Celkové náklady na rekonštrukciu spomínaného úseku presiahli 21 miliónov eur.
Autor TASR
Tisovec 1. decembra (TASR) – Úsek cesty I/72 cez horský priechod Zbojská medzi Tisovcom v Rimavskosobotskom okrese a Breznom, ktorý je v tomto regióne jediným prepojením medzi severnou a juhovýchodnou časťou Banskobystrického kraja, dnes po približne dva a pol ročnej rekonštrukcii oficiálne odovzdali do užívania. Na otvorení cesty sa zúčastnili predstavitelia Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR SR), Slovenskej správy ciest (SSC), dodávateľských spoločností, ako i zástupcovia miestnych samospráv.
Podľa slov štátneho tajomníka MDVRR SR Viktora Stromčeka bol dnes odovzdaný úsek jedným z najkomplikovanejších, aké sa realizovali za posledné roky. „Sme radi, že sa nám podarilo v stanovenom čase túto cestu zrekonštruovať napriek tomu, že sa vyskytli extrémne situácie ako veterná smršť či zosuv kameňov,“ povedal s tým, že dnes je už spomínaná komunikácia moderná a bezpečná.
Generálny riaditeľ SSC Roman Žembera pri otvorení uviedol, že síce ide o krátky úsek, avšak veľmi náročný. „Cesta bola rekonštruovaná v zložitom horskom teréne Národného parku Muránska planina, čo nám dosť zväzovalo ruky z projekčného hľadiska, ako aj z hľadiska výstavby,“ vysvetlil a dodal, že stavbári v rámci rekonštrukcie pracovali až na 70 objektoch. „Okrem samotného telesa cesty to boli rôzne oporné múry, mosty, kanalizácie, priekopy, priepusty či dokonca odstrel brala. Prakticky všetko, čo sa dá pri rekonštrukcii cesty robiť, sa tu objavilo,“ konštatoval.
Zrekonštruovaná cesta má podľa vyjadrenia primátora Tisovca Petra Mináča zásadný ekonomický význam pre budúcnosť mesta i celého regiónu. „Ak sa ňou prepojí Gemer a Malohont s Horehroním, skvalitní sa infraštruktúra, tak budeme môcť hovoriť o nových investoroch a zlepšení podmienok pre domácich podnikateľov i ostatných obyvateľov,“ uviedol Mináč, ktorý sa podľa vlastných slov bude zároveň zasadzovať o čo najskoršie zrekonštruovanie zostávajúceho úseku cesty v smere od Zbojskej na Tisovec v dĺžke približne 7,3 km.
Aj primátor Hnúšte a poslanec NR SR Michal Bagačka pre TASR zdôraznil, že pre región je kvalitnejšie cestné spojenie základom budúceho rozvoja. „Táto cesta, ale aj rýchlostná komunikácia R2, s ktorou sa juhom postupne blížime k Lučencu a Rimavskej Sobote, spôsobuje, že domáci, ale tiež zahraniční investori sa začínajú viac zaujímať o náš región,“ načrtol. Pomôcť v tomto smere môže podľa neho aj nový zákon o podpore najmenej rozvinutých regiónov.
Stavba I/72 Zbojská - Sedlo Tisovec - Čertova dolina mala celkovú dĺžku 4210 metrov (m). Rekonštrukcia spočívala v úprave šírkového usporiadania cesty a čiastočného zlepšenia smerových pomerov. Pred rekonštrukciou vznikali na ceste problémy hlavne v súvislosti s kamiónovou dopravou a stretmi veľkých nákladných vozidiel nad 12 m, pretože šírka vozovky ani pri malých rýchlostiach neumožňovala míňanie sa protiidúcich nákladných áut.
