Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

ZSSK: Tvrdenia opozície zneužívajú nedávne udalosti na železnici

Na snímke opravárenské vlaky ŽSR na mieste poškodeného trakčného vedenia po požiari lokomotívy na trati Galanta - Šaľa 19. septembra 2018. Foto: TASR - ŽSR

Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. od roku 2014 vzrástol počet prepravených pasažierov o viac ako 50 % a ZSSK tento nárast zvláda s rovnakým počtom zamestnancov.

Bratislava 19. septembra (TASR) - Predovšetkým pre cestujúcu verejnosť je nepríjemné, že sa havarijné situácie na železnici stali. Podľa hovorcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáša Kováča ich však firma intenzívne vyšetruje a robí opatrenia na zvýšenie vlastnej reakcieschopnosti.

Reagoval tak na stredajšie vyjadrenia predstaviteľov hnutia OĽaNO, ktorí vyzvali ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby v nadväznosti na železničné nehody odvolal manažmenty železničných firiem. Podľa hnutia sú na čele týchto firiem "nekompetentní politickí nominanti, ktorí nemajú skúsenosti zo železničného sektora". Následne podobnú výzvu predniesli aj predstavitelia opozičnej SaS.

"Tvrdenia hnutia OĽaNO vyplývajú zo zlej vôle a snahy zneužiť situácie po nedávnych mimoriadnych udalostiach na železnici," uviedol Kováč. Napríklad predseda predstavenstva ZSSK má podľa jeho slov desaťročnú prax z pôsobenia v železničnom prostredí. "Práca vo vedení firmy zamestnávajúcej takmer 6000 ľudí si vyžaduje manažérske schopnosti a poznanie prostredia. A nie schopnosť vlastnoručne opraviť vlak," konštatoval Kováč.

Tvrdenia o zlom hospodárení v železniciach sú podľa jeho slov politicky motivované snahou bývalých úradníkov ministerstva vrátiť sa na svoje posty. "Preto debaty o neodbornosti manažmentov sú nedôstojné a neobstoja," uviedol Kováč.

Pripomenul, že od roku 2014 vzrástol počet prepravených pasažierov o viac ako 50 % a ZSSK tento nárast zvláda s rovnakým počtom zamestnancov. Tento fakt podľa neho predstavitelia OĽaNO nespomenuli.

Takisto, že preprava pasažierov zadarmo jednoznačne vedie v prvej fáze k úbytku tržieb, a tým k potrebe vyššej kompenzácie nákladov zo strany štátu, je podľa neho známa skutočnosť, ktorú komunikovala v minulých obdobiach aj ZSSK. "Na druhej strane, náklady ZSSK nerastú adekvátne k rastu prepravených osôb a maximálne kopírujú hranicu inflácie a všeobecného nárastu cien hlavne v energiách a v platoch zamestnancom, ktorí roky dostávali plat pod priemerom Slovenska," opísal Kováč.

Z pohľadu ekonomiky má podľa neho súčasný manažment nespochybniteľné zásluhy napríklad na znižovaní straty spoločnosti, či na znižovaní dotačnej náročnosti na prepravenú osobu a osobokilometer. Kým v roku 2014 to bolo podľa Kováča 0,093 eura na osobokilometer, v roku 2017 sa znížila na 0,069 eura na osobokilometer. Súčasne podľa neho napríklad stúpajú tržby či počet platiacich cestujúcich a rastie aj produktivita práce.