Ukázal to prieskum, ktorý si pred návštevou čínskeho prezidenta v Českej republike objednala Asociácia malých a stredných podnikov.
Autor TASR
Praha 29. marca (TASR) - Menšie české firmy majú stále väčší záujem o čínsky trh. Už teraz tam podľa prieskumu vyváža desatina exportérov, pričom tretina z nich chystá ďalšie zvýšenie exportu. Ukázal to prieskum, ktorý si pred návštevou čínskeho prezidenta v Českej republike objednala Asociácia malých a stredných podnikov. Informovali o tom pražské noviny Mladá fronta Dnes (MF DNES).
"Návšteva čínskeho prezidenta môže českým firmám pomôcť," povedal v rozhovore pre MF DNES šéf Asociácie malých a stredných podnikov Karel Havlíček. Pripomenul však, že návšteva má skôr symbolický ráz. Preto nie je možné očakávať, že jej súčasťou bude uzavretie stoviek kontraktov medzi malými firmami. Má ale jednoznačne psychologický význam. Potvrdzuje, že Česko má s Čínou naozaj nadštandardné vzťahy.
Havlíček na otázku novín, či nie sú v centre záujmu čínskej delegácie len veľké investície skonštatoval, že veľké obchody sú vždy nasledované malými. Či už v rámci subdodávok alebo ako výsledok referencií. Podľa neho je zrejmé, že čínske firmy hľadajú kam umiestniť kapitál. Česká republika je na tom ekonomicky veľmi dobre, bilaterálne vzťahy s Pekingom sú najlepšie za ostatné roky, tak nie je divu, že Číňania plánujú míňať aj v Česku. To vidia veľké aj malé firmy a plánujú priaznivú situáciu šikovne využiť.
Z prieskumu, ktorý si asociácia nechala spracovať však vyplynulo, že 63 % exportérov by neuvítalo čínske investície. To zrejme odráža neochotu malých a stredných firiem predať časti podniku. Ale zároveň, pätina českých podnikateľov, teda zhruba 20 %, by privítala čínske investície do svojich firiem, čo podľa Havlíčka vôbec nie je malé číslo. Firmy totiž vidia, že Číňania začínajú kupovať kadečo a rozhodne pri tom nešetria. Inými slovami, kupujú za vyššiu cenu, než aká je hodnota obstarávaného majetku. Pre celý rad firiem je to šanca, ktorá sa nemusí opakovať.
Českí podnikatelia sú ale opatrní. Nechcú predávať české klenoty za málo peňazí. Zatiaľ je to opačne. Firmy s naozaj unikátnymi produktmi sú zatiaľ rezervované, ale ak sa presvedčia, že je to zaujímavé aj pre ich rozvoj, nebudú sa brániť spolupráci. Čína už nie je z pohľadu obchodu exotickou krajinou a firmy ju začínajú brať ako prirodzeného partnera, podobne ako napríklad biznis s Ruskom, dodal Havlíček.
"Návšteva čínskeho prezidenta môže českým firmám pomôcť," povedal v rozhovore pre MF DNES šéf Asociácie malých a stredných podnikov Karel Havlíček. Pripomenul však, že návšteva má skôr symbolický ráz. Preto nie je možné očakávať, že jej súčasťou bude uzavretie stoviek kontraktov medzi malými firmami. Má ale jednoznačne psychologický význam. Potvrdzuje, že Česko má s Čínou naozaj nadštandardné vzťahy.
Havlíček na otázku novín, či nie sú v centre záujmu čínskej delegácie len veľké investície skonštatoval, že veľké obchody sú vždy nasledované malými. Či už v rámci subdodávok alebo ako výsledok referencií. Podľa neho je zrejmé, že čínske firmy hľadajú kam umiestniť kapitál. Česká republika je na tom ekonomicky veľmi dobre, bilaterálne vzťahy s Pekingom sú najlepšie za ostatné roky, tak nie je divu, že Číňania plánujú míňať aj v Česku. To vidia veľké aj malé firmy a plánujú priaznivú situáciu šikovne využiť.
Z prieskumu, ktorý si asociácia nechala spracovať však vyplynulo, že 63 % exportérov by neuvítalo čínske investície. To zrejme odráža neochotu malých a stredných firiem predať časti podniku. Ale zároveň, pätina českých podnikateľov, teda zhruba 20 %, by privítala čínske investície do svojich firiem, čo podľa Havlíčka vôbec nie je malé číslo. Firmy totiž vidia, že Číňania začínajú kupovať kadečo a rozhodne pri tom nešetria. Inými slovami, kupujú za vyššiu cenu, než aká je hodnota obstarávaného majetku. Pre celý rad firiem je to šanca, ktorá sa nemusí opakovať.
Českí podnikatelia sú ale opatrní. Nechcú predávať české klenoty za málo peňazí. Zatiaľ je to opačne. Firmy s naozaj unikátnymi produktmi sú zatiaľ rezervované, ale ak sa presvedčia, že je to zaujímavé aj pre ich rozvoj, nebudú sa brániť spolupráci. Čína už nie je z pohľadu obchodu exotickou krajinou a firmy ju začínajú brať ako prirodzeného partnera, podobne ako napríklad biznis s Ruskom, dodal Havlíček.