V zaručenej konverzii dochádza k rozšíreniu okruhu oprávnených osôb a v nadväznosti na požiadavky z praxe sa v rámci prechodného obdobia navrhuje zefektívniť proces vykonávania zaručenej konverzie.
Autor TASR
Bratislava 26. mája (TASR) - Zriaďovanie elektronických schránok pre orgány verejnej moci by sa malo racionalizovať. Vyplýva to z návrhu novely zákona o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci (zákon o e-Governmente) z dielne Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR, ktorý vo štvrtok prerokovala a schválila vláda. Navrhuje sa, aby novela nadobudla účinnosť 1. októbra 2022.
"Zavedením presnejších pravidiel a odstránením zbytočných prekážok uľahčíme elektronickú komunikáciu nielen úradom medzi sebou, ale prínos tejto novely pocítia aj samotní používatelia elektronických schránok. Svoju elektronickú schránku dnes aktívne využíva viac ako 207.000 občanov a vyše 520.000 podnikateľov. Robíme všetko pre to, aby sme elektronickú komunikáciu čo najviac zjednodušovali a urobili používateľsky príjemnou. Za takú zmenu považujeme napríklad aj to, že občania pri kontakte s bankou už nebudú musieť chodiť konvertovať dokumenty k notárovi či na poštu. Ďalšou zmenou je zjednodušenie podpisu podaní jedným klikom," spresnila ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová (Za ľudí).
"Cieľom návrhu zákona je reflektovať niektoré otázky aplikačnej praxe a upraviť nastavenia vzťahov v zákone o e-Governmente v súlade s identifikovanými potrebami adresátov právnej úpravy," priblížilo vo vládnom materiáli ministerstvo investícií.
Podľa MIRRI sa navrhuje racionalizácia pravidiel zriaďovania elektronických schránok pre orgány verejnej moci, a to aj v prípadoch, keď je nositeľom verejnej moci fyzická osoba, ktorá vykonáva funkciu, je zamestnaná alebo je v inom právnom vzťahu k subjektu, ktorý má aktivovanú elektronickú schránku v postavení orgánu verejnej moci (napríklad riaditeľ školy).
Návrhom zákona podľa ministerstva investícií dochádza k úprave zriaďovania a aktivácie elektronických schránok zapísaných organizačných zložiek a tiež k zjednoteniu režimu deaktivácie elektronických schránok fyzických osôb podnikateľov s právnickými osobami a orgánmi verejnej moci.
"K úprave pravidiel doručovania sa pristupuje s cieľom minimalizovať špekulatívne konanie pri deaktivácii elektronickej schránky a s cieľom zefektívniť činnosť orgánov verejnej moci pri doručovaní elektronických úradných dokumentov. Touto úpravou pravidiel sa uložené správy doručia, čím sa zníži záťaž pre orgány verejnej moci s opätovným doručovaním. Na základe podnetov z aplikačnej praxe sa umožňuje vytváranie elektronického úradného dokumentu aj ako elektronického dokumentu bez použitia elektronického formulára," spresnilo ministerstvo investícií.
Návrhy v oblasti autentifikácie podľa MIRRI otvárajú právnu úpravu pre používanie iných ako dnes v zákone o e-Governmente ustanovených autentifikátorov a v oblasti autorizácie sa zohľadňuje požiadavka kontroly gestora elektronickej služby nad určovaním akceptovaných spôsobov autorizácie na účely použitia iných autorizačných prostriedkov než kvalifikovaný elektronický podpis.
V zaručenej konverzii dochádza k rozšíreniu okruhu oprávnených osôb a v nadväznosti na požiadavky z praxe sa v rámci prechodného obdobia navrhuje zefektívniť proces vykonávania zaručenej konverzie.
Zásadnou zmenou je zrušenie inštitútu integrovaného obslužného miesta v časti asistovaného výkonu verejnej moci, najmä z dôvodu prehodnotenia nákladov a prínosov a vzhľadom na to, že poskytnutie asistovaného podania za občana si našlo len minimálne uplatnenie v praxi. Naďalej však bude zachovaná využívaná možnosť vydávania odpisov a výpisov a vykonávania zaručenej konverzie.
"Zavedením presnejších pravidiel a odstránením zbytočných prekážok uľahčíme elektronickú komunikáciu nielen úradom medzi sebou, ale prínos tejto novely pocítia aj samotní používatelia elektronických schránok. Svoju elektronickú schránku dnes aktívne využíva viac ako 207.000 občanov a vyše 520.000 podnikateľov. Robíme všetko pre to, aby sme elektronickú komunikáciu čo najviac zjednodušovali a urobili používateľsky príjemnou. Za takú zmenu považujeme napríklad aj to, že občania pri kontakte s bankou už nebudú musieť chodiť konvertovať dokumenty k notárovi či na poštu. Ďalšou zmenou je zjednodušenie podpisu podaní jedným klikom," spresnila ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová (Za ľudí).
"Cieľom návrhu zákona je reflektovať niektoré otázky aplikačnej praxe a upraviť nastavenia vzťahov v zákone o e-Governmente v súlade s identifikovanými potrebami adresátov právnej úpravy," priblížilo vo vládnom materiáli ministerstvo investícií.
Podľa MIRRI sa navrhuje racionalizácia pravidiel zriaďovania elektronických schránok pre orgány verejnej moci, a to aj v prípadoch, keď je nositeľom verejnej moci fyzická osoba, ktorá vykonáva funkciu, je zamestnaná alebo je v inom právnom vzťahu k subjektu, ktorý má aktivovanú elektronickú schránku v postavení orgánu verejnej moci (napríklad riaditeľ školy).
Návrhom zákona podľa ministerstva investícií dochádza k úprave zriaďovania a aktivácie elektronických schránok zapísaných organizačných zložiek a tiež k zjednoteniu režimu deaktivácie elektronických schránok fyzických osôb podnikateľov s právnickými osobami a orgánmi verejnej moci.
"K úprave pravidiel doručovania sa pristupuje s cieľom minimalizovať špekulatívne konanie pri deaktivácii elektronickej schránky a s cieľom zefektívniť činnosť orgánov verejnej moci pri doručovaní elektronických úradných dokumentov. Touto úpravou pravidiel sa uložené správy doručia, čím sa zníži záťaž pre orgány verejnej moci s opätovným doručovaním. Na základe podnetov z aplikačnej praxe sa umožňuje vytváranie elektronického úradného dokumentu aj ako elektronického dokumentu bez použitia elektronického formulára," spresnilo ministerstvo investícií.
Návrhy v oblasti autentifikácie podľa MIRRI otvárajú právnu úpravu pre používanie iných ako dnes v zákone o e-Governmente ustanovených autentifikátorov a v oblasti autorizácie sa zohľadňuje požiadavka kontroly gestora elektronickej služby nad určovaním akceptovaných spôsobov autorizácie na účely použitia iných autorizačných prostriedkov než kvalifikovaný elektronický podpis.
V zaručenej konverzii dochádza k rozšíreniu okruhu oprávnených osôb a v nadväznosti na požiadavky z praxe sa v rámci prechodného obdobia navrhuje zefektívniť proces vykonávania zaručenej konverzie.
Zásadnou zmenou je zrušenie inštitútu integrovaného obslužného miesta v časti asistovaného výkonu verejnej moci, najmä z dôvodu prehodnotenia nákladov a prínosov a vzhľadom na to, že poskytnutie asistovaného podania za občana si našlo len minimálne uplatnenie v praxi. Naďalej však bude zachovaná využívaná možnosť vydávania odpisov a výpisov a vykonávania zaručenej konverzie.