Účastníci cestnej premávky nie sú ochotní uvoľniť priestor pre ostatných.
Autor OTS
Bratislava 17. novembra (OTS) - Nadácia VINCI Autoroutes zverejňuje výsledky 3. ročníka prieskumu „Zdieľanie ciest“. V nadväznosti na Barometer zodpovedného jazdenia sa tento prieskum, ktorý uskutočnila agentúra Ipsos, zameriava konkrétne na správanie Európanov v súvislosti so súbežným využívaním rôznych druhov dopravy. Koľko pozornosti venujú ostatným účastníkom cestnej premávky, či už sú to vodiči motorových vozidiel, motocyklisti, cyklisti alebo chodci? Do akej miery dodržiavajú pravidlá zdieľania ciest? Ovplyvňujú ich správanie rôzne spôsoby dopravy, ktoré používajú? Odpovede 12 400 Európanov vrátane 2 400 z Francúzska dokazujú, že je potrebné, aby si všetci účastníci cestnej premávky uvedomili potrebu rešpektovať ostatných a pravidlá, aby mohli na cestách žiť v harmónii.
„V čase, keď je potrebné rozvíjať aktívne spôsoby dopravy, si spoločné využívanie ciest – a verejného priestoru vo všeobecnosti – vyžaduje, aby sa každý prispôsobil, aby sa zaručilo bezpečné a pokojné cestovanie pre všetkých. Nedostatok vhodnej infraštruktúry sťažuje spolužitie rôznych účastníkov cestnej premávky, ale nemôže ospravedlniť mnohé riziká a priestupky, ktoré ohrozujú najmä najzraniteľnejšie osoby.“
Bernadette Moreau,
Generálny delegát Nadácie VINCI Autoroutes
(Výsledky Slovenska sú v zátvorke)
V Európe sa pravidelné využívanie aktívnych druhov dopravy zvyšuje, ale stále je výrazne nižšie ako vo väčšine európskych krajín.
Auto je v Európe najčastejším spôsobom dopravy. Európania tiež radi využívajú aktívne spôsoby dopravy na svoje každodenné cesty. 66 % z nich sa pravidelne presúva pešo, (70 % Slovákov), a 22 % (pravidelne oproti roku 2022) pravidelne používa bicykel (19 %). Ďalších 8 % pravidelne používa dvojkolesové motorové vozidlo (2 %) a 4 % kolobežku alebo hoverboard (3 %).
Nie je prekvapením, že najčastejšie jazdia na bicykli Holanďania (58 %), pred Belgičanmi (28 %), Poliakmi (27 %) a Nemcami (26 %). Francúzi sú na rovnakom 8. mieste s Grékmi (z 11 skúmaných európskych krajín) (13 %), tesne pred Britmi (10 %) a Španielmi (9 %).
Najviac chodia pešo Španieli (78 %) a najmenej Belgičania (50 %).
Bez ohľadu na spôsob cestovania je koexistencia s ostatnými účastníkmi cestnej premávky zdrojom úzkosti a napätia.
Rôznorodosť druhov dopravy (autá, dvojkolesové motorové vozidlá, bicykle, chôdza) a vývoj ich podielu v obmedzenom verejnom priestore spôsobujú, že koexistencia rôznych účastníkov cestnej premávky je zložitá a často ťažká.
Veľká väčšina účastníkov cestnej premávky uvádza, že na cestách vládne mimoriadne úzkostná atmosféra.
Táto obava môže súvisieť s rizikovým správaním iných účastníkov cestnej premávky. Takto sa vyjadrilo 93 % z nich. (94 %), a konkrétnejšie:
- 92 % vodičov motorových vozidiel (93 %),
- 88 % pravidelných cyklistov (95 %),
- 87 % motocyklistov (83 %).
