Už pred dvomi rokmi bol napríklad zavedený SMS lístok na trasách tatranských električiek a zubačiek.
Autor TASR
Bratislava 6. júna (TASR) - Kúpa lístka na regionálny vlak cez SMS správu by mala fungovať v ktoromkoľvek kúte Slovenska. Štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž plánuje rozšíriť takúto službu po celom Slovensku.
V súčasnosti funguje len na troch pilotných tratiach, a to z Trnavy do Kútov, z Čadce do Makova a z Humenného po Stakčín. SMS ticketing pritom umožňuje cestujúcim kúpiť si lístok na vlak aj na staniciach či zastávkach, kde nie je otvorená pokladnica. Termín, kedy sa SMS lístky rozšíria na trate po celom Slovensku zatiaľ ZSSK podľa hovorkyne Jany Morháčovej nestanovila.
Dopravca si však už zaobstaral dohody na poskytovanie takejto služby s tromi mobilnými operátormi na obdobie troch rokov za 600.000 eur. "ZSSK obstarala dohody s operátormi preto, aby v prípade prijatia rozhodnutia o zavedení celoslovenskej prevádzky SMS ticketingu, bolo možné služby začať okamžite prevádzkovať," opísala Morháčová pre TASR.
Suma 600.000 eur predstavuje podľa nej maximálny horný strop, celková cena bude totiž závisieť od využiteľnosti služby cestujúcimi. Zmluvy zatiaľ podľa hovorkyne uzatvorené neboli.
Pilotný projekt na predaj lístkov cez SMS správy spustil dopravca na troch regionálnych tratiach v polovici novembra minulého roka. Lístky sú platné v osobných vlakoch a regionálnych expresoch.
Od polovice mája tohto roku zároveň ZSSK pristúpila k druhému kroku, a tým bolo prijatie sprísnených podmienok pre nastupovanie do vlakov na týchto trasách bez lístka, a tiež pre predaj lístkov priamo vo vlakoch. "Bez lístka možno nastupovať len do vozňa označeného oranžovou nálepkou 'Predaj cestovných lístkov', kde je možné kúpiť lístok bez prirážky alebo s nízkou prirážkou," vysvetlila Morháčová.
Lístok bez prirážky možno kúpiť len vtedy, ak cestujúci nastúpil do označeného vozňa v stanici, kde nebola otvorená pokladnica. Ak cestujúci nastúpil bez lístka v stanici, kde bola otvorená pokladnica, priplatí si k platenému lístku ešte prirážku 1,50 eura a k lístku na bezplatnú dopravu 3 eurá. "Nákup lístka v inej časti vlaku je po novom spojený vždy s prirážkou 5 eur," upozornila Morháčová.
SMS lístkami sa dopravca snaží riešiť problém čiernych pasažierov prioritne na regionálnych trasách, kde je veľa malých zastávok bez predaja cestovných lístkov v pokladnici. "Zo štatistík vyplýva, že časť cestujúcich si v staniciach alebo zastávkach bez otvorenej pokladnice nekúpi lístok ani vo vlaku," opísala hovorkyňa. Tržby na krátke vzdialenosti z obcí a miest, kde nie je pokladničný predaj, sú totiž podľa jej slov nižšie než tržby do týchto staníc. "Rozdiel predstavoval 23 %," vyčíslila.
SMS lístky kontrolujú vlakvedúci pomocou svojho prenosného zariadenia. Do vlaku však musia cestujúci nastúpiť už s platným SMS lístkom. "Pripomíname, že po odoslaní SMS správy je lístok doručený do mobilu do približne dvoch minút," dodala hovorkyňa. Navyše, SMS lístok podľa nej funguje na princípe, že každá stanica má svoje vlastné číslo, na ktoré sa SMS doručuje. Z SMS lístka je preto identifikovaná nástupná stanica cestujúceho.
Už pred dvomi rokmi bol napríklad zavedený SMS lístok na trasách tatranských električiek a zubačiek. Formou SMS správ fungujú aktuálne aj lístky či miestenky "na zavolanie" pre cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu či pre držiteľov ročnej zľavy s názvom Maxi Klasik alebo pre držiteľov režinjek. V tomto prípade si však treba zavolať na Kontaktné centrum ZSSK a následne príde cestujúcemu do mobilu SMS lístok.
