Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Jóbové správy v módnej branži: Najznámejšie značky majú problémy

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Dôvodov pre problémy je viacero, napríklad kríza na dôležitom ruskom trhu a silný dolár.

Metzingen 3. mája (TASR) - Jóbové správy v módnej branži sa v poslednom období množia závratným tempom. Spoločnosť Steilmann ani nie polroka po vstupe na burzu vyhlásila nesolventnosť, Gerry Weber prepustí 10 % zamestnancov a Hugo Boss na začiatku roka vystrašil akcionárov varovaním pred poklesom ziskov. Informovala o tom agentúra DPA.

Kým spočiatku len menšie podniky utrpeli v dôsledku úspechov internetových obchodov a lacných reťazcov ako H&M či Primark, teraz došlo aj na veľké a renomované značky. Ako dôkaz môže slúžiť štvrťročná bilancia Hugo Boss, ktorý vykázal medziročný pokles zisku takmer o 50 % na 38,5 milióna eur. Bilanciu mu zaťažila pretrvávajúca cenová vojna v USA a výrazné znižovanie cien v Číne. Tržby tak v 1. kvartáli medziročne klesli o 4 % na 643 miliónov eur. K nákladom sa pripočítava aj odstupné pre dlhoročného šéfa predstavenstva Clausa-Dietricha Larsa, ktorý musel odstúpiť pre nepriaznivý vývoj hospodárenia.

Dôvodov pre problémy módnej branže je viacero, napríklad kríza na dôležitom ruskom trhu a silný dolár. Podceňovať nemožno ani počasie. Pokiaľ tovar nezodpovedá aktuálnemu počasiu, zostávajú regály plné a nasledujú výrazné zľavy. Ďalšou príčinou sú relatívne prázdne centrá miest, kde majú mnohé renomované značky svoje kamenné predajne. Ak ľudia nakupujú cez internet, odpadáva faktor spontánnych nákupov.

Značky Gerry Weber a Tom Tailor už museli rad predajní zatvoriť, Hugo Boss zas musel zatvoriť obchody najmä v Číne. Podľa analytikov práve Hugo Boss stále priveľmi podporuje vlastné predajne, ktoré síce sľubujú vyššie zisky, no pohlcujú aj nemalé sumy. A keďže sa sústredil na expanziu v Číne, analytici tvrdia, že pozabudol na vývoj produktov a ziskovosť. Počet jeho značkových predajní v rokoch 2008 až 2015 vzrástol z 330 takmer na 1700.

Samotná prítomnosť v peších zónach a nákupných centrách už nestačí a týka sa to predovšetkým drahých značiek prémiového segmentu. "Ľudia chcú niečo zažiť. Musia mať chuť stráviť v obchode svoj čas. A to je drahé," tvrdí Oliver MacConnel z berlínskej Fashion Practise Academy. Všetky značky sa musia zamerať na svoje silné stránky, v prípade Hugo Boss ide o vysoko kvalitné a cenovo primerané modely pánskej konfekcie.

V Hugo Boss zrejme svitá na nové časy, keďže po Larsovi musel predčasne odísť aj šéf značky Christoph Auhagen. Jeho miesto by mal zaujať doterajší manažér značky Tommy Hilfiger Ingo Wilts. Podľa analytikov výmena na poste šéfa značky naznačuje, že koncern sa opäť zameria na pánsku módu. Hugo Boss v posledných rokoch investoval neprimerane veľa peňazí do dámskej módy, ktorá mu však veľa ziskov nepriniesla.