Chodcov výrazne ovplyvňujú aj riziká, ktoré podstupujú ostatní účastníci cestnej premávky. Napríklad 89 % sa obáva, že vodič nezastaví, aby ich pustil, keď sú na priechode pre chodcov (84 %).
Na strach z agresívnych vodičov upozorňujú aj všetci účastníci cestnej premávky: Súhlasí s tým 84 % vodičov motorových vozidiel (86 %), 82 % motocyklistov (81 %) a 78 % cyklistov (87 %).
Odpor voči spoločnému využívaniu ciest, ale aj pocit ohrozenia sú príčinou rozšíreného nerešpektovania plôch vyhradených pre určité kategórie účastníkov cestnej premávky.
Plánovanie miest a ciest musí zabezpečiť harmonickú koexistenciu rôznych druhov dopravy a zároveň sa prispôsobiť zmenám v mobilite. Aj v obmedzenom prostredí je nevyhnutné zabezpečiť, aby sa rešpektovali priestory vyhradené pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Nedostatok miesta, hustota premávky alebo jednoducho snaha o väčšiu bezpečnosť sú však dôvody, prečo sa zasahuje do priestorov vyhradených pre ostatných účastníkov cestnej premávky aj za cenu ich ohrozenia. Každý typ účastníka cestnej premávky má svoje vlastné nevhodné správanie:
• Chodníky: príliš často obsadené cyklistami a motocyklistami na úkor chodcov
Chodníky sú priestory určené pre chodcov. Motocyklisti a cyklisti však majú silnú tendenciu využívať ich na parkovanie (61 % motocyklistov; 52 %) alebo na jazdu (45 % motocyklistov; 30 % a 72 % pravidelných cyklistov; 80 %). Toto zneužívanie priestoru predstavuje nebezpečenstvo pre chodcov, z ktorých 64 % uviedlo, že ich pri chôdzi po chodníku už otrel bicykel, kolobežka alebo hoverboard (47 %).
• Cyklistické pruhy a cyklotrasy: zanedbávanie ochrany cyklistov
Zatiaľ čo cyklistické pruhy sú vyhradené výlučne pre cyklistov, aby im umožnili umiestniť sa pred vozidlami na svetelnej križovatke, aby lepšie videli a boli videní, 57 % motocyklistov (45 %) a 26 % vodičov motorových vozidiel (18 %) pripúšťa, že tam zastavujú. Cyklotrasy zneužívajú aj vodiči dvojkolesových a motorových vozidiel: 50 % motocyklistov priznáva, že ich používa (22 %) a 18 % motoristov ich používa na zastavenie alebo parkovanie (8 %).
• Parkovanie a vyhradené jazdné pruhy: nevhodné a nebezpečné správanie vodičov
Vodiči často vnímajú tieto praktiky ako neškodné, ale ich voľnosť v dodržiavaní pravidiel cestnej premávky môže mať vážne následky pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Napríklad 32 % vodičov motorových vozidiel priznáva pravidelné dvojradové parkovanie (34 %), 21 % priznáva využívanie pruhov pre autobusy (16 %), 14 % priznáva využívanie miest vyhradených pre osoby so zdravotným postihnutím (9 %) a 15 % využíva miesta vyhradené pre elektrické vozidlá (6 %). Ďalším znakom bezohľadnosti voči cyklistom je, že 36 % motoristov priznáva, že otvára dvere svojho auta bez toho, aby sa presvedčili, či sú v blízkosti (28 %).
Rizikové správanie a nedodržiavanie základných pravidiel cestnej premávky sa týka všetkých kategórií účastníkov cestnej premávky.
Napriek tomu, že telefonovanie je považované za jeden z hlavných zdrojov rozptýlenia a príčin mnohých nehôd, viac ako polovica vodičov motorových vozidiel, motocyklistov a chodcov telefonuje počas jazdy alebo chôdze:
- 66 % vodičov motorových vozidiel (68 %),
- 57 % chodcov (54 %),
- 50 % pravidelných motocyklistov (38 %),
- 34 % pravidelných cyklistov (29 %).
