Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Zmeny v systéme výberu mýta posunuli poslanci do 2. čítania

Ilustračná snímka. Foto: TASR - František Iván

Súčasťou návrhu je aj zníženie dane z motorových vozidiel pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton. Hlavným dôvodom na úpravu jej sadzieb je podpora štátu pre autodopravcov pri výmene tachografov.

Bratislava 23. októbra (TASR) - V mýtnych sadzbách pre ťažké nákladné vozidlá majú dopravcovia platiť už aj poplatky za emisie oxidu uhličitého (CO2) a externé náklady spojené so znečistením ovzdušia premávkou. Vyplýva to z vládneho návrhu novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácii, ktorý Národná rada (NR) SR posunula v stredu do druhého čítania. Novelou sa zavádza európska smernica Eurovignette, ktorou sa mení systém výberu mýta.

Súčasťou návrhu je aj zníženie dane z motorových vozidiel pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton. Hlavným dôvodom na úpravu jej sadzieb je podpora štátu pre autodopravcov pri výmene tachografov. "Okrem toho sa navrhuje primerane znížiť aj sadzby dane pre vozidlá nad 3,5 tony do 12 ton, ktoré na Slovensku tiež platia poplatky za používanie cestnej infraštruktúry (mýto za používanie vymedzených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy)," uviedlo ministerstvo dopravy v dôvodovej správe.

Zmena sadzieb sa netýka vozidiel do 3,5 tony, tie totiž neplatia mýto, ale diaľničné známky s časovou platnosťou. Novela má tiež zjednotiť úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako pre všetky typy vozidiel do 3,5 tony aj nad 3,5 tony.

Účinnosť novely sa navrhuje od 1. januára 2025. Výnimkou sú ustanovenia o zmene výberu mýta, ktoré by mali začať platiť až od 1. júla 2025.