidiel.
Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel. SR patrí medzi top krajiny aj v produktivite práce na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je tom iba Španielsko. Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 %, na exporte je to 41,4 %. Sektor zamestnáva priamo viac ako 170.000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255.000 ľudí.
"Tieto výsledky sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že sa podarilo zaviesť veľmi dôležitý nástroj, tzv. kurzarbeit. Boli sme preto schopní udržať zamestnanosť a výborné čísla v produkcii automobilov po obnovení dodávateľského reťazca po covidovej a polovodičovej kríze," uviedol k výsledkom minulého roka prezident ZAP SR Alexander Matušek.
Vďaka aktívnemu prístupu a snahe o neustály dialóg sa predstaviteľom ZAP SR podľa neho podarilo dosiahnuť viacero pozitívnych vecí. Okrem iného sú to národné víza, ktoré umožnili získať dodatočných pracovníkov pre automobilový priemysel z tretích krajín. Rovnako pozitívne je preplácanie polovice nákladov na budovanie verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, čo znamená podporu budovania týchto miest.
"Podarilo sa nám upraviť registračné poplatky, vďaka čomu sme sa priblížili k štandardu vyspelých krajín. Rovnako sme boli úspešní pri upriamení pozornosti kompetentných na priemyselné odpady, ktoré sú vážnou témou," podčiarkol Matušek.
"Za nemenej dôležité považujem aj rozbeh SK EBA akadémie, ktorá je významným nástrojom pre získanie dostatočného počtu kvalifikovaných pracovníkov potrebných na masívnu transformáciu automobilového priemyslu. Čas sa kráti, pretože prechod na elektromobilitu sa naplno rozbehne v roku 2026," doplnil.
Napriek viacerým úspechom sú podľa neho stále témy, ktoré sa riešiť nedarí. Patrí medzi ne znižovanie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnancov a zamestnávateľov či prijatie novely zákona o celoživotnom vzdelávaní. Aj preto medzi výzvy nadchádzajúceho roka stále patrí podpora konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, podpora zamestnávania ľudí z tretích krajín a radikálne ozdravenie školstva, tvorba legislatívy pre celoživotné vzdelávanie či spustenie podpory elektromobility.
Registrácie na Slovensku vlani stúpli o 13,06 % na 101.842 vozidiel
V roku 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo 101.842 vozidiel, čo je medziročný nárast o 13,06 %. Informovali o tom vo štvrtok na tlačovej konferencii zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR.
V kategórii nových osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie počet 88.003 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 11,62 %. Významný nárast zaznamenali aj ľahké úžitkové vozidlá, celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 9107 (medziročný nárast o 18,6 %). Kategória nákladných vozidiel (N2 a N3) skončila medziročne s pozitívnym rastom s celkovým počtom 3939 vozidiel. O viac ako 100 % sa zvýšila registrácia autobusov kategórie M2 a M3 s celkovým počtom 793 vozidiel.
V segmente osobných vozidiel dominovala nadpolovičným predajom kategória SUV (45.843 vozidiel, podiel 52,09 %). Druhým najobľúbenejším segmentom osobných vozidiel na Slovensku sú kompaktné vozidlá (C) s počtom 20.363 vozidiel s medziročným nárastom takmer 3500. Naopak, tretí najpopulárnejší segment malých vozidiel (B) zaznamenal pokles o viac ako 1200 a počet registrovaných vozidiel bol 10.945.
Pri individuálnom dovoze osobných vozidiel sa celkový počet zvýšil o 1042. Súčasne poklesol počet vozidiel starších ako 10 rokov o 3222, takže nárast dovozu si pripočítali nie mimoriadne staré vozidlá.
V druhu pohonu osobných vozidiel dominoval benzínový pohon, ktorý spolu s hybridnou technológiou znižovania emisií dosiahol podiel 71,72 %. Medziročne však jeho podiel klesol o viac ako 4 %. Druhým najobľúbenejším palivom bola nafta s podielom 22,05 %, ktorá si medziročne polepšila o viac ako 2 %. Vozidlám, ktoré dokážu jazdiť bezemisne (batériové a plug-in hybridné vozidlá), pripadlo 6,07 %. Čistých batériových vozidiel bolo zaregistrovaných 2346 s podielom 2,67 %, čím sa Slovensko umiestnilo na poslednej priečke spomedzi všetkých európskych krajín.
"Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpané zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko- a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Je smutné a nepochopiteľné, prečo nechytíme podanú ruku a nezačneme motivovať trh a znižovať emisie z dopravy na Slovensku. Radšej necháme alokované prostriedky prepadnúť a vrátime ich naspäť do rozpočtu EÚ," dodal výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.
Slovensko naďalej zostáva podľa zväzu svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa, na 1000 obyvateľov sa v SR vyrobí 198 vozidiel. SR patrí medzi top krajiny aj v produktivite práce na zamestnanca, počet vozidiel vyrobených na jedného zamestnanca dosiahol hodnotu 12,6, lepšie je tom iba Španielsko. Aj všetky ostatné ekonomické ukazovatele zostávajú na vysokých hodnotách. Automobilový priemysel sa podieľa na celkových tržbách v priemysle 46,5 %, na exporte je to 41,4 %. Sektor zamestnáva priamo viac ako 170.000 ľudí, agregovaná zamestnanosť dosahuje 255.000 ľudí.
