Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Južný diaľničný obchvat Žiliny postavia za štyri roky

V Žiline poklepkali vo štvrtok 20. februára 2014 základný kameň stavby diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Foto: TASR/Pavol Ďurčo

Úsek diaľnice D1 z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav – SK a Metrostav.

Žilina 20. februára (TASR) – Štyri roky má trvať výstavba diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (južný obchvat Žiliny), ktorého základný kameň dnes poklepali v centre Žiliny za účasti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka.

"Dnes sme slávnostne začali výstavbu tohto kľúčového úseku na diaľnici D1. Verím, že v najbližšej dobe budeme začínať aj nasledujúce úseky. Čím sa dostávame k napĺňaniu nášho plánu rozostavať kompletne všetky úseky diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc," skonštatoval Počiatek s tým, že bezprostredne nadväzujúci diaľničný úsek Višňové – Dubná skala by sa mal začať stavať do polovice tohto roka.

Diaľničný úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milana Gajdoša dlhý vyše 11 kilometrov. "V rámci neho budú postavené dva tunely a 11 mostov. Väčšina úseku je buď na mostných objektoch alebo v rámci tunela. Z tohto pohľadu ide o ak nie najnáročnejší, tak jeden z tých náročnejších úsekov. Cena vrátane rezervy je 427 miliónov eur bez DPH. Dĺžka výstavby v rámci zmluvy je 48 mesiacov, takže za štyri roky by mal byť daný motoristickej verejnosti do užívania," povedal Gajdoš.

Miesto, kde sa napojí výstavba diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
Foto: TASR/Pavol Ďurčo


Začiatok výstavby južného diaľničného obchvatu Žiliny označil predseda Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Juraj Blanár za historickú chvíľu pre Žilinský kraj, Slovensko aj Európu. "Tento významný úsek diaľnice v tom najkritickejšom úseku, ktorý je medzi Žilinou a Martinom, pretože je rozdelený horstvom Malej Fatry, sa vždy odkladal. A pritom je to úsek, ktorý má európsky význam. Je to úsek, ktorý nám dnes spôsobuje obrovské problémy. Lebo pod Strečnom sú neustále nehody a kapacita tejto komunikácie už dávno nestačí," zdôraznil predseda ŽSK.

Primátor Žiliny Igor Choma doplnil, že výstavbou južného diaľničného obchvatu mesto nebude trpieť. "Organizácia dopravy je riešená tak, aby sa nedotkla mestských komunikácií. Po dokončení diaľničných úsekov Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Višňové – Dubná skala a úseku diaľnice D3 Strážov – Brodno sa doprava v Žiline úplne odľahčí. Pretože zo Žiliny zmizne 60 % dopravy, a to bude citeľný prínos pre mesto," dodal Choma.

Miesto, kde sa napojí výstavba diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
Foto: TASR/Pavol Ďurčo


Úsek diaľnice D1 z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku stavia konzorcium firiem Ovčiarsko v zložení Doprastav, Strabag, Váhostav – SK a Metrostav. Ide o projekt spolufinancovaný z eurofondov v dvoch fázach a v rámci dvoch po sebe nasledujúcich programových období (Operačný program Doprava a Operačný program Integrovaná infraštruktúra). Celkový príspevok z eurofondov predstavuje vyše 375,8 milióna eur, pričom z aktuálneho finančného rámca eurofondov bude na projekt vyčlenených 190 miliónov eur, zvyšok bude dofinancovaný z nového programového obdobia.