V objeme nad jednu miliardu eur sa vlani vyviezli aj ďalšie tovary, ktoré súvisia s automobilovým priemyslom. Sú nimi súčiastky, príslušenstvo, karosérie a pneumatiky.
Autor TASR
Bratislava 6. júna (TASR) - V minulom roku sa pod rast slovenskej ekonomiky podpísal najmä domáci dopyt a spotreba. Export tovarov a služieb zo Slovenska vlani mierne oslabol. Príčinou bola nie príliš priaznivá situácia spojená s neistým vývojom v Európe, ale aj geopolitickým napätím. Sankcie medzi Ruskou federáciou a Európskou úniou tiež zohrali svoju úlohu. Vyplýva to z aktuálnej analýzy Poštovej banky.
V minulom roku sa zo Slovenska vyviezli tovary v hodnote 64,8 miliardy eur. Hodnota dovezených tovarov dosiahla v tom istom období objem 60,2 miliardy eur, Slovensko tak opäť vykázalo rekordne vysoký prebytok zahraničného obchodu. "Export sa tak na celkovom hrubom domácom produkte (HDP) podieľal 86 %," vyčíslila analytička Poštovej banky Dominika Ondrová.
Do zahraničia sa pritom zo Slovenska vyvážajú v najväčších objemoch najmä automobily. "Najmä tri veľké automobilky, ktoré na Slovensku v súčasnosti pôsobia sa svojou výrobou a následným vývozom automobilov podieľajú na celkovom slovenskom exporte 17,4 %," doplnila Ondrová. Podľa jej slov sa vlani vyviezli automobily v celkovej hodnote 11,3 miliardy eur. "Najväčšími odberateľmi slovenských áut sú Nemci, Briti, ale aj Francúzi, Číňania a Američania. Do tejto pätice krajín odišla viac ako polovica vyvezených áut," skonštatovala Ondrová.
Okrem áut sa zo Slovenska najviac vyvážali vlani aj monitory, projektory a televízory. "Na celkovom exporte sa podieľali 8,4 %. Najväčší ojem týchto tovarov smeroval do Nemecka," doplnila analytička banky.
V objeme nad jednu miliardu eur sa vlani vyviezli aj ďalšie tovary, ktoré súvisia s automobilovým priemyslom. Sú nimi súčiastky, príslušenstvo, karosérie a pneumatiky. "Zastúpenie mali aj ropné oleje, valcované výrobky zo železa alebo z nelegovanej ocele, drôty a káble," uviedla Ondrová.
Z hľadiska celkového exportu, Slovensko jednoznačne najviac vyvážalo do Nemecka, druhým najvýznamnejším obchodným partnerom bola Česká republika, ďalej nasledovali Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. "Prvú desiatku dopĺňa Veľká Británia, Francúzsko, Taliansko, Ruská federácia a Holandsko. Do tejto desiatky krajín putovali až tri štvrtiny celkovej hodnoty vyvezených tovarov," dodala Ondrová.
Analytici banky zároveň nepredpokladajú, že sa bude štruktúra zahraničného obchodu v nasledujúcich rokoch zásadne meniť. "Osobné automobily a elektrotechnika by tak mali tvoriť gro slovenského vývozu a zmeny by sa nemali udiať ani na strane najvýznamnejších obchodných partnerov," dodala Ondrová.
V minulom roku sa zo Slovenska vyviezli tovary v hodnote 64,8 miliardy eur. Hodnota dovezených tovarov dosiahla v tom istom období objem 60,2 miliardy eur, Slovensko tak opäť vykázalo rekordne vysoký prebytok zahraničného obchodu. "Export sa tak na celkovom hrubom domácom produkte (HDP) podieľal 86 %," vyčíslila analytička Poštovej banky Dominika Ondrová.
Do zahraničia sa pritom zo Slovenska vyvážajú v najväčších objemoch najmä automobily. "Najmä tri veľké automobilky, ktoré na Slovensku v súčasnosti pôsobia sa svojou výrobou a následným vývozom automobilov podieľajú na celkovom slovenskom exporte 17,4 %," doplnila Ondrová. Podľa jej slov sa vlani vyviezli automobily v celkovej hodnote 11,3 miliardy eur. "Najväčšími odberateľmi slovenských áut sú Nemci, Briti, ale aj Francúzi, Číňania a Američania. Do tejto pätice krajín odišla viac ako polovica vyvezených áut," skonštatovala Ondrová.
Okrem áut sa zo Slovenska najviac vyvážali vlani aj monitory, projektory a televízory. "Na celkovom exporte sa podieľali 8,4 %. Najväčší ojem týchto tovarov smeroval do Nemecka," doplnila analytička banky.
V objeme nad jednu miliardu eur sa vlani vyviezli aj ďalšie tovary, ktoré súvisia s automobilovým priemyslom. Sú nimi súčiastky, príslušenstvo, karosérie a pneumatiky. "Zastúpenie mali aj ropné oleje, valcované výrobky zo železa alebo z nelegovanej ocele, drôty a káble," uviedla Ondrová.
Z hľadiska celkového exportu, Slovensko jednoznačne najviac vyvážalo do Nemecka, druhým najvýznamnejším obchodným partnerom bola Česká republika, ďalej nasledovali Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. "Prvú desiatku dopĺňa Veľká Británia, Francúzsko, Taliansko, Ruská federácia a Holandsko. Do tejto desiatky krajín putovali až tri štvrtiny celkovej hodnoty vyvezených tovarov," dodala Ondrová.
Analytici banky zároveň nepredpokladajú, že sa bude štruktúra zahraničného obchodu v nasledujúcich rokoch zásadne meniť. "Osobné automobily a elektrotechnika by tak mali tvoriť gro slovenského vývozu a zmeny by sa nemali udiať ani na strane najvýznamnejších obchodných partnerov," dodala Ondrová.