"Tieto výsledky sa nám podarilo dosiahnuť aj vďaka tomu, že sa podarilo zaviesť veľmi dôležitý nástroj, tzv. kurzarbeit. Boli sme preto schopní udržať zamestnanosť a výborné čísla v produkcii automobilov po obnovení dodávateľského reťazca po covidovej a polovodičovej kríze," uviedol k výsledkom minulého roka prezident ZAP SR Alexander Matušek.
Vďaka aktívnemu prístupu a snahe o neustály dialóg sa predstaviteľom ZAP SR podľa neho podarilo dosiahnuť viacero pozitívnych vecí. Okrem iného sú to národné víza, ktoré umožnili získať dodatočných pracovníkov pre automobilový priemysel z tretích krajín. Rovnako pozitívne je preplácanie polovice nákladov na budovanie verejných nabíjacích bodov pre elektromobily, čo znamená podporu budovania týchto miest.
"Podarilo sa nám upraviť registračné poplatky, vďaka čomu sme sa priblížili k štandardu vyspelých krajín. Rovnako sme boli úspešní pri upriamení pozornosti kompetentných na priemyselné odpady, ktoré sú vážnou témou," podčiarkol Matušek.
"Za nemenej dôležité považujem aj rozbeh SK EBA akadémie, ktorá je významným nástrojom pre získanie dostatočného počtu kvalifikovaných pracovníkov potrebných na masívnu transformáciu automobilového priemyslu. Čas sa kráti, pretože prechod na elektromobilitu sa naplno rozbehne v roku 2026," doplnil.
Napriek viacerým úspechom sú podľa neho stále témy, ktoré sa riešiť nedarí. Patrí medzi ne znižovanie daňovo-odvodového zaťaženia zamestnancov a zamestnávateľov či prijatie novely zákona o celoživotnom vzdelávaní. Aj preto medzi výzvy nadchádzajúceho roka stále patrí podpora konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, podpora zamestnávania ľudí z tretích krajín a radikálne ozdravenie školstva, tvorba legislatívy pre celoživotné vzdelávanie či spustenie podpory elektromobility.
Registrácie na Slovensku vlani stúpli o 13,06 % na 101.842 vozidiel
V roku 2023 sa na Slovensku zaregistrovalo 101.842 vozidiel, čo je medziročný nárast o 13,06 %. Informovali o tom vo štvrtok na tlačovej konferencii zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR.
V kategórii nových osobných vozidiel M1 dosiahli registrácie počet 88.003 vozidiel, čím medziročne vzrástli o 11,62 %. Významný nárast zaznamenali aj ľahké úžitkové vozidlá, celkový počet vozidiel v kategórii N1 bol 9107 (medziročný nárast o 18,6 %). Kategória nákladných vozidiel (N2 a N3) skončila medziročne s pozitívnym rastom s celkovým počtom 3939 vozidiel. O viac ako 100 % sa zvýšila registrácia autobusov kategórie M2 a M3 s celkovým počtom 793 vozidiel.
V segmente osobných vozidiel dominovala nadpolovičným predajom kategória SUV (45.843 vozidiel, podiel 52,09 %). Druhým najobľúbenejším segmentom osobných vozidiel na Slovensku sú kompaktné vozidlá (C) s počtom 20.363 vozidiel s medziročným nárastom takmer 3500. Naopak, tretí najpopulárnejší segment malých vozidiel (B) zaznamenal pokles o viac ako 1200 a počet registrovaných vozidiel bol 10.945.
Pri individuálnom dovoze osobných vozidiel sa celkový počet zvýšil o 1042. Súčasne poklesol počet vozidiel starších ako 10 rokov o 3222, takže nárast dovozu si pripočítali nie mimoriadne staré vozidlá.
V druhu pohonu osobných vozidiel dominoval benzínový pohon, ktorý spolu s hybridnou technológiou znižovania emisií dosiahol podiel 71,72 %. Medziročne však jeho podiel klesol o viac ako 4 %. Druhým najobľúbenejším palivom bola nafta s podielom 22,05 %, ktorá si medziročne polepšila o viac ako 2 %. Vozidlám, ktoré dokážu jazdiť bezemisne (batériové a plug-in hybridné vozidlá), pripadlo 6,07 %. Čistých batériových vozidiel bolo zaregistrovaných 2346 s podielom 2,67 %, čím sa Slovensko umiestnilo na poslednej priečke spomedzi všetkých európskych krajín.
"Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpané zdroje, či už z plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko- a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Je smutné a nepochopiteľné, prečo nechytíme podanú ruku a nezačneme motivovať trh a znižovať emisie z dopravy na Slovensku. Radšej necháme alokované prostriedky prepadnúť a vrátime ich naspäť do rozpočtu EÚ," dodal výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.