V súčasnosti funguje len na troch pilotných tratiach, a to z Trnavy do Kútov, z Čadce do Makova a z Humenného po Stakčín. SMS ticketing pritom umožňuje cestujúcim kúpiť si lístok na vlak aj na staniciach či zastávkach, kde nie je otvorená pokladnica. Termín, kedy sa SMS lístky rozšíria na trate po celom Slovensku zatiaľ ZSSK podľa hovorkyne Jany Morháčovej nestanovila.
Dopravca si však už zaobstaral dohody na poskytovanie takejto služby s tromi mobilnými operátormi na obdobie troch rokov za 600.000 eur. "ZSSK obstarala dohody s operátormi preto, aby v prípade prijatia rozhodnutia o zavedení celoslovenskej prevádzky SMS ticketingu, bolo možné služby začať okamžite prevádzkovať," opísala Morháčová pre TASR.
Suma 600.000 eur predstavuje podľa nej maximálny horný strop, celková cena bude totiž závisieť od využiteľnosti služby cestujúcimi. Zmluvy zatiaľ podľa hovorkyne uzatvorené neboli.
Pilotný projekt na predaj lístkov cez SMS správy spustil dopravca na troch regionálnych tratiach v polovici novembra minulého roka. Lístky sú platné v osobných vlakoch a regionálnych expresoch.
Od polovice mája tohto roku zároveň ZSSK pristúpila k druhému kroku, a tým bolo prijatie sprísnených podmienok pre nastupovanie do vlakov na týchto trasách bez lístka, a tiež pre predaj lístkov priamo vo vlakoch. "Bez lístka možno nastupovať len do vozňa označeného oranžovou nálepkou 'Predaj cestovných lístkov', kde je možné kúpiť lístok bez prirážky alebo s nízkou prirážkou," vysvetlila Morháčová.
Lístok bez prirážky možno kúpiť len vtedy, ak cestujúci nastúpil do označeného vozňa v stanici, kde nebola otvorená pokladnica. Ak cestujúci nastúpil bez lístka v stanici, kde bola otvorená pokladnica, priplatí si k platenému lístku ešte prirážku 1,50 eura a k lístku na bezplatnú dopravu 3 eurá. "Nákup lístka v inej časti vlaku je po novom spojený vždy s prirážkou 5 eur," upozornila Morháčová.
SMS lístkami sa dopravca snaží riešiť problém čiernych pasažierov prioritne na regionálnych trasách, kde je veľa malých zastávok bez predaja cestovných lístkov v pokladnici. "Zo štatistík vyplýva, že časť cestujúcich si v staniciach alebo zastávkach bez otvorenej pokladnice nekúpi lístok ani vo vlaku," opísala hovorkyňa. Tržby na krátke vzdialenosti z obcí a miest, kde nie je pokladničný predaj, sú totiž podľa jej slov nižšie než tržby do týchto staníc. "Rozdiel predstavoval 23 %," vyčíslila.
SMS lístky kontrolujú vlakvedúci pomocou svojho prenosného zariadenia. Do vlaku však musia cestujúci nastúpiť už s platným SMS lístkom. "Pripomíname, že po odoslaní SMS správy je lístok doručený do mobilu do približne dvoch minút," dodala hovorkyňa. Navyše, SMS lístok podľa nej funguje na princípe, že každá stanica má svoje vlastné číslo, na ktoré sa SMS doručuje. Z SMS lístka je preto identifikovaná nástupná stanica cestujúceho.
Už pred dvomi rokmi bol napríklad zavedený SMS lístok na trasách tatranských električiek a zubačiek. Formou SMS správ fungujú aktuálne aj lístky či miestenky "na zavolanie" pre cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu či pre držiteľov ročnej zľavy s názvom Maxi Klasik alebo pre držiteľov režinjek. V tomto prípade si však treba zavolať na Kontaktné centrum ZSSK a následne príde cestujúcemu do mobilu SMS lístok.