Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 19. november 2024Meniny má Alžbeta
< sekcia Import

Česko chce, aby sa znížili emisné ciele EÚ

Na archívnej snímke český premiér Petr Fiala. Foto: TASR - Barbora Vizváryová

O tempe a jednotlivých opatreniach, ktoré sa v rámci takzvaného Green Dealu (Európskej zelenej dohody) zavádzajú, je podľa Fialu potrebné viesť racionálnu debatu.

Praha 4. októbra (TASR) - Česko prišlo s iniciatívou udržania konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Chce, aby sa revízia nariadenia o emisných normách CO2 pre osobné automobily uskutočnila už v prvej polovici budúceho roka, namiesto plánovaného roku 2026. Ak sa tak nestane, hrozia podľa premiéra Petra Fialu pokuty. Iniciatívu predstavil v piatok spolu s ministrom dopravy Martinom Kupkom, informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.

"V Európe sa elektromobily nepredávajú tak rýchlo, ako sa pôvodne predpokladalo. Ak by ten súčasný emisný cieľ platil, hrozia pokuty a zníženie konkurencieschopnosti automobiliek v Európe, a to by malo vážny vplyv na ČR," povedal Fiala. Zdôraznil, že automobilový priemysel tvorí takmer desať percent českého hrubého domáceho produktu a zamestnáva státisíce ľudí.

O tempe a jednotlivých opatreniach, ktoré sa v rámci takzvaného Green Dealu (Európskej zelenej dohody) zavádzajú, je podľa Fialu potrebné viesť racionálnu debatu. Dodal, že realita nezodpovedá očakávaniam, s ktorými boli tieto ciele prijímané. "Musíme urobiť určité zmeny, lebo inak ohrozujeme európsky automobilový priemysel, a tým samozrejme ohrozujeme aj ekonomiku v ČR," dodal. Predseda českej vlády verí, že ČR bude s iniciatívou úspešná.

Podľa ministra dopravy Martina Kupku by plánovaný zákaz predaja áut so spaľovacím motorom v Európskej únii (EÚ) od roku 2035 nastal príliš skoro. Argumentuje tým, že medziročný pokles ich predaja v Únii je osem percent, pričom predchádzajúce plány predpokladali, naopak, pokračujúcu rastúcu krivku a na tom boli postavené aj príslušné emisné limity. Ak ich české a európske automobilky nesplnia, museli by platiť sankcie.

"Namiesto toho, aby dokázali lepšie obstáť v súťaži a znižovať ceny vozidiel pre spotrebiteľov, tak sa, naopak, prejaví ďalší rast nákladov a obmedzenie možností investovať do vývoja. A je pritom úplne jasné, že bez vývoja nemáme šancu udržať krok s čínskou či americkou konkurenciou," dodal Kupka.

V otázke zavedenia ciel na čínske elektromobily, o ktorých rozhoduje Európska komisia, je Česko podľa ministra na strane Nemecka, ktoré s ich zavedením nesúhlasí. Obáva sa dôsledkov, ktoré by mohli vyvolať recipročné kroky Číny. Vzhľadom na to, že sa mnohé kľúčové komponenty automobilového priemyslu dovážajú do Európy práve z Číny, je podľa Kupku nutné zabrániť tomu, aby vznikla takzvaná "vojna ciel".

(spravodajkyňa TASR Barbora Vizváryová)