Banky najčastejšie upravujú cenníky na prelome rokov, ale úpravy robia aj priebežne počas roka, podľa vývoja situácie na trhu, napríklad aj z dôvodu zmien v legislatíve.
Autor TASR
Bratislava 25. marca (TASR) – V minulom roku banky na Slovensku menili cenníky 39-krát. Priemerne to boli dve zmeny na banku ročne. Upozornil na to portál Finančná hitparáda, podľa ktorého za tým možno hľadať niekoľko dôvodov. Nie vždy však ide o snahy banky zvyšovať zisk vďaka vyšším poplatkom.
Banky najčastejšie upravujú cenníky na prelome rokov, ale úpravy robia aj priebežne počas roka, podľa vývoja situácie na trhu, napríklad aj z dôvodu zmien v legislatíve. "Za zmenou poplatkov netreba hneď vidieť len príležitosť banky, ako zvyšovať zisk, ale aj ovplyvňovanie návykov klientov," priblížil analytik portálu Martin Švidroň. Jedným z takýchto prípadov je napríklad presmerovanie klientov do online a mobilného sveta. "Operácie, ako prevody a platby na pobočke, zbytočne vyťažujú pracovníkov banky, ktorí sa zatiaľ môžu venovať predaju ďalších produktov. Kým napríklad jednorazový príkaz na úhradu v pobočke banky môže stáť aj štyri eurá, elektronicky to môže byť aj zadarmo," vysvetlil Švidroň.
Potom sú napríklad poplatky za služby s hotovosťou, ktoré sú z roka na rok v bankách drahšie, keďže aj banka má so spracovaním hotovosti vyššie náklady v porovnaní s bezhotovostným stykom. "To isté platí aj pre rôzne výpisy a potvrdenia v pobočke, ale aj výpisy zasielané poštou. Banky skôr preferujú elektronickú komunikáciu, a tá je zvyčajne zadarmo," objasnil Švidroň.
Častou zmenou prechádzajú aj podmienky na získanie zľavy za vedenie balíka služieb k bežnému účtu. Keďže tento produkt využívajú všetci, banky sa prostredníctvom neho snažia obstáť v konkurenčnom boji, ale aj nalákať klienta na ďalšie produkty. "Klient si tak vie znížiť poplatok a získať zľavu z poplatku za vedenie balíka služieb až do výšky 50 % alebo 100 % z poplatku," tvrdí Švidroň.
V súčasnosti majú klienti veľa spôsobov, ako dokážu kontrolovať svoju banku. "Či už pravidelným porovnávaním, alebo prostredníctvom služby, ktorá okamžite posiela zmeny poplatkov banky klientovi na email," dodal Švidroň.
Banky najčastejšie upravujú cenníky na prelome rokov, ale úpravy robia aj priebežne počas roka, podľa vývoja situácie na trhu, napríklad aj z dôvodu zmien v legislatíve. "Za zmenou poplatkov netreba hneď vidieť len príležitosť banky, ako zvyšovať zisk, ale aj ovplyvňovanie návykov klientov," priblížil analytik portálu Martin Švidroň. Jedným z takýchto prípadov je napríklad presmerovanie klientov do online a mobilného sveta. "Operácie, ako prevody a platby na pobočke, zbytočne vyťažujú pracovníkov banky, ktorí sa zatiaľ môžu venovať predaju ďalších produktov. Kým napríklad jednorazový príkaz na úhradu v pobočke banky môže stáť aj štyri eurá, elektronicky to môže byť aj zadarmo," vysvetlil Švidroň.
Potom sú napríklad poplatky za služby s hotovosťou, ktoré sú z roka na rok v bankách drahšie, keďže aj banka má so spracovaním hotovosti vyššie náklady v porovnaní s bezhotovostným stykom. "To isté platí aj pre rôzne výpisy a potvrdenia v pobočke, ale aj výpisy zasielané poštou. Banky skôr preferujú elektronickú komunikáciu, a tá je zvyčajne zadarmo," objasnil Švidroň.
Častou zmenou prechádzajú aj podmienky na získanie zľavy za vedenie balíka služieb k bežnému účtu. Keďže tento produkt využívajú všetci, banky sa prostredníctvom neho snažia obstáť v konkurenčnom boji, ale aj nalákať klienta na ďalšie produkty. "Klient si tak vie znížiť poplatok a získať zľavu z poplatku za vedenie balíka služieb až do výšky 50 % alebo 100 % z poplatku," tvrdí Švidroň.
V súčasnosti majú klienti veľa spôsobov, ako dokážu kontrolovať svoju banku. "Či už pravidelným porovnávaním, alebo prostredníctvom služby, ktorá okamžite posiela zmeny poplatkov banky klientovi na email," dodal Švidroň.