Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Záujem českých motoristov o CNG rastie, LNG na svoju šancu stále čaká

Na snímke plniaca stanica CNG Foto: TASR - Marko Erd

Najväčší priestor pre stlačený plyn sa podľa ČPZ ponúka v autobusovej doprave. S rastúcim počtom vozidiel sa v Česku zvyšuje aj počet čerpacích staníc.

Bratislava 8. augusta (TASR) – Záujem o využívanie stlačeného zemného plynu (CNG), ako alternatívneho paliva do automobilov v Česku stále rastie. V súčasnosti je u našich západných susedov v prevádzke viac ako 23.000 vozidiel na CNG, čo je v porovnaní s rokom 2017 nárast o 26 %. Zvýšeniu záujmu o využívanie skvapalneného zemného plynu (LNG) zatiaľ bráni nedostatok čerpacích staníc a vyššia cena takýchto vozidiel, informoval vo štvrtok Český plynárenský zväz (ČPZ) v tlačovej správe.

Dôvodom na využívanie CNG nie je iba ekológia, keď CNG vyprodukuje v porovnaní s naftovými motormi o 90 % menej oxidu dusíku a oproti benzínovým motorom takmer o štvrtinu menej oxidu uhličitého, ale aj ekonomika prevádzky. "Náklady na ubehnutý kilometer zhruba jedna Kč a nadobúdacia cena CNG automobilov porovnateľná s autami na klasický pohon, robia z CNG jeden z najdostupnejších alternatívnych pohonov," uviedla výkonná riaditeľka Českého plynárenského zväzu Lenka Kovačovská.

Podľa Jana Bezděkovského z českého ministerstva dopravy podporuje štát vozidlá s pohonom na CNG okrem dotácií na nákup takýchto vozidiel pre mestá a kraje napríklad aj výraznou zľavou na diaľničné poplatky. Kľúčové je ale podľa neho podpísanie memoranda o predĺžení zníženej sadzby spotrebnej dane na zemný plyn minimálne do roku 2025.

Najväčší priestor pre stlačený plyn sa podľa ČPZ ponúka v autobusovej doprave. S rastúcim počtom vozidiel sa v Česku zvyšuje aj počet čerpacích staníc. V závere minulého roka ich bolo v prevádzke 189, v júli tohto roka plynárenský zväz evidoval už 199 staníc na CNG.

Napriek niektorým výhodám zatiaľ v Česku stagnuje využívanie LNG. Skvapalnený zemný plyn zaberá trikrát menší objem ako CNG, a preto má automobil na LNG s nádržou rovnakej veľkosti ako CNG trikrát väčší dojazd. Naopak, nevýhodou je, že plyn schladený na mínus 162 stupňov Celzia sa napriek tepelne izolovanej nádrži pri dlhšom parkovaní vozidla odparuje. Potenciál pre LNG vidí ČPZ najmä v nákladnej doprave. V Európe v súčasnosti jazdí viac ako 6000 ťahačov na LNG. Pre zvýšenie záujmu o LNG medzi dopravcami musia v Česku zvýšiť počet plniacich staníc, nakoľko v súčasnosti je prevádzke iba jediná.

Na Slovensku začal Slovenský plynárenský priemysel (SPP) v júli s realizáciou projektu výstavby troch tri čerpacích staníc, ktoré vybuduje pravdepodobne na diaľničných odpočívadlách Sekule, Zeleneč a Levoča.

(1 EUR = 25,658 CZK)