Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 6. november 2024Meniny má Renáta
< sekcia Import

Analýza: Programy v autonómnych autách dokážu zvládnuť 98 % situácií

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Otázky o bezpečnosti však vzbudzuje rozhodovanie vozidiel v dvoch percentách nepredvídateľných prípadov.

Bratislava 22. októbra (TASR) - Počítačové videnie a s tým súvisiace programovanie dokáže v autonómnych vozidlách pokryť 98 % možných situácií. Otázky o bezpečnosti však vzbudzuje rozhodovanie vozidiel v dvoch percentách nepredvídateľných prípadov. Uviedla to v utorok odborníčka na AI a strojové učenie Jemylia Raimbaultová na konferencii Asociácie AI (ASAI).

"Keď do našich každodenných životov integrujeme čoraz viac autonómnych vozidiel, je kľúčové vyvážiť vzrušenie z inovácie s realistickým pochopením ich schopností a obmedzení. Spôsob, akým sme ich naprogramovali pomocou umelej inteligencie (AI), pokrýva 98 % prípadov. Zostávajú nám však ešte dve percentá prípadov, ktoré nazývame 'okrajovými prípadmi' a ktoré sú skutočnou nočnou morou," uviedla odborníčka.

Ako príklad uviedla jazdu úzkou horskou cestou s nepredvídateľne ostrými zákrutami a potenciálnymi prekážkami, akými sú spadnuté skaly alebo divoká zver. Kým prototyp autonómneho auta môže excelovať v kontrolovaných testovacích prostrediach, skutočná výzva podľa odborníčky spočíva v prispôsobovaní sa týmto dynamickým podmienkam v realite.

Taktiež vysvetlila, že úroveň autonómnych vozidiel určujú normy SAE. V súčasnosti je známych päť štandardných úrovní, pričom prvé dve zahŕňajú prítomnosť vodiča a posledné dve sú riadené systémom. "Tieto normy boli definované v roku 2014, keď sme začali hovoriť o tom, že auto môže byť asistenčné. V roku 2021 sme tieto úrovne prepracovali, pretože sme zistili, že potrebujeme viac jasností a definícií, najmä čo sa týka úrovní tri a štyri, ktoré nás vedú k úplnej autonómii," dodala odborníčka.

Podotkla, že napriek marketingovým tvrdeniam autá v súčasnosti ešte nedosahujú úplnú autonómiu. "Keď sa pozriete na dnešné autá, napríklad Teslu, stále sme na druhej úrovni. Dokonca aj robotické taxíky, ktoré jazdia napríklad v USA, sú technicky stále na na druhej úrovni, teda nie plne autonómne," objasnila odborníčka s tým, že od minulého roka existuje aj pár áut na tretej úrovni, konkrétne značky Honda a Mercedes-Benz.