Toronto 7. októbra (TASR) – Rozšírená realita (AR) a virtuálna realita (VR) môžu predĺžiť životnosť kriticky dôležitej infraštruktúry, uvádza nová štúdia kanadských vedcov. TASR informuje na základe správy žurnálu Automation in Construction a portálu Tech Xplore. Inžinieri z Univerzity vo Waterloo (UW) v Kanade využívajú AR a VR na lepšie pochopenie stavieb a ich údržby.
Autor TASR
Toronto 7. októbra (TASR) – Rozšírená realita (AR) a virtuálna realita (VR) môžu predĺžiť životnosť kriticky dôležitej infraštruktúry, uvádza nová štúdia kanadských vedcov. TASR informuje na základe správy žurnálu Automation in Construction a portálu Tech Xplore.
Inžinieri z Univerzity vo Waterloo (UW) v Kanade využívajú AR a VR na lepšie pochopenie stavieb a ich údržby. Revíznych technikov počas obhliadok mostov, ciest, vysielačov a iných stavieb zvyčajne obmedzuje to, čo vidia, pretože v rozsiahlej infraštruktúre nedokážu vždy odhaliť každý potenciálny problém.
Tím vedcov z UW, ktorých viedol Dr. Chul Min Yeum, vyvinul systém Smart Infrastructure Metaverse využívajúci AR a VR, aby revíznym technikom v teréne i laboratóriu umožnil vzájomnú komunikáciu počas kontroly skutočnej fyzickej stavby a jej 3D modelu.
Vedci systém testovali na železničnom moste v meste Kitchener v kanadskej provincii Ontário. Dr. Yeum spolu s kolegami 3D snímačmi a panoramatickým fotoaparátom nasnímali 3D model objektu, aby mohli sledovať nielen presnú polohu revíznych technikov v skutočnosti a vo virtuálnom svete, ale aj smer ich pohľadu.
Revízny technik v laboratóriu sa potom prešiel 3D modelom akoby hral videohru vo virtuálnej realite. Revízny technik prítomný na mieste zatiaľ vďaka holografickému displeju videl skutočný most, technika vo VR a ďalšie informácie z digitálnej mapy.
Všetky osoby boli počas tejto revízie pripojené k digitálnej mape, preto revízni technici v laboratóriu presne videli, kde sa terénni revízni technici nachádzajú a ktorú časť skúmajú, čím dokázali zaistiť zber presných údajov. Výskumníci na podporu ľudských revíznych technikov využili umelú inteligenciu. Tá analyzovala zábery zachytávané náhlavnými súpravami technikov na mieste, aby žiadne štrukturálne poškodenie neuniklo pozornosti.
"Úlohou systému Smart Infrastructure Metaverse je uľahčiť revíznym technikom v teréne a v laboratóriu spoluprácu pri revíziách budov. Využívame na to náhlavné súpravy s AR a VR, aby bez ohľadu na to, kde sú, na spoločnom zobrazení počas revízie videli, kde presne sa nachádzajú a na čo sa pozerajú," uvádza Dr. Yeum z UW.
Systém tak neprináša len rýchlejšie, ale aj podrobnejšie a úplnejšie výsledky ako tradičné revízie a poskytuje podrobnejší kontext problémov v rámci celej stavby.
Inžinieri z Univerzity vo Waterloo (UW) v Kanade využívajú AR a VR na lepšie pochopenie stavieb a ich údržby. Revíznych technikov počas obhliadok mostov, ciest, vysielačov a iných stavieb zvyčajne obmedzuje to, čo vidia, pretože v rozsiahlej infraštruktúre nedokážu vždy odhaliť každý potenciálny problém.
Tím vedcov z UW, ktorých viedol Dr. Chul Min Yeum, vyvinul systém Smart Infrastructure Metaverse využívajúci AR a VR, aby revíznym technikom v teréne i laboratóriu umožnil vzájomnú komunikáciu počas kontroly skutočnej fyzickej stavby a jej 3D modelu.
Vedci systém testovali na železničnom moste v meste Kitchener v kanadskej provincii Ontário. Dr. Yeum spolu s kolegami 3D snímačmi a panoramatickým fotoaparátom nasnímali 3D model objektu, aby mohli sledovať nielen presnú polohu revíznych technikov v skutočnosti a vo virtuálnom svete, ale aj smer ich pohľadu.
Revízny technik v laboratóriu sa potom prešiel 3D modelom akoby hral videohru vo virtuálnej realite. Revízny technik prítomný na mieste zatiaľ vďaka holografickému displeju videl skutočný most, technika vo VR a ďalšie informácie z digitálnej mapy.
Všetky osoby boli počas tejto revízie pripojené k digitálnej mape, preto revízni technici v laboratóriu presne videli, kde sa terénni revízni technici nachádzajú a ktorú časť skúmajú, čím dokázali zaistiť zber presných údajov. Výskumníci na podporu ľudských revíznych technikov využili umelú inteligenciu. Tá analyzovala zábery zachytávané náhlavnými súpravami technikov na mieste, aby žiadne štrukturálne poškodenie neuniklo pozornosti.
"Úlohou systému Smart Infrastructure Metaverse je uľahčiť revíznym technikom v teréne a v laboratóriu spoluprácu pri revíziách budov. Využívame na to náhlavné súpravy s AR a VR, aby bez ohľadu na to, kde sú, na spoločnom zobrazení počas revízie videli, kde presne sa nachádzajú a na čo sa pozerajú," uvádza Dr. Yeum z UW.
Systém tak neprináša len rýchlejšie, ale aj podrobnejšie a úplnejšie výsledky ako tradičné revízie a poskytuje podrobnejší kontext problémov v rámci celej stavby.