Cestovanie mestskou hromadnou dopravou (MHD) je v letných horúčavách neznesiteľné. Zhodujú sa cestujúci v Bratislave a v Košiciach. Dôvodom sú neklimatizované autobusy, trolejbusy a električky
Autor Školský servis
Bratislava 20. augusta (TASR) - Dôvodom sú neklimatizované autobusy, trolejbusy a električky. V uliciach hlavného mesta jazdí celkovo 470 autobusov mestskej hromadnej dopravy, z ktorých je 57 vybavených klimatizáciou.
O tom, ktorý autobus disponuje klimatizáciou, informuje cestujúcich nálepka na dverách a bočných sklách autobusu. V trolejbusoch či električkách klimatizácia nie je. Ak je vonku viac ako 25 stupňov Celzia, vodiči MHD sú povinní zapnúť klimatizáciu. „Dispečing, ktorý sleduje teploty, všetkých vodičov vždy upozorňuje aby tu klimatizáciu zapli,“ povedala pre Školský servis TASR hovorkyňa Bratislavského dopravného podniku Agáta Staneková. „Teplota je nastavená tak, aby bola o 5 stupňov Celzia nižšia ako je vonkajšia teplota,“ doplnila Staneková. Mnohí cestujúci sa však sťažujú, že klimatizácia je neúčinná. Faktom je, že v Bratislave je každých 400 metrov zastávka, čo je vysoko nad európskym priemerom. „Ľudia v autobusoch často otvárajú okná a okrem toho treba brať do úvahy, že približne každé dve minúty autobus stojí na zastávkach a do vnútra sa nahrnie teplý vzduch,“ hovorí Staneková.
V metropole východného Slovenska sa však v klimatizovanom autobuse neodveziete. Dopravný podnik Košice prevádzkuje 199 autobusov, no ani jeden z nich nemá klimatizáciou v priestore pre cestujúcich. „Klimatizované autobusy v prevádzke nemáme, klimatizované sú iba kabíny vodičov u niektorých typov autobusov,“ hovorí hovorkyňa Dopravného podniku Košice Michaela Karaffová. „Spolu ide o 48 klimatizovaných kabín, v ktorých si vodiči teplotu regulujú podľa vlastných potrieb,“ dodala.
Tomáš Gerši, Univerzita Komenského Bratislava
O tom, ktorý autobus disponuje klimatizáciou, informuje cestujúcich nálepka na dverách a bočných sklách autobusu. V trolejbusoch či električkách klimatizácia nie je. Ak je vonku viac ako 25 stupňov Celzia, vodiči MHD sú povinní zapnúť klimatizáciu. „Dispečing, ktorý sleduje teploty, všetkých vodičov vždy upozorňuje aby tu klimatizáciu zapli,“ povedala pre Školský servis TASR hovorkyňa Bratislavského dopravného podniku Agáta Staneková. „Teplota je nastavená tak, aby bola o 5 stupňov Celzia nižšia ako je vonkajšia teplota,“ doplnila Staneková. Mnohí cestujúci sa však sťažujú, že klimatizácia je neúčinná. Faktom je, že v Bratislave je každých 400 metrov zastávka, čo je vysoko nad európskym priemerom. „Ľudia v autobusoch často otvárajú okná a okrem toho treba brať do úvahy, že približne každé dve minúty autobus stojí na zastávkach a do vnútra sa nahrnie teplý vzduch,“ hovorí Staneková.
V metropole východného Slovenska sa však v klimatizovanom autobuse neodveziete. Dopravný podnik Košice prevádzkuje 199 autobusov, no ani jeden z nich nemá klimatizáciou v priestore pre cestujúcich. „Klimatizované autobusy v prevádzke nemáme, klimatizované sú iba kabíny vodičov u niektorých typov autobusov,“ hovorí hovorkyňa Dopravného podniku Košice Michaela Karaffová. „Spolu ide o 48 klimatizovaných kabín, v ktorých si vodiči teplotu regulujú podľa vlastných potrieb,“ dodala.
Tomáš Gerši, Univerzita Komenského Bratislava