Bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny si stojí za názorom, že holding by potlačil konkurenčné správanie a podporil spoluprácu. Súčasný minister však hovorí, že v EÚ by spojenie bolo nepriechodné.
Autor TASR
Bratislava 25. apríla (TASR) – Spojiť tri štátne železničné firmy pod jeden holding - to bola myšlienka, s ktorou prišiel okolo roku 2010 vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD). V druhej vláde Roberta Fica (Smer-SD) pôsobí ako podpredseda vlády pre investície a jeho nápad spred troch rokov terajší šéf rezortu dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) zrealizovať neplánuje.
"Bol som v tom čase presvedčený o tom, že je to najlepšia cesta usporiadania železničných spoločností," uviedol Vážny pre TASR. Medzi troma železničnými firmami prebiehal podľa neho konkurenčný boj. "Bolo ho treba zastrešiť holdingom," opísal vicepremiér. Chcel, aby firmy lepšie spolupracovali a komunikovali.
Rozhodnutie ministra Počiatka považuje za jeho kompetenciu, presviedčať sa ho nechystá. "Môj názor bol vtedy taký, aj som pripravil legislatívny zámer takéhoto spojenia," dodal Vážny.
Počiatek rozhodnutie odôvodňuje tým, že myšlienka spoločného železničného holdingu by bola cez orgány EÚ prakticky nepriechodná. Ale aj on chce, aby železničný sektor lepšie fungoval, preto hovorí o akomsi "virtuálnom holdingu".
"Nejde o žiadny holding v reálnom zmysle slova. Nepôjde o žiadne formálne spájanie troch železničných firiem, teda s tým nebudú spojené ani nijaké náklady," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Firmy by však podľa neho mali fungovať ako jeden celok.
Holding by bol podľa analytika zbytočný
Analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej víta rozhodnutie súčasného vedenia rezortu dopravy. Na ministerstve totiž podľa neho pôsobí sekcia železničnej dopravy, ktorá by mala firmy zastrešovať. "Buď máme holding, alebo sekciu železničnej dopravy," konštatoval Matej. Holding, ako ho plánoval Vážny, by podľa neho len zvýšil náklady a stalo by sa z neho "odkladanie manažérov a ľudí, čo sú okolo železníc".
Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) však tvrdí, že určitý vyšší stupeň previazanosti železničných firiem je potrebný, ak sa chce tento sektor posunúť dopredu. "Možno ani nie je podstatné, či to bude holdingová štruktúra," podotkol. V prípade vytvorenia holdingu pripustil, že by tam mohli byť problémy so zákonmi EÚ. "Musel by mať jasné pravidlá, ktoré nesmú byť v rozpore s európskou legislatívou," dodal Palčák. V niektorých krajinách podľa neho takéto typy železníc fungujú.
Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri štátne železničné firmy. Prepravu ľudí má na starosti osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), prepravu nákladu zase Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správu koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Spolu zamestnávajú približne 27.000 ľudí.
"Bol som v tom čase presvedčený o tom, že je to najlepšia cesta usporiadania železničných spoločností," uviedol Vážny pre TASR. Medzi troma železničnými firmami prebiehal podľa neho konkurenčný boj. "Bolo ho treba zastrešiť holdingom," opísal vicepremiér. Chcel, aby firmy lepšie spolupracovali a komunikovali.
Rozhodnutie ministra Počiatka považuje za jeho kompetenciu, presviedčať sa ho nechystá. "Môj názor bol vtedy taký, aj som pripravil legislatívny zámer takéhoto spojenia," dodal Vážny.
Počiatek rozhodnutie odôvodňuje tým, že myšlienka spoločného železničného holdingu by bola cez orgány EÚ prakticky nepriechodná. Ale aj on chce, aby železničný sektor lepšie fungoval, preto hovorí o akomsi "virtuálnom holdingu".
"Nejde o žiadny holding v reálnom zmysle slova. Nepôjde o žiadne formálne spájanie troch železničných firiem, teda s tým nebudú spojené ani nijaké náklady," priblížil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Firmy by však podľa neho mali fungovať ako jeden celok.
Holding by bol podľa analytika zbytočný
Analytik Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej víta rozhodnutie súčasného vedenia rezortu dopravy. Na ministerstve totiž podľa neho pôsobí sekcia železničnej dopravy, ktorá by mala firmy zastrešovať. "Buď máme holding, alebo sekciu železničnej dopravy," konštatoval Matej. Holding, ako ho plánoval Vážny, by podľa neho len zvýšil náklady a stalo by sa z neho "odkladanie manažérov a ľudí, čo sú okolo železníc".
Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) však tvrdí, že určitý vyšší stupeň previazanosti železničných firiem je potrebný, ak sa chce tento sektor posunúť dopredu. "Možno ani nie je podstatné, či to bude holdingová štruktúra," podotkol. V prípade vytvorenia holdingu pripustil, že by tam mohli byť problémy so zákonmi EÚ. "Musel by mať jasné pravidlá, ktoré nesmú byť v rozpore s európskou legislatívou," dodal Palčák. V niektorých krajinách podľa neho takéto typy železníc fungujú.
Na Slovensku v súčasnosti pôsobia tri štátne železničné firmy. Prepravu ľudí má na starosti osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), prepravu nákladu zase Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) a správu koľajníc Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). Spolu zamestnávajú približne 27.000 ľudí.