Ide o výrobky, pri ktorých je pracovníkom z rozvojových krajín zaručená spravodlivá odmena za ich prácu. Na slovenskom trhu sa tak aktuálne predáva 58 takýchto značiek, čo predstavuje 289 produktov.
Autor TASR
Bratislava 24. augusta (TASR) – Na Slovensku stúpa počet výrobkov, ktoré sa ponúkajú pod označením fairtrade a rovnako rastie aj záujem ľudí o takéto produkty. Ide o výrobky, pri ktorých je pracovníkom z rozvojových krajín zaručená spravodlivá odmena za ich prácu. Na slovenskom trhu sa tak aktuálne predáva 58 takýchto značiek, čo predstavuje 289 produktov.
Podľa riaditeľky Fairtrade Česko a Slovensko Hany Chorváthovej pomáha tomuto trendu aj celkový záujem ľudí o lokálnu produkciu či o bioprodukty. "V momente, keď ľudia začnú rozmýšľať nad tým, odkiaľ surovina alebo daný výrobok pochádzajú, tak si myslím, že sú aj viac naklonení rozmýšľať o tom, či ten človek dostal spravodlivo zaplatené," uviedla na dnešnom stretnutí s novinármi.
Sčasti je to tiež podľa jej slov aj v dôsledku pôsobenia zahraničných firiem na slovenskom trhu, ktoré ponúkajú takéto výrobky. V povedomí o takýchto produktoch je však Slovensko ešte len na začiatku. "Ešte je pred nami dlhá cesta a určite nie je to povedomie také vysoké ako v okolitých krajinách," doplnila Chorváthová. Postupne sa ale zvyšuje, a to predovšetkým vo väčších mestách.
Na Slovensku je pritom najviac predávaným fairtrade výrobkom káva. Jej predaje tvoria 60 % z celkových objemov výrobkov predávaných pod týmto označením. Kým v roku 2014 sa jej predalo 33 ton, v roku 2015 to bolo 45 ton, čo predstavovalo nárast o 35 %.
Výrazný rast v minulom roku zaznamenal aj predaj čokolády. Stúpla z 2,3 tony v roku 2014 na 21 ton v roku 2015. Za takýmto nárastom je podľa Chorváthovej zapojenie ďalších obchodníkov do predaja a aj spustenie nového projektu v rámci fairtrade výrobkov. Na základe neho môžu spracovatelia nakupovať len fairtrade kakao, z ktorého potom vytvoria vlastný výrobok. Napríklad čokoládu alebo keksy.
Medzi ďalšie predávané fairtradové výrobky patrí napríklad čaj, ktorý v minulom roku tvoril 3,7 % celkových predajov. Pod takýmto označením sa však predáva aj cukor a výrobky z neho ako džemy či zmrzliny, ale aj bavlna alebo kozmetika.
Pri spôsobe obchodovania pomenovanom ako fair trade dostávajú pestovatelia a remeselníci za svoju prácu takú výkupnú cenu, ktorá zodpovedá nákladom na výrobu a zaručuje im dôstojný život. Medzi základné princípy patria teda férové obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv, ale tiež aj šetrnosť k životnému prostrediu a vyplácanie takzvaného fairtradového príplatku. Ten dostávajú družstvá farmárov a môžu ho používať na rôzne projekty potrebné pre miestny rozvoj. Napríklad na budovanie škôl či infraštruktúry.
Podľa riaditeľky Fairtrade Česko a Slovensko Hany Chorváthovej pomáha tomuto trendu aj celkový záujem ľudí o lokálnu produkciu či o bioprodukty. "V momente, keď ľudia začnú rozmýšľať nad tým, odkiaľ surovina alebo daný výrobok pochádzajú, tak si myslím, že sú aj viac naklonení rozmýšľať o tom, či ten človek dostal spravodlivo zaplatené," uviedla na dnešnom stretnutí s novinármi.
Sčasti je to tiež podľa jej slov aj v dôsledku pôsobenia zahraničných firiem na slovenskom trhu, ktoré ponúkajú takéto výrobky. V povedomí o takýchto produktoch je však Slovensko ešte len na začiatku. "Ešte je pred nami dlhá cesta a určite nie je to povedomie také vysoké ako v okolitých krajinách," doplnila Chorváthová. Postupne sa ale zvyšuje, a to predovšetkým vo väčších mestách.
Na Slovensku je pritom najviac predávaným fairtrade výrobkom káva. Jej predaje tvoria 60 % z celkových objemov výrobkov predávaných pod týmto označením. Kým v roku 2014 sa jej predalo 33 ton, v roku 2015 to bolo 45 ton, čo predstavovalo nárast o 35 %.
Výrazný rast v minulom roku zaznamenal aj predaj čokolády. Stúpla z 2,3 tony v roku 2014 na 21 ton v roku 2015. Za takýmto nárastom je podľa Chorváthovej zapojenie ďalších obchodníkov do predaja a aj spustenie nového projektu v rámci fairtrade výrobkov. Na základe neho môžu spracovatelia nakupovať len fairtrade kakao, z ktorého potom vytvoria vlastný výrobok. Napríklad čokoládu alebo keksy.
Medzi ďalšie predávané fairtradové výrobky patrí napríklad čaj, ktorý v minulom roku tvoril 3,7 % celkových predajov. Pod takýmto označením sa však predáva aj cukor a výrobky z neho ako džemy či zmrzliny, ale aj bavlna alebo kozmetika.
Pri spôsobe obchodovania pomenovanom ako fair trade dostávajú pestovatelia a remeselníci za svoju prácu takú výkupnú cenu, ktorá zodpovedá nákladom na výrobu a zaručuje im dôstojný život. Medzi základné princípy patria teda férové obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv, ale tiež aj šetrnosť k životnému prostrediu a vyplácanie takzvaného fairtradového príplatku. Ten dostávajú družstvá farmárov a môžu ho používať na rôzne projekty potrebné pre miestny rozvoj. Napríklad na budovanie škôl či infraštruktúry.