Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

ZSSK odmietla informácie o stiahnutí moderných vlakov z východu

Na železničnej trati Bratislava – Komárno po takmer 9 rokoch zabezpečuje osobnú dopravu opäť národný dopravca ZSSK v spolupráci s rakúskym dopravcom Österreichische Bundesbahnen (ÖBB). Na snímke osobný vlak na železničnej stanici v Komárne 13. decembra 2020 pred odchodom do Bratislavy. Foto: TASR - Ladislav Vallach

Problémy má ZSSK na východnom Slovensku na trati Bardejov – Prešov, kde je koľajový zvršok v zlom stave a poškodzuje nové jednotky.

Bratislava 18. decembra (TASR) – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa ohradila voči tvrdeniam, podľa ktorých stiahla z východného Slovenska všetky moderné vlaky. Podľa spoločnosti nie je pravda ani to, že by prvé moderné vlaky mali prísť na územie Prešovského či Košického samosprávneho kraja až v roku 2023. ZSSK tak v piatok reagovala na medializované informácie, že začiatkom prevádzky vlakov ZSSK a ÖBB na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno prišlo k zhoršeniu vlakov pod Tatrami.

"Pravda je, že na východnom Slovensku jazdí 55 % vlakov vyrobených alebo modernizovaných po roku 2000, z toho 30 % vlakov bolo vyrobených alebo modernizovaných po roku 2010," uviedol hovorca spoločnosti Tomáš Kováč. Prvé vlaky z nových súťaží podľa neho prídu na východné Slovensko v roku 2021, pričom do Tatier už v januári budúceho roka a na ostatné trate od roka 2022.

Kováč spresnil, že vlaky vyrobené v roku 2004, ktoré spoločnosť presunula na trať Bratislava – Dunajská Streda – Komárno, nahradili pod Tatrami dieselové jednotky 813.1, prezývané "Mravce", ktoré sú nízkopodlažné, s bezbariérovým WC, vybavené wi-fi a klimatizáciou a boli vyrobené v rokoch 2017 – 2018.

Z trate Lipany – Čierna nad Tisou boli dva vlaky 671 presunuté do Žiliny, kde ich podľa hovorcu ZSSK potrebuje, lebo rekonštrukciou žilinského uzla sa dočasne menia potreby osobnej prepravy v tomto regióne. "Recipročne boli ako náhrada za ne presunuté na východ dve vlakové súpravy modernizované v rokoch 2010 – 2015 (desať vozňov), pričom všetky tieto vozne sú po modernizácii, sú klimatizované, majú elektrické zásuvky, stojany na bicykle či WC s uzatvoreným odpadovým systémom. V každej súprave je aspoň jeden vozeň s informačným systémom a wi-fi pripojením na internet," dodal Kováč.

Problémy má ZSSK na východnom Slovensku na trati Bardejov – Prešov, kde je koľajový zvršok v zlom stave a poškodzuje nové jednotky. Z tohto dôvodu sú tam prednostne nasadzované staršie vozidlá. Tento problém riešia Železnice Slovenskej republiky. Najmenej nových vlakov má spoločnosť na trati Košice – Lipany, a preto tam od budúceho roka začnú prichádzať nové vozne. Uprednostňovanie iných častí Slovenska na úkor východu krajiny odmietol aj štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Jaroslav Kmeť.

„Pozeráme sa na SLovenko ako celok, neuprednostňujeme žiadne regióny, žiadne trate, ale pozeráme sa na celospoločenský prínos. Nie je ravdou, že sa z východu zobrali všetky zmodernizované vlaky,. Na východe máme zmoderniozovaných asi 55 % vlakov," uviedol štátny tajomník. Kmeť potvrdil informácie ZSSK o nasadení nových vlakov pod Tatrami.