Slovensko bude musieť podľa ministra do roku 2030 pokračovať v rozvíjaní automobilového priemyslu.
Autor TASR
Bratislava 12. septembra (TASR) - Výzvami do roku 2030 je najmä priemysel 4.0, energetika, ako aj podnikateľské prostredie. Uviedol to v stredu po rokovaní vlády šéf Ministerstva hospodárstva (MH) SR Peter Žiga (Smer-SD) v súvislosti so schválenou pilotnou verziou návrhu Národného investičného plánu (NIP) SR na roky 2018 až 2030.
Slovensko bude podľa neho musieť do roku 2030 pokračovať v rozvíjaní automobilového priemyslu. "Automobilový priemysel sa však rokmi mení," upozornil. Tvár výrobných závodov automobiliek napríklad v roku 1999 bola podľa jeho slov iná, ako je v súčasnosti. "Vtedy to bola montážna dielňa, dnes už veľkú časť prác, ktorú predtým robili ľudia mechanicky, dnes zabezpečujú roboty a stroje. Ľudia, ktorí tam predtým pracovali, sa premiestnili do kancelárií a obsluhujú počítače a zariadenia, ktoré obsluhujú roboty. Tam vidím Slovensko v roku 2030," podčiarkol.
"My už nebudeme konkurencieschopní z hľadiska výšky platov, budeme musieť byť konkurencieschopní z hľadiska pridanej hodnoty na výrobkoch a to v automobilovom priemysle, v strojárstve, ale aj v iných odvetviach, ktoré dávame do výroby. Slovensko musí zabezpečiť, aby obstálo na medzinárodnom konkurenčnom poli," dodal Žiga.
Pilotná verzia návrhu NIP SR na roky 2018 až 2030 je nadrezortný strategický dokument, ktorý definuje prioritné témy a kľúčové programy. Pôvodný návrh dokumentu bol rozšírený o ciele Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj. Schválila ho v stredu vláda, jeho predkladateľom je vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).
V rozsiahlom materiáli sú charakteristiky súčasného stavu a želaného stavu v jednotlivých sektoroch v roku 2030, ďalej kľúčové investičné programy a projekty zamerané na podporu budovania zeleného, inkluzívneho a inteligentného hospodárstva. NIP sa týka dopravy, energetiky, informatizácie a elektronických komunikácií, vzdelávania, výskumu a inovácií. Ďalej sú to zdravotníctvo, životné prostredie, poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo, sociálna inklúzia a zamestnanosť a regionálny rozvoj. Na základe uznesenia z júna 2018 bude vláde do apríla budúceho roka predložená Vízia a stratégia rozvoja SR.
Slovensko bude podľa neho musieť do roku 2030 pokračovať v rozvíjaní automobilového priemyslu. "Automobilový priemysel sa však rokmi mení," upozornil. Tvár výrobných závodov automobiliek napríklad v roku 1999 bola podľa jeho slov iná, ako je v súčasnosti. "Vtedy to bola montážna dielňa, dnes už veľkú časť prác, ktorú predtým robili ľudia mechanicky, dnes zabezpečujú roboty a stroje. Ľudia, ktorí tam predtým pracovali, sa premiestnili do kancelárií a obsluhujú počítače a zariadenia, ktoré obsluhujú roboty. Tam vidím Slovensko v roku 2030," podčiarkol.
"My už nebudeme konkurencieschopní z hľadiska výšky platov, budeme musieť byť konkurencieschopní z hľadiska pridanej hodnoty na výrobkoch a to v automobilovom priemysle, v strojárstve, ale aj v iných odvetviach, ktoré dávame do výroby. Slovensko musí zabezpečiť, aby obstálo na medzinárodnom konkurenčnom poli," dodal Žiga.
Pilotná verzia návrhu NIP SR na roky 2018 až 2030 je nadrezortný strategický dokument, ktorý definuje prioritné témy a kľúčové programy. Pôvodný návrh dokumentu bol rozšírený o ciele Agendy 2030 pre udržateľný rozvoj. Schválila ho v stredu vláda, jeho predkladateľom je vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši (Smer-SD).
V rozsiahlom materiáli sú charakteristiky súčasného stavu a želaného stavu v jednotlivých sektoroch v roku 2030, ďalej kľúčové investičné programy a projekty zamerané na podporu budovania zeleného, inkluzívneho a inteligentného hospodárstva. NIP sa týka dopravy, energetiky, informatizácie a elektronických komunikácií, vzdelávania, výskumu a inovácií. Ďalej sú to zdravotníctvo, životné prostredie, poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo, sociálna inklúzia a zamestnanosť a regionálny rozvoj. Na základe uznesenia z júna 2018 bude vláde do apríla budúceho roka predložená Vízia a stratégia rozvoja SR.