Nedodržanie červeného svetla alebo červeného „panáčika“ pre chodcov môže mať pre vás a ostatných účastníkov cestnej premávky fatálne následky. Tento priestupok je však všeobecne akceptovaný vodičmi, cyklistami aj chodcami. Teda:
- 63 % vodičov priznáva, že jazdí na oranžovú alebo červenú (53 %);
- 37 % pravidelných cyklistov priznáva, že jazdí na bicykli aj v situáciách, keď na to nemajú oprávnenie na základe dopravného značenia (20 %);
- 56 % chodcov priznáva, že prechádza cez priechod pre chodcov, keď pre nich svieti červená (32 %) a 85 % z nich priznáva, že niekedy prechádzajú mimo chránených priechodov (82%).
O prevládajúcom individualizme a ľahostajnosti voči ostatným účastníkom cestnej premávky svedčí aj skutočnosť, že viac ako každý druhý vodič (52 %; 45 %) nepoužíva smerovku pri predbiehaní alebo zmene smeru jazdy.
Prispievajú rôzne druhy dopravy k väčšiemu rešpektovaniu, ostatných účastníkov cestnej premávky?
Vedieť sa vžiť do situácie druhej osoby a pochopiť jej obmedzenia a zraniteľnosť je jednou z výhod používania viacerých druhov dopravy. 63 % európskych vodičov používa aspoň jeden druh dopravy okrem chôdze – dvojkolesové motorové vozidlá, bicykle, kolobežky atď., … - (75 % Slovákov, 85 % Holanďanov a 39 % Britov). 73 % týchto „používateľov viacerých dopravných prostriedkov“ však tvrdí, že sú opatrnejší voči ostatným na ceste (kontrolujú mŕtve uhly, rešpektujú cyklistické pruhy a miesta vyhradené pre osoby so zdravotným postihnutím, sú ostražití pri otváraní dverí auta atď.). (92 %).
Spomedzi vodičov motorových vozidiel, ktorí pravidelne jazdia aj na bicykli, je 39 % presvedčených, že lepšie dodržiavajú dopravné značky, ako keď jazdia autom (34 %) a 64 % si myslí, že cesta na bicykli si vyžaduje väčšiu pozornosť ako cesta autom (57 %).
„V čase, keď je potrebné rozvíjať aktívne spôsoby dopravy, si spoločné využívanie ciest – a verejného priestoru vo všeobecnosti – vyžaduje, aby sa každý prispôsobil, aby sa zaručilo bezpečné a pokojné cestovanie pre všetkých. Nedostatok vhodnej infraštruktúry sťažuje spolužitie rôznych účastníkov cestnej premávky, ale nemôže ospravedlniť mnohé riziká a priestupky, ktoré ohrozujú najmä najzraniteľnejšie osoby.“
Bernadette Moreau,
Generálny delegát Nadácie VINCI Autoroutes
(Výsledky Slovenska sú v zátvorke)
V Európe sa pravidelné využívanie aktívnych druhov dopravy zvyšuje, ale stále je výrazne nižšie ako vo väčšine európskych krajín.
Auto je v Európe najčastejším spôsobom dopravy. Európania tiež radi využívajú aktívne spôsoby dopravy na svoje každodenné cesty. 66 % z nich sa pravidelne presúva pešo, (70 % Slovákov), a 22 % (pravidelne oproti roku 2022) pravidelne používa bicykel (19 %). Ďalších 8 % pravidelne používa dvojkolesové motorové vozidlo (2 %) a 4 % kolobežku alebo hoverboard (3 %).
Nie je prekvapením, že najčastejšie jazdia na bicykli Holanďania (58 %), pred Belgičanmi (28 %), Poliakmi (27 %) a Nemcami (26 %). Francúzi sú na rovnakom 8. mieste s Grékmi (z 11 skúmaných európskych krajín) (13 %), tesne pred Britmi (10 %) a Španielmi (9 %).
