Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Žiga: Chceme, aby Slovensko bolo pre automobilky stabilným partnerom

Na archívnej snímke minister hospodárstva SR Peter Žiga. Foto: TASR – Jakub Kotian

Rokovanie o Návrhu Opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete z dielne MH SR vláda v stredu (3. 4.) prerušila.

Bratislava 5. apríla (TASR) - Ministerstvo hospodárstva (MH) SR a vláda chcú, aby Slovensko bolo pre automobilky stabilným partnerom. Uviedol to po piatkovom rokovaní Výboru Národnej rady (NR) SR pre hospodárske záležitosti šéf MH SR Peter Žiga (Smer-SD).

"Chceme, aby Slovensko bolo naďalej stabilným partnerom. Hovoríme o tom nielen s Volkswagenom, ale so všetkými automobilkami, ktoré na Slovensku pôsobia. Hovoríme aj s ich zástupcom, ktorým je Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR," priblížil Žiga.

Rezort hospodárstva podľa Žigu pripravil rad opatrení, aby sa stabilizovalo podnikateľské prostredie tak, aby bolo predvídateľné. "Rozmýšľame o tom, akým spôsobom nájdeme priestor pri daňovom zvýhodňovaní pre tieto (automobilové) spoločnosti. Diskusia je veľmi otvorená a veľmi konštruktívna, vyvíja sa tak, ako sa vyvíja trh," poznamenal.

"Uvedomujeme si, že automobilový priemysel bude v najbližšom období prechádzať veľkými zmenami. Bude to nielen prechod na Priemysel 4.0, keď bude do výroby významným spôsobom zapájaná automatizácia a robotizácia. Bude to aj prechod na elektromobilitu, pretože všetky veľké automobilky ohlasujú výrobu elektromobilov," dodal Žiga.

Rokovanie o Návrhu Opatrení na odstránenie bariér pre trvalo udržateľný rozvoj automobilového priemyslu na Slovensku vrátane dodávateľskej siete z dielne MH SR vláda v stredu (3. 4.) prerušila. O návrhu by podľa Žigu mal vládny kabinet diskutovať na svojom najbližšom rokovaní.

"Automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím slovenského hospodárstva a svojou podstatou ovplyvňuje rozvoj viacerých priemyselných odvetví. V súčasnosti zamestnáva viac ako 130.000 pracovníkov a priamo či nepriamo ovplyvňuje tvorbu viac ako 250.000 pracovných miest. Zároveň generuje 44 % HDP z priemyselnej výroby a tým, že sa podieľa 40,2 % na exporte, významným spôsobom prispieva k pozitívnej obchodnej bilancii Slovenska," zdôraznil dôležitosť automobilového priemyslu v materiáli rezort hospodárstva SR.

Automobilový priemysel je na Slovensku podľa MH SR významne závislý od zahraničných investorov, pričom nezahŕňa len výrobcov vozidiel, ale aj dodávateľské reťazce.

Ministerstvo hospodárstva SR spolu so zástupcami automobilového priemyslu identifikovali viacero bariér, ktoré súvisia so zmenami v podnikateľskom prostredí v SR a ktoré z krátkodobého, ale aj z dlhodobého hľadiska zhoršujú podmienky na trvalo udržateľnú konkurencieschopnosť automobilového priemyslu SR nielen u finálnych producentov, ale najmä u dodávateľov.

Podľa MH SR hrozí, že pôsobením týchto bariér postupne dôjde k presunu projektov niektorých výrobcov do okolitých krajín a k ohrozeniu získavania nových projektov pre existujúce výrobné kapacity. Prejaviť sa to môže aj v neschopnosti niektorých výrobcov konkurovať pri schvaľovaní projektov so svojimi internými konkurentmi (výrobnými závodmi tých istých značiek) lokalizovanými v iných členských štátoch Európskej únie.

Predkladaný vládny materiál identifikuje a navrhuje riešenia na tri bariéry, a to nestabilitu a nesystémovosť vývoja podnikateľského prostredia s priamym dosahom na rýchly a nepredvídateľný rast nákladov, ďalej nízku úroveň výskumno-vývojových aktivít, rozvoja aplikovanej vedy, výskumu a inovácií a sieťovania aktérov, ako aj nedostatočne vytvorené prostredie na uplatnenie princípov obehového hospodárstva v automobilovom priemysle.

MH SR v materiáli doplnilo, že identifikované bariéry a návrhy riešení z nich vyplývajúcich sú výsledkom analytických materiálov Zväzu automobilového priemyslu SR, ako aj analytických podkladov, ktoré MH SR vypracovalo v rámci vládou schváleného komplexného dokumentu s názvom Stratégia hospodárskej politiky SR do roku 2030. Úlohy, ktoré z materiálu vyplývajú, sú premietnuté do návrhu uznesenia vlády SR s cieľom znížiť, respektíve odstrániť, negatívny vplyv identifikovaných bariér na ďalší vývoj automobilového priemyslu, a tým aj na konkurencieschopnosť hospodárstva SR.