Je to výzva. Obrovská príležitosť. Možnosť výrazne skresať čas a náklady potrebné na mnohé firemné operácie. Ale predovšetkým – už dnes je to nevyhnutnosť.
Autor OTS
Bratislava 18. októbra (TASR/OTS) - Umelá inteligencia ponúka manažmentom stále nové funkcionality, ktoré postupne budú mať dosah na väčšinu úloh a procesov. Dôkazom je SAP, líder v oblasti podnikových informačných systémov. Business AI už dnes funguje naprieč širokým portfóliom jeho produktov. „A v blízkej budúcnosti už bude umelá inteligencia ovplyvňovať prakticky všetko,“ potvrdil na podujatí SAP Discovery Day CTO spoločnosti pre región strednej a východnej Európy Mark Raben.
Z hodín na minúty
Už dnes si pritom môže jej schopnosti vyskúšať každý. Raben použil jednoduchý príklad: vzal SAP Whitepaper, dokument, ktorý poskytuje podrobné informácie o riešeniach, technológiách alebo stratégiách SAP v konkrétnej oblasti a výročnú správu jednej zo slovenských automobiliek. Ak by manuálne chcel preštudovať tieto dva materiály a na ich základe vytvoriť biznisové odporúčania pre stratégiu využívania IT v tomto podniku, trvalo by mu to 35 hodín. Umelá inteligencia to zvládla v priebehu niekoľkých minút. „Dáta sú v prenesenom zmysle novou ropou súčasného biznisu. A práca s nimi bude v mnohom doménou práve AI. Nedá sa to zastaviť, nikto si už dnes bez nej nevie predstaviť budúcnosť. Zaváhať pri jej využívaní znamená, že to urobí niekto iný a predbehne vás,“ potvrdil stovkám účastníkov najvýznamnejšej konferencie SAP generálny riaditeľ jej slovenskej pobočky Martin Ferenec.
Zdroj: SAP
Martin Ferenec, generálny riaditeľ SAP Slovensko
Mnohé tuzemské podniky si to uvedomujú. „Kto vo firme nepoužíva generatívnu AI, žije v minulosti,“ potvrdil Vladimír Kaštier, Partner EY. Netreba sa jej obávať, existuje totiž už mnoho prípadových štúdií a príkladov, ako si ju v praxi vyskúšať pri jednoduchších operáciách typu manažment firemných meetingov či HR procesov. „Vyberte si skrátka problém, ktorý chcete vyriešiť a vyhodnoťte, či je AI na jeho riešenie vhodná. A nezabudnite verifikovať výsledky, ktoré vám ponúkne,“ radí Ján Ružarovský, generálny riaditeľ vývojového centra SAP Labs Slovakia.
Asistent a štandard, čo šetrí čas a peniaze
Na dvojdňovom podujatí SAP podrobne predstavil slovenským zákazníkom aj svojho AI asistenta Joule. Už do konca tohto roka by mal poskytovať nielen údaje, ale aj navigáciu či analytické funkcie pre až 80 percent najvyužívanejších procesov, ktoré sa týkajú systémov SAP. Bude schopný spolupracovať s AI agentmi, komplexne riešiť konkrétne úlohy a ponúkať ucelený kontext informácií nad dátami. V tom mu pomôže aj avizovaná integrácia s MS Copilot, ktorá by sa mala zavŕšiť v priebehu niekoľkých mesiacov.
Zdroj: SAP
SAP Discovery Day: Výročná konferencia SAP prilákala stovky účastníkov.
Nielen predstavitelia SAP, ale i samotní zákazníci viackrát zdôraznili aj ďalší fenomén dneška – návrat k štandardu. „V minulosti sme skoro všetko v SAP prispôsobovali našim procesom, aby sme ich čo najviac podporili systémom. Noví zákazníci však prinášajú aj nové biznis procesy a to nás vedie k tomu, aby sme v čo najväčšej miere využívali štandard,“ zhodnotil Pavel Povalač, senior manažér z Foxconn Slovakia zodpovedný za vývoj systémov.
Využívanie štandardizovaných riešení, ktoré sú založené na tzv. best practices tisícok používateľov z celého sveta, umožňuje zefektívniť fungovanie firmy, manažment a údržbu jej softvérových nástrojov, prináša neustále inovácie a prispôsobenia sa novým požiadavkám biznisu. A samozrejme v kombinácii s cloud computingom urýchľuje implementáciu nových riešení. Príkladom môže byť DPD SK, ktoré dokázalo komplexný systém SAP S/4HANA Cloud nasadiť a spustiť v priebehu 9 mesiacov. „Zoštíhlenie architektúry by nám mohlo priniesť až 40-percentnú úsporu prevádzkových nákladov,“ povedal Peter Radačovský, IT & Project Director, DPD SK.
Z hodín na minúty
Už dnes si pritom môže jej schopnosti vyskúšať každý. Raben použil jednoduchý príklad: vzal SAP Whitepaper, dokument, ktorý poskytuje podrobné informácie o riešeniach, technológiách alebo stratégiách SAP v konkrétnej oblasti a výročnú správu jednej zo slovenských automobiliek. Ak by manuálne chcel preštudovať tieto dva materiály a na ich základe vytvoriť biznisové odporúčania pre stratégiu využívania IT v tomto podniku, trvalo by mu to 35 hodín. Umelá inteligencia to zvládla v priebehu niekoľkých minút. „Dáta sú v prenesenom zmysle novou ropou súčasného biznisu. A práca s nimi bude v mnohom doménou práve AI. Nedá sa to zastaviť, nikto si už dnes bez nej nevie predstaviť budúcnosť. Zaváhať pri jej využívaní znamená, že to urobí niekto iný a predbehne vás,“ potvrdil stovkám účastníkov najvýznamnejšej konferencie SAP generálny riaditeľ jej slovenskej pobočky Martin Ferenec.
Zdroj: SAP
Martin Ferenec, generálny riaditeľ SAP Slovensko
Mnohé tuzemské podniky si to uvedomujú. „Kto vo firme nepoužíva generatívnu AI, žije v minulosti,“ potvrdil Vladimír Kaštier, Partner EY. Netreba sa jej obávať, existuje totiž už mnoho prípadových štúdií a príkladov, ako si ju v praxi vyskúšať pri jednoduchších operáciách typu manažment firemných meetingov či HR procesov. „Vyberte si skrátka problém, ktorý chcete vyriešiť a vyhodnoťte, či je AI na jeho riešenie vhodná. A nezabudnite verifikovať výsledky, ktoré vám ponúkne,“ radí Ján Ružarovský, generálny riaditeľ vývojového centra SAP Labs Slovakia.
Asistent a štandard, čo šetrí čas a peniaze
Na dvojdňovom podujatí SAP podrobne predstavil slovenským zákazníkom aj svojho AI asistenta Joule. Už do konca tohto roka by mal poskytovať nielen údaje, ale aj navigáciu či analytické funkcie pre až 80 percent najvyužívanejších procesov, ktoré sa týkajú systémov SAP. Bude schopný spolupracovať s AI agentmi, komplexne riešiť konkrétne úlohy a ponúkať ucelený kontext informácií nad dátami. V tom mu pomôže aj avizovaná integrácia s MS Copilot, ktorá by sa mala zavŕšiť v priebehu niekoľkých mesiacov.
Zdroj: SAP
SAP Discovery Day: Výročná konferencia SAP prilákala stovky účastníkov.
Nielen predstavitelia SAP, ale i samotní zákazníci viackrát zdôraznili aj ďalší fenomén dneška – návrat k štandardu. „V minulosti sme skoro všetko v SAP prispôsobovali našim procesom, aby sme ich čo najviac podporili systémom. Noví zákazníci však prinášajú aj nové biznis procesy a to nás vedie k tomu, aby sme v čo najväčšej miere využívali štandard,“ zhodnotil Pavel Povalač, senior manažér z Foxconn Slovakia zodpovedný za vývoj systémov.
Využívanie štandardizovaných riešení, ktoré sú založené na tzv. best practices tisícok používateľov z celého sveta, umožňuje zefektívniť fungovanie firmy, manažment a údržbu jej softvérových nástrojov, prináša neustále inovácie a prispôsobenia sa novým požiadavkám biznisu. A samozrejme v kombinácii s cloud computingom urýchľuje implementáciu nových riešení. Príkladom môže byť DPD SK, ktoré dokázalo komplexný systém SAP S/4HANA Cloud nasadiť a spustiť v priebehu 9 mesiacov. „Zoštíhlenie architektúry by nám mohlo priniesť až 40-percentnú úsporu prevádzkových nákladov,“ povedal Peter Radačovský, IT & Project Director, DPD SK.