Najviac chodia pešo Španieli (78 %) a najmenej Belgičania (50 %).
Bez ohľadu na spôsob cestovania je koexistencia s ostatnými účastníkmi cestnej premávky zdrojom úzkosti a napätia.
Rôznorodosť druhov dopravy (autá, dvojkolesové motorové vozidlá, bicykle, chôdza) a vývoj ich podielu v obmedzenom verejnom priestore spôsobujú, že koexistencia rôznych účastníkov cestnej premávky je zložitá a často ťažká.
Veľká väčšina účastníkov cestnej premávky uvádza, že na cestách vládne mimoriadne úzkostná atmosféra.
Táto obava môže súvisieť s rizikovým správaním iných účastníkov cestnej premávky. Takto sa vyjadrilo 93 % z nich. (94 %), a konkrétnejšie:
- 92 % vodičov motorových vozidiel (93 %),
- 88 % pravidelných cyklistov (95 %),
- 87 % motocyklistov (83 %).
Chodcov výrazne ovplyvňujú aj riziká, ktoré podstupujú ostatní účastníci cestnej premávky. Napríklad 89 % sa obáva, že vodič nezastaví, aby ich pustil, keď sú na priechode pre chodcov (84 %).
Na strach z agresívnych vodičov upozorňujú aj všetci účastníci cestnej premávky: Súhlasí s tým 84 % vodičov motorových vozidiel (86 %), 82 % motocyklistov (81 %) a 78 % cyklistov (87 %).
Odpor voči spoločnému využívaniu ciest, ale aj pocit ohrozenia sú príčinou rozšíreného nerešpektovania plôch vyhradených pre určité kategórie účastníkov cestnej premávky.
Plánovanie miest a ciest musí zabezpečiť harmonickú koexistenciu rôznych druhov dopravy a zároveň sa prispôsobiť zmenám v mobilite. Aj v obmedzenom prostredí je nevyhnutné zabezpečiť, aby sa rešpektovali priestory vyhradené pre najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky. Nedostatok miesta, hustota premávky alebo jednoducho snaha o väčšiu bezpečnosť sú však dôvody, prečo sa zasahuje do priestorov vyhradených pre ostatných účastníkov cestnej premávky aj za cenu ich ohrozenia. Každý typ účastníka cestnej premávky má svoje vlastné nevhodné správanie:
• Chodníky: príliš často obsadené cyklistami a motocyklistami na úkor chodcov
Chodníky sú priestory určené pre chodcov. Motocyklisti a cyklisti však majú silnú tendenciu využívať ich na parkovanie (61 % motocyklistov; 52 %) alebo na jazdu (45 % motocyklistov; 30 % a 72 % pravidelných cyklistov; 80 %). Toto zneužívanie priestoru predstavuje nebezpečenstvo pre chodcov, z ktorých 64 % uviedlo, že ich pri chôdzi po chodníku už otrel bicykel, kolobežka alebo hoverboard (47 %).
• Cyklistické pruhy a cyklotrasy: zanedbávanie ochrany cyklistov
Zatiaľ čo cyklistické pruhy sú vyhradené výlučne pre cyklistov, aby im umožnili umiestniť sa pred vozidlami na svetelnej križovatke, aby lepšie videli a boli videní, 57 % motocyklistov (45 %) a 26 % vodičov motorových vozidiel (18 %) pripúšťa, že tam zastavujú. Cyklotrasy zneužívajú aj vodiči dvojkolesových a motorových vozidiel: 50 % motocyklistov priznáva, že ich používa (22 %) a 18 % motoristov ich používa na zastavenie alebo parkovanie (8 %).
• Parkovanie a vyhradené jazdné pruhy: nevhodné a nebezpečné správanie vodičov
Vodiči často vnímajú tieto praktiky ako neškodné, ale ich voľnosť v dodržiavaní pravidiel cestnej premávky môže mať vážne následky pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Napríklad 32 % vodičov motorových vozidiel priznáva pravidelné dvojradové parkovanie (34 %), 21 % priznáva využívanie pruhov pre autobusy (16 %), 14 % priznáva využívanie miest vyhradených pre osoby so zdravotným postihnutím (9 %) a 15 % využíva miesta vyhradené pre elektrické vozidlá (6 %). Ďalším znakom bezohľadnosti voči cyklistom je, že 36 % motoristov priznáva, že otvára dvere svojho auta bez toho, aby sa presvedčili, či sú v blízkosti (28 %).
Rizikové správanie a nedodržiavanie základných pravidiel cestnej premávky sa týka všetkých kategórií účastníkov cestnej premávky.
Napriek tomu, že telefonovanie je považované za jeden z hlavných zdrojov rozptýlenia a príčin mnohých nehôd, viac ako polovica vodičov motorových vozidiel, motocyklistov a chodcov telefonuje počas jazdy alebo chôdze:
- 66 % vodičov motorových vozidiel (68 %),
- 57 % chodcov (54 %),
- 50 % pravidelných motocyklistov (38 %),
- 34 % pravidelných cyklistov (29 %).
Nedodržanie červeného svetla alebo červeného „panáčika“ pre chodcov môže mať pre vás a ostatných účastníkov cestnej premávky fatálne následky. Tento priestupok je však všeobecne akceptovaný vodičmi, cyklistami aj chodcami. Teda:
- 63 % vodičov priznáva, že jazdí na oranžovú alebo červenú (53 %);
- 37 % pravidelných cyklistov priznáva, že jazdí na bicykli aj v situáciách, keď na to nemajú oprávnenie na základe dopravného značenia (20 %);
- 56 % chodcov priznáva, že prechádza cez priechod pre chodcov, keď pre nich svieti červená (32 %) a 85 % z nich priznáva, že niekedy prechádzajú mimo chránených priechodov (82%).
O prevládajúcom individualizme a ľahostajnosti voči ostatným účastníkom cestnej premávky svedčí aj skutočnosť, že viac ako každý druhý vodič (52 %; 45 %) nepoužíva smerovku pri predbiehaní alebo zmene smeru jazdy.
Prispievajú rôzne druhy dopravy k väčšiemu rešpektovaniu, ostatných účastníkov cestnej premávky?
Vedieť sa vžiť do situácie druhej osoby a pochopiť jej obmedzenia a zraniteľnosť je jednou z výhod používania viacerých druhov dopravy. 63 % európskych vodičov používa aspoň jeden druh dopravy okrem chôdze – dvojkolesové motorové vozidlá, bicykle, kolobežky atď., … - (75 % Slovákov, 85 % Holanďanov a 39 % Britov). 73 % týchto „používateľov viacerých dopravných prostriedkov“ však tvrdí, že sú opatrnejší voči ostatným na ceste (kontrolujú mŕtve uhly, rešpektujú cyklistické pruhy a miesta vyhradené pre osoby so zdravotným postihnutím, sú ostražití pri otváraní dverí auta atď.). (92 %).
Spomedzi vodičov motorových vozidiel, ktorí pravidelne jazdia aj na bicykli, je 39 % presvedčených, že lepšie dodržiavajú dopravné značky, ako keď jazdia autom (34 %) a 64 % si myslí, že cesta na bicykli si vyžaduje väčšiu pozornosť ako cesta autom (57 %).
Špecifické znaky cyklistiky
V Európe pravidelne bicykluje o niečo menej žien ako mužov: (20 % vs. 25 %; 17 % vs. 21 %). V prípade príležitostnej jazdy na bicykli je však rozdiel menší (38 % oproti 41 %; 52 % vs. 56 %).
Pocit bezpečnosti pri jazde na bicykli, ktorý je dôležitým faktorom rozvoja cyklistiky, sa v jednotlivých krajinách výrazne líši. Zatiaľ čo v priemere v Európe sa 80 % cyklistov cíti bezpečne, keď cestujú na bicykli, tento podiel klesá z 93 % u Holanďanov na 64 % u Slovákov a dokonca na 60 % u Francúzov (rozdiel 33 bodov!). Tí sa zároveň cítia najmenej bezpečne spomedzi občanov 11 skúmaných krajín.
Nosenie prilby
Nosenie cyklistických prilieb dospelými nie je povinné v žiadnej z krajín zahrnutých do prieskumu, s výnimkou Španielska, kde sa v mestských oblastiach odporúča a mimo nich je povinné. V Európe ho často nosí 28 % pravidelných cyklistov (30 %) ; Najviac ich nosia britskí (60 %) a španielski (51 %) cyklisti a najmenej holandskí (8 %).
Mŕtve uhly
V mestských oblastiach sú cyklisti veľmi často vystavení mimoriadnemu riziku v dôsledku nesprávneho posúdenia mŕtveho uhla vodičmi ťažkých vozidiel (nákladné vozidlá, autobusy, autokary) alebo cyklistami. Avšak 52 % (52 %) cyklistov stále tvrdí, že predbiehajú autobus alebo nákladné vozidlo sprava, hoci si myslia, že dávajú pozor na mŕtvy uhol.
Jazda v noci bez svetiel
Pri jazde na bicykli v noci musíte byť dobre viditeľní, aby ste zaistili svoju bezpečnosť a neprekvapili ostatných účastníkov cestnej premávky. Toto základné bezpečnostné opatrenie stále zanedbáva 28 % pravidelných cyklistov v Európe (16 %).
V Európe pravidelne bicykluje o niečo menej žien ako mužov: (20 % vs. 25 %; 17 % vs. 21 %). V prípade príležitostnej jazdy na bicykli je však rozdiel menší (38 % oproti 41 %; 52 % vs. 56 %).
Pocit bezpečnosti pri jazde na bicykli, ktorý je dôležitým faktorom rozvoja cyklistiky, sa v jednotlivých krajinách výrazne líši. Zatiaľ čo v priemere v Európe sa 80 % cyklistov cíti bezpečne, keď cestujú na bicykli, tento podiel klesá z 93 % u Holanďanov na 64 % u Slovákov a dokonca na 60 % u Francúzov (rozdiel 33 bodov!). Tí sa zároveň cítia najmenej bezpečne spomedzi občanov 11 skúmaných krajín.
Nosenie prilby
Nosenie cyklistických prilieb dospelými nie je povinné v žiadnej z krajín zahrnutých do prieskumu, s výnimkou Španielska, kde sa v mestských oblastiach odporúča a mimo nich je povinné. V Európe ho často nosí 28 % pravidelných cyklistov (30 %) ; Najviac ich nosia britskí (60 %) a španielski (51 %) cyklisti a najmenej holandskí (8 %).
Mŕtve uhly
V mestských oblastiach sú cyklisti veľmi často vystavení mimoriadnemu riziku v dôsledku nesprávneho posúdenia mŕtveho uhla vodičmi ťažkých vozidiel (nákladné vozidlá, autobusy, autokary) alebo cyklistami. Avšak 52 % (52 %) cyklistov stále tvrdí, že predbiehajú autobus alebo nákladné vozidlo sprava, hoci si myslia, že dávajú pozor na mŕtvy uhol.
Jazda v noci bez svetiel
Pri jazde na bicykli v noci musíte byť dobre viditeľní, aby ste zaistili svoju bezpečnosť a neprekvapili ostatných účastníkov cestnej premávky. Toto základné bezpečnostné opatrenie stále zanedbáva 28 % pravidelných cyklistov v Európe (16 %).