Celkové náklady na rekonštrukciu spomínaného úseku presiahli 21 miliónov eur, pričom 75 % tejto sumy pochádzalo z európskych fondov a zvyšok zo štátneho rozpočtu. Stavbári museli počas prác spevniť záchytnými sieťami približne 65.000 štvorcových metrov svahov okolo cesty, použili 44.000 metrov samozavrtávacích kotiev a 6000 metrov bežných kotiev. Bolo tiež potrebné odviezť 240.000 kubických metrov odťaženej horniny. Súčasťou zrekonštruovaného úseku sú aj tri mostné objekty a nad cestou pribudol jeden nový železničný most.
Podľa slov štátneho tajomníka MDVRR SR Viktora Stromčeka bol dnes odovzdaný úsek jedným z najkomplikovanejších, aké sa realizovali za posledné roky. „Sme radi, že sa nám podarilo v stanovenom čase túto cestu zrekonštruovať napriek tomu, že sa vyskytli extrémne situácie ako veterná smršť či zosuv kameňov,“ povedal s tým, že dnes je už spomínaná komunikácia moderná a bezpečná.
Generálny riaditeľ SSC Roman Žembera pri otvorení uviedol, že síce ide o krátky úsek, avšak veľmi náročný. „Cesta bola rekonštruovaná v zložitom horskom teréne Národného parku Muránska planina, čo nám dosť zväzovalo ruky z projekčného hľadiska, ako aj z hľadiska výstavby,“ vysvetlil a dodal, že stavbári v rámci rekonštrukcie pracovali až na 70 objektoch. „Okrem samotného telesa cesty to boli rôzne oporné múry, mosty, kanalizácie, priekopy, priepusty či dokonca odstrel brala. Prakticky všetko, čo sa dá pri rekonštrukcii cesty robiť, sa tu objavilo,“ konštatoval.
Zrekonštruovaná cesta má podľa vyjadrenia primátora Tisovca Petra Mináča zásadný ekonomický význam pre budúcnosť mesta i celého regiónu. „Ak sa ňou prepojí Gemer a Malohont s Horehroním, skvalitní sa infraštruktúra, tak budeme môcť hovoriť o nových investoroch a zlepšení podmienok pre domácich podnikateľov i ostatných obyvateľov,“ uviedol Mináč, ktorý sa podľa vlastných slov bude zároveň zasadzovať o čo najskoršie zrekonštruovanie zostávajúceho úseku cesty v smere od Zbojskej na Tisovec v dĺžke približne 7,3 km.
Aj primátor Hnúšte a poslanec NR SR Michal Bagačka pre TASR zdôraznil, že pre región je kvalitnejšie cestné spojenie základom budúceho rozvoja. „Táto cesta, ale aj rýchlostná komunikácia R2, s ktorou sa juhom postupne blížime k Lučencu a Rimavskej Sobote, spôsobuje, že domáci, ale tiež zahraniční investori sa začínajú viac zaujímať o náš región,“ načrtol. Pomôcť v tomto smere môže podľa neho aj nový zákon o podpore najmenej rozvinutých regiónov.
Stavba I/72 Zbojská - Sedlo Tisovec - Čertova dolina mala celkovú dĺžku 4210 metrov (m). Rekonštrukcia spočívala v úprave šírkového usporiadania cesty a čiastočného zlepšenia smerových pomerov. Pred rekonštrukciou vznikali na ceste problémy hlavne v súvislosti s kamiónovou dopravou a stretmi veľkých nákladných vozidiel nad 12 m, pretože šírka vozovky ani pri malých rýchlostiach neumožňovala míňanie sa protiidúcich nákladných áut.
Celkové náklady na rekonštrukciu spomínaného úseku presiahli 21 miliónov eur, pričom 75 % tejto sumy pochádzalo z európskych fondov a zvyšok zo štátneho rozpočtu. Stavbári museli počas prác spevniť záchytnými sieťami približne 65.000 štvorcových metrov svahov okolo cesty, použili 44.000 metrov samozavrtávacích kotiev a 6000 metrov bežných kotiev. Bolo tiež potrebné odviezť 240.000 kubických metrov odťaženej horniny. Súčasťou zrekonštruovaného úseku sú aj tri mostné objekty a nad cestou pribudol jeden nový železničný most.