Lekárom a nemocničnému personálu má systém umožniť lepšiu organizáciu práce a optimalizáciu činností, napríklad pri objednávaní pacientov či plánovaní služieb a operácií.
Autor TASR
Bratislava 4. novembra (TASR) – Slovenskí programátori a IT špecialisti pracujú na výrobe komplexného nemocničného systému, ktorý má pomôcť nemocniciam po celom svete zlepšiť zdravotnú starostlivosť o pacientov. Lekárom má umožniť rýchlejšiu organizáciu a koordináciu, pacientom skrátiť čakacie lehoty. Vďaka mobilnej aplikácii budú tiež informovaní o svojej diagnóze, liečbe i hospitalizácii. Systém by mal byť v pilotnej verzii dostupný koncom budúceho roka.
Spoločnosť Siemens Healthineers bola od začiatku rozhodnutá vyvíjať produkt na Slovensku. „Zavážili hlavne veľmi pozitívne skúsenosti zo spolupráce z minulosti, výborná kvalita našich softvérových inžinierov a určite aj konkurencieschopná cenová ponuka,“ povedal pre TASR Alexander Biháry zo Siemens Healhineers Slovensko. Slovenskí programátori budú komunikovať s tímom v Nemecku, a tiež budú v kontakte so zdravotníckymi zariadeniami. „Potrebujeme analyzovať fungovanie a procesy v danej nemocnici, máme záujem o anonymizované dáta, ktoré sú generované v systémoch nemocnice a na základe toho pripravíme verziu do pilotnej prevádzky," doplnil.
Systém bude fungovať na báze umelej inteligencie a jeho úlohou bude integrovať rôzne dátové zdroje v nemocnici. „Od tzv. HIS (hospital information system), cez plánovanie práce pre nemocničný personál, manažment prevozu pacientov, manažment postelí, operačných sál, zariadení, až po moderné systémy ako je napr. RTLS, ktorý poskytuje informácie o aktuálnej lokácii pacienta,“ spresnil Biháry. Na základe dát bude systém vizualizovať, čo sa v nemocnici deje, vytvárať predikcie možných problémových situácií a ponúkať alternatívy ich riešenia.
Mal by pomôcť efektívnejšie využívať existujúce zdroje a kapacity, čo urýchli najmä liečbu pacienta. Znížiť by sa mala dĺžka pobytu na jednotke intenzívnej starostlivosti, na pooperačnej izbe, ako aj celková dĺžka pobytu v nemocnici. Výhody systému majú pocítiť pacienti aj na znížených čakacích dobách, napríklad na urgentnom prijme. „Chceme, aby mal pacient informáciu, čo sa s ním bude diať od momentu, ako vstúpi do nemocnice. V každej chvíli bude pacientovi jasné, aké vyšetrenia a zákroky ho ešte čakajú a kedy sa predpokladá, že bude môcť ísť domov,“ vysvetlil Biháry. Lekár by tiež mal vedieť cez aplikáciu priamo komunikovať s pacientom.
Lekárom a nemocničnému personálu má systém umožniť lepšiu organizáciu práce a optimalizáciu činností, napríklad pri objednávaní pacientov či plánovaní služieb a operácií. Vďaka lepšej koordinácii tímov a zdrojov má byť pracovné prostredie pre zamestnancov predvídateľnejšie, zníži sa tiež čas potrebný na stanovenie diagnózy.
Spoločnosť Siemens Healthineers bola od začiatku rozhodnutá vyvíjať produkt na Slovensku. „Zavážili hlavne veľmi pozitívne skúsenosti zo spolupráce z minulosti, výborná kvalita našich softvérových inžinierov a určite aj konkurencieschopná cenová ponuka,“ povedal pre TASR Alexander Biháry zo Siemens Healhineers Slovensko. Slovenskí programátori budú komunikovať s tímom v Nemecku, a tiež budú v kontakte so zdravotníckymi zariadeniami. „Potrebujeme analyzovať fungovanie a procesy v danej nemocnici, máme záujem o anonymizované dáta, ktoré sú generované v systémoch nemocnice a na základe toho pripravíme verziu do pilotnej prevádzky," doplnil.
Systém bude fungovať na báze umelej inteligencie a jeho úlohou bude integrovať rôzne dátové zdroje v nemocnici. „Od tzv. HIS (hospital information system), cez plánovanie práce pre nemocničný personál, manažment prevozu pacientov, manažment postelí, operačných sál, zariadení, až po moderné systémy ako je napr. RTLS, ktorý poskytuje informácie o aktuálnej lokácii pacienta,“ spresnil Biháry. Na základe dát bude systém vizualizovať, čo sa v nemocnici deje, vytvárať predikcie možných problémových situácií a ponúkať alternatívy ich riešenia.
Mal by pomôcť efektívnejšie využívať existujúce zdroje a kapacity, čo urýchli najmä liečbu pacienta. Znížiť by sa mala dĺžka pobytu na jednotke intenzívnej starostlivosti, na pooperačnej izbe, ako aj celková dĺžka pobytu v nemocnici. Výhody systému majú pocítiť pacienti aj na znížených čakacích dobách, napríklad na urgentnom prijme. „Chceme, aby mal pacient informáciu, čo sa s ním bude diať od momentu, ako vstúpi do nemocnice. V každej chvíli bude pacientovi jasné, aké vyšetrenia a zákroky ho ešte čakajú a kedy sa predpokladá, že bude môcť ísť domov,“ vysvetlil Biháry. Lekár by tiež mal vedieť cez aplikáciu priamo komunikovať s pacientom.
Lekárom a nemocničnému personálu má systém umožniť lepšiu organizáciu práce a optimalizáciu činností, napríklad pri objednávaní pacientov či plánovaní služieb a operácií. Vďaka lepšej koordinácii tímov a zdrojov má byť pracovné prostredie pre zamestnancov predvídateľnejšie, zníži sa tiež čas potrebný na stanovenie diagnózy.