Podľa generálneho riaditeľa VÚD Ľubomíra Palčáka by sa to však nemalo prejaviť v cenách tovarov, ktoré kupujú ľudia v obchodoch.
Autor TASR
Bratislava 23. januára (TASR) – Novinky v mýte, ktoré štát zaviedol od januára tohto roku, zvýšia celkové náklady dopravcov v priemere od 2,6 % do 4,7 %. Vyplýva to z prepočtov Výskumného ústavu dopravného (VÚD) a dopad záleží od toho, či má dopravca starší alebo novší vozový park. Podľa generálneho riaditeľa VÚD Ľubomíra Palčáka by sa to však nemalo prejaviť v koncových cenách tovarov, ktoré kupujú ľudia v obchodoch.
"Myslím si, že ako zavádzanie systému, tak aj tieto zmeny nebudú mať výraznejší vplyv na ceny tovarov," uviedol Palčák. Faktom však podľa neho zostáva, že navýšenie nákladov bude dopravcov tlačiť k tomu, aby zvyšovali ceny za prepravu. "Na druhej strane, cena dopravy predstavuje v cene tovaru štatisticky od 5 % do 10 %," vyčíslil Palčák. Práve preto si myslí, že dopady na ceny výrobkov by vzniknúť nemali.
VÚD robil priemerné výpočty, pri ktorých vyčíslil ročné náklady na jedno nákladné auto. Konkrétne s hmotnosťou nad 12 ton a s piatimi nápravami. Toto auto ročne najazdilo približne 120.000 kilometrov, z čoho zhruba 40 % na diaľniciach a rýchlostných cestách a 60 % na cestách prvej triedy. Či už spoplatnených, alebo nespoplatnených.
Pri takomto aute, ktoré je nové, teda ekologické a spadá do najvyššej emisnej triedy EURO V, stúpnu celkové ročné náklady o 2,6 %. Z toho však samotné náklady na mýto vzrastú o 25,9 %. Zároveň autu, ktoré je staré a spadá do najnižšej emisnej triedy EURO II, stúpnu celkové ročné náklady o takmer 4,6 % a v rámci toho náklady na mýto o 50,2 %. Na Slovensku sú najvyužívanejšie autá, ktoré spadajú do emisnej triedy EURO IV. Takýmto vozidlám sa celkové ročné náklady zvýšia o 4,7 % a náklady na mýto vzrastú o 47,4 %.
Štát od januára tohto roku zaviedol do mýtneho systému viacero zmien. Okrem iného sa napríklad rozšírila sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy, nákladné autá už platia aj za prejazdy cez obce a na cestách II. a III. triedy sa zviedol monitoring. Súčasne sa zvýhodnili sadzby mýta pre ekologické autá a naopak, zvýšili sa pre staršie a menej ekologické autá. Zároveň začal fungovať pre dopravcov zľavový systém po najazdení určitého počtu kilometrov.
"Myslím si, že ako zavádzanie systému, tak aj tieto zmeny nebudú mať výraznejší vplyv na ceny tovarov," uviedol Palčák. Faktom však podľa neho zostáva, že navýšenie nákladov bude dopravcov tlačiť k tomu, aby zvyšovali ceny za prepravu. "Na druhej strane, cena dopravy predstavuje v cene tovaru štatisticky od 5 % do 10 %," vyčíslil Palčák. Práve preto si myslí, že dopady na ceny výrobkov by vzniknúť nemali.
VÚD robil priemerné výpočty, pri ktorých vyčíslil ročné náklady na jedno nákladné auto. Konkrétne s hmotnosťou nad 12 ton a s piatimi nápravami. Toto auto ročne najazdilo približne 120.000 kilometrov, z čoho zhruba 40 % na diaľniciach a rýchlostných cestách a 60 % na cestách prvej triedy. Či už spoplatnených, alebo nespoplatnených.
Pri takomto aute, ktoré je nové, teda ekologické a spadá do najvyššej emisnej triedy EURO V, stúpnu celkové ročné náklady o 2,6 %. Z toho však samotné náklady na mýto vzrastú o 25,9 %. Zároveň autu, ktoré je staré a spadá do najnižšej emisnej triedy EURO II, stúpnu celkové ročné náklady o takmer 4,6 % a v rámci toho náklady na mýto o 50,2 %. Na Slovensku sú najvyužívanejšie autá, ktoré spadajú do emisnej triedy EURO IV. Takýmto vozidlám sa celkové ročné náklady zvýšia o 4,7 % a náklady na mýto vzrastú o 47,4 %.
Štát od januára tohto roku zaviedol do mýtneho systému viacero zmien. Okrem iného sa napríklad rozšírila sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy, nákladné autá už platia aj za prejazdy cez obce a na cestách II. a III. triedy sa zviedol monitoring. Súčasne sa zvýhodnili sadzby mýta pre ekologické autá a naopak, zvýšili sa pre staršie a menej ekologické autá. Zároveň začal fungovať pre dopravcov zľavový systém po najazdení určitého počtu